سلامت

خزه دریایی: فواید، تغذیه و نحوه استفاده از خزه دریایی

اگر در مورد شور اخیر اینترنت در مورد خزه های دریایی کنجکاو هستید، تنها نیستید.

گزارش ترندهای 2020 پینترست نشان می دهد که حجم جستجوی عبارت “خزه دریایی” در سال گذشته 380 درصد افزایش یافته است، احتمالاً به لطف نظر کیم کارداشیان در مورد اسموتی های خزه دریایی در توییتر.

به گفته Statista، یک شرکت تحقیقاتی بازار، مواد و مکمل‌های دریایی به قدری محبوب شده‌اند که بازار سال 2018 منعکس کننده 2.6 میلیارد دلار صرف خرید محصولات جلبک بود.

ایمی گورین، یک متخصص تغذیه متخصص تغذیه گیاهی و صاحب غذا گیاهی در استمفورد، کانکتیکات، می‌گوید: «مردم همیشه به دنبال ابر غذای بعدی هستند. ابتدا محصول جلبک اسپیرولینا وجود داشت و اکنون خزه دریایی وجود دارد.

گورین می‌گوید که خزه دریایی احتمالاً محبوبیت بیشتری پیدا کرده است، زیرا چندین ماده مغذی را فراهم می‌کند «که برای گیاهخواران قابل توجه است»، جمعیتی رو به رشد.

خزه دریایی کم کالری و سرشار از ریزمغذی ها می تواند افزودنی سالم به اسموتی، سوپ یا حتی پودینگ دانه چیا باشد.

در اینجا همه چیزهایی که باید در مورد خزه دریایی بدانید، از جمله تغذیه، فواید سلامتی و نحوه اضافه کردن آن به رژیم غذایی آورده شده است.

خزه دریایی چیست؟

خزه دریایی که به خزه ایرلندی نیز معروف است، نوعی جلبک قرمز است.
بر اساس مطالعه‌ای در سال 2014، هنگامی که در سواحل اقیانوس اطلس شمالی اروپا، آمریکای شمالی و برخی جزایر کارائیب سرازیر می‌شود، به نظر می‌رسد شبیه به رگه‌های متداول جلبک دریایی قهوه‌ای رنگی که به نام سارگاسوم شناخته می‌شود. پیشرفت در تحقیقات گیاه شناسی.

به گفته ویکی شانتا رتلنی، RDN، نویسنده و میزبان پادکست “یادداشت های مغذی”، می توانید این گیاه دریایی بی طعم و خوراکی را در مکمل ها، به صورت خام، خشک یا ژل پیدا کنید.

تغذیه خزه دریایی

خزه دریایی منبع طبیعی ریزمغذی هایی مانند ید (که برای عملکرد تیروئید ضروری است) و آهن (یک ماده معدنی ضروری برای انرژی جسمی و ذهنی) است.

یک وعده استاندارد دو قاشق غذاخوری خزه دریایی خام ایرلندی حاوی مواد مغذی زیر است:

کالری: 5

چربی: 0 گرم (0 درصد مقدار توصیه شده روزانه، یا DV)

پروتئین: 0.2 گرم (0 درصد DV)

سدیم: 6.7 میلی گرم (0 درصد DV)

کربوهیدرات ها: 1.2 گرم (0 درصد DV)

فیبر رژیمی: 0.1 گرم (0 درصد DV)

منیزیم: 14.4 میلی گرم (4 درصد DV)

کلسیم: 7.2 میلی گرم (1 درصد DV)

پتاسیم: 6.3 میلی گرم (0 درصد DV)

اهن: 0.89 میلی گرم (5 درصد DV)

فسفر: 15.7 میلی گرم (2 درصد DV)

انواع خزه های دریایی

اگرچه بیشتر محصولات خزه دریایی از جلبک قرمز تهیه می شوند کندروس کریسپوساصطلاح “خزه دریایی” گاهی اوقات ممکن است به جلبک یا جلبک دریایی اشاره کند که در رنگ های مختلف، از سبز و زرد تا بنفش و سیاه وجود دارد.

شانتا رتلنی می‌گوید مشخصات غذایی گیاه بسته به محل رشد آن می‌تواند متفاوت باشد.

برخی از تولیدکنندگان محصولات خزه دریایی ادعا می کنند که خزه دریایی برداشت شده از اقیانوس بهتر از خزه دریایی است که در یک محیط کنترل شده مانند استخر رشد می کند.

با این حال، تحقیقات کمی در مورد تفاوت های تغذیه ای وجود دارد، و مطالعات موجود این ادعا را تایید نمی کند.

فواید خزه دریایی

شانتا رتلنی می‌گوید: «خزه‌های دریایی ممکن است فواید بالقوه‌ای برای سلامت روده، کنترل قند خون، و سلامت سلول‌ها و قلب داشته باشند، اما تحقیقات قوی‌تری به‌ویژه در انسان‌ها برای تعیین فواید خزه‌های دریایی مورد نیاز است».

علیرغم کمبود مطالعات، یک دلیل ساده وجود دارد که خزه دریایی دنیای سلامتی را تحت تأثیر قرار داده است: دارای مشخصات تغذیه ای قوی است.

اهن

گورین خاطرنشان می کند که 100 گرم خزه دریایی (حدود 20 قاشق غذاخوری) 50 درصد از مقدار توصیه شده روزانه آهن شما را تامین می کند.

او می‌گوید: «آهن یک ماده مغذی است که گیاه‌خواران و وگان‌ها باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند، زیرا نیازها در واقع بیشتر از گوشت‌خواران است، زیرا جذب آهن از غذاهای گیاهی کمتر است.» این به این دلیل است که بسیاری از غذاهای پر آهن از محصولات حیوانی هستند – گوشت قرمز، صدف و مرغ را در نظر بگیرید.

آهن کم می تواند منجر به کم خونی شود، اما منابع گیاهی آهن، مانند خزه دریایی، می تواند به شما در حفظ سطح بدن کمک کند.

منیزیم

به گفته گورین، همان وعده 100 گرمی خزه دریایی حاوی حدود 34 درصد از مقدار توصیه شده روزانه منیزیم است.

این ماده معدنی اغلب دست کم گرفته می شود، اما برای ده ها و ده ها فرآیند بدن شما ضروری است.

گورین چندین فواید منیزیم را فهرست می کند: سلامت استخوان ها، مدیریت فشار خون و خواب مناسب.

کمبود منیزیم می تواند به صورت یبوست، لرزش، خستگی مزمن، خواب ضعیف و حتی سردردهای مکرر ظاهر شود. مصرف منظم خزه دریایی می تواند به حفظ سطح منیزیم شما در منطقه امن کمک کند.

ید

تیروئید شما برای تولید هورمون ها به ید نیاز دارد و از آنجایی که بدن ید نمی سازد، باید آن را از رژیم غذایی خود دریافت کنید.

مانند سایر غذاهای دریایی، شانتا رتلنی می‌گوید سرشار از ید است.

اگر ید کافی دریافت نکنید، بدن شما نمی تواند هورمون تیروئید بسازد و در نهایت ممکن است دچار مشکل تیروئید شوید.

به خاطر داشته باشید که ید اغلب به نمک (معروف به نمک یددار) اضافه می شود، بنابراین کمبود ید – که می تواند باعث تورم گلو به نام گواتر شود. بسیار کمتر از گذشته است.

و ید بیش از حد می تواند برای سلامتی شما مضر باشد.

ممکن است از اعصاب شما محافظت کند

یک مطالعه در سال 2015 که در مجله منتشر شد مواد مخدر دریایی نشان داد که جلبک قرمز می تواند اثرات محافظت کننده عصبی داشته باشد. تحقیقات اولیه نشان داد که کرم‌هایی که عصاره خزه دریایی به آنها داده می‌شود از دست دادن نورون کمتری داشته و سریع‌تر حرکت می‌کنند. این به طور بالقوه می تواند به افراد مبتلا به بیماری پارکینسون کمک کند.

اما نه به این سرعت. قبل از اینکه پول نقد برای مقداری خزه دریایی بگذارید، به یاد داشته باشید که مطالعه روی کرم ها انجام شده است. این برای تحقیقات بسیار مقدماتی خوب است، اما فقط مطالعات انسانی می تواند بگوید که آیا جلبک ها همان تأثیر را در انسان خواهند داشت یا خیر.

بنابراین در حالی که خزه دریایی ممکن است به محافظت در برابر بیماری های عصبی کمک کند، تحقیقات بسیار محدود است که بتوان با اطمینان گفت. مطالعات کنترل شده بر روی انسان برای تایید این ظن ضروری است.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

برخی از طرفداران خزه دریایی ادعا می کنند که این خزه کاهش وزن را تسریع می کند، اما Gorin نسبت به اعتقاد به “یک غذای جادویی” برای تنظیم مجدد رژیم هشدار می دهد.

او می‌گوید: «یک چیز جالب در مورد خزه دریایی این است که پروتئین تقریباً دو گرم در هر وعده 100 گرمی تأمین می‌کند. همچنین کالری کمی دارد که می تواند به کاهش وزن کمک کند.

و، شانتا رتلنی می‌گوید، “این یک شکل طبیعی کاراگینان، یک عامل غلیظ کننده است.” بر اساس یک بررسی تحقیقاتی در سال 2020 که در مجله علمی منتشر شده است، این می تواند به عنوان یک فیبر محلول عمل کند که احساس سیری را تقویت می کند.

مطالعه 2019 منتشر شده در مواد مخدر دریایی همچنین نشان می دهد که کاراگینان موجود در خزه دریایی می تواند به عنوان یک پری بیوتیک عمل کند و باکتری های خوب روده شما را تغذیه کند. تعادل مناسب پری بیوتیک ها و پروبیوتیک ها برای سلامت گوارش ضروری است، که می تواند از تلاش های کاهش وزن شما حمایت کند.

خطرات و عوارض جانبی

همانطور که گفته شد، خزه دریایی حاوی ید است که نقش حیاتی در عملکرد تیروئید دارد. اما شانتا رتلنی هشدار می دهد که مصرف بیش از حد ید می تواند باعث مشکلات تیروئید شود. مشابه کمبود ید، ید بیش از حد می تواند باعث گواتر و کم کاری تیروئید شود.

مقدار توصیه شده رژیم غذایی برای ید 150 میکروگرم (mcg) برای اکثر بزرگسالان است.

طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، حداکثر سطح ید قابل تحمل برای اکثر بزرگسالان 1100 میکروگرم است. بر اساس مطالعه‌ای که در سال 2020 منتشر شد، خوردن بیش از 286 گرم خزه دریایی در یک روز می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی شود زیرا از این حد فراتر می‌رود. علوم محیطی و تحقیقات آلودگی.

شانتا رتلنی می‌گوید جدا از مصرف بیش از حد ید که می‌تواند باعث سوزش دهان، درد معده و نبض ضعیف شود، خزه دریایی «ممکن است حاوی مقدار زیادی فلزات سنگین باشد». مانند هر چیزی، اعتدال کلیدی است.

منبع

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *