ناسا
متفرقه

آیا فضانورد ناسا عمدا به فضاپیما روس آسیب رسانده است؟

اخیراً خبرگزاری روسی تاس (TASS) ادعاهایی را درباره‌ی فضانورد ناسا، سرنا آنیون چنسلر منتشر و اظهار کرده که این فضانورد پس از یک فروپاشی احساسی در ایستگاه فضایی بین‌المللی، عمداً به یک فضاپیمای روس آسیب رسانده تا بتواند زودتر به زمین برگردد.

 

ناسا

 

ناسا بلافاصله در حمایت از فضانورد خود اظهاراتی را منتشر کرده. کتی لودرز، فرمانده برنامه پروازهای فضایی سرنشین‌دار ناسا توئیت زد: «فضانوردان ناسا، از جمله سرنا آنیون چنسلر، بی‌نهایت محترم هستند و به کشورشان خدمت و به آژانس کمک‌های فراوانی می‌کنند. ما از سرنا و رفتار حرفه‌ای او حمایت می‌کنیم. ما راست بودن این اتهامات را باور نداریم.»

پس از آن بیل نلسون، مدیر ناسا توئیت زد: «من کاملا با اظهارات کتی موافقم. من کاملا از سرنا حمایت می‌کنم و همیشه پشتیبان فضانوردان‌مان خواهم بود.»

با این وجود، بیانیه‌ای که توسط ناسا منتشر شد حاکی از این بود که این همه‌ی ماجرا نبوده است. در بیانیه چنین آمده: «آژانس به دلیل محافظت از حریم خصوصی کارکنانش اطلاعات پزشکی آن‌ها را مورد بحث قرار نخواهد داد.»

این می‌توانست بدین معنی باشد که آنیون چنسلر حقیقتا دچار فروپاشی شده و ناسا نمی‌خواهد این را علنی کند. اما آیا او مسئول خسارات وارده به ایستگاه فضایی بوده است؟

مدت زمانی‌ست که شایعاتی در رسانه‌های روس مبنی بر مقصر بودن فضانوردان امریکا در ایجاد حفره در یکی از فضاپیماهای سایوز که باعث نشت در ایستگاه فضایی در سال ۲۰۱۸ شده است، مطرح است. اما ناسا مدام این ادعاها را پوچ و بی‌اساس نامیده.

بر طبق اظهارات یک منبع آگاه، پس از ایجاد نشتی، ناسا در جریان گذاشته شد و توانست بلافاصله افت فشار در ایستگاه فضایی را مشاهده کند. سپس ناسا فضانوردانش را در زمان ایجاد نشتی ردگیری کرد و به این نتیجه رسید که هیچ یک از فضانوردان امریکا نزدیک بخش روسیه، جایی که سایوز متصل بوده، حضور نداشته‌اند. این توضیحات اما مقامات روسیه را اقناع نکرده است.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *