چای ماتچا
سلامت

چگونه می توان چای ماتچا Matcha در خانه درست کرد

آساکو میاشیتا ، متخصص تغذیه مستقر در نیویورک و اصالتاً ژاپنی ، نکات خود را در مورد چگونگی تهیه چای ماچا در خانه به حداکثر رسانده است.

محبوبیت روزافزون matcha

ماتچا قرن ها در ژاپن محبوب بوده است ، جایی که نقش اصلی را در مراسم سنتی چای ایفا می کند.

با این حال ، در دهه های اخیر ، مردم در سراسر جهان کشف جادوی ماچا را آغاز کرده اند و به این نوشیدنی باستانی تبدیل شده است که به طور فزاینده ای منبع مشترک انرژی و آنتی اکسیدان ها باشد.

ممکن است هنوز با قهوه جهانی یا چای سبز غیر ماتچا رقابت نکند ، اما به سرعت در حال رشد است. بر اساس پیش بینی شرکت تحقیقات بازاریابی Research and Markets ، بازار جهانی چای ماتچا تا سال 2026 به ارزش 2.69 میلیارد دلار است که 65 درصد را در کمتر از یک دهه افزایش می دهد.

 

چای ماتچا

ماتچا نوعی چای سبز است ، اما تفاوت های مهمی در نحوه پرورش ، تولید و آماده سازی آن وجود دارد. حتی برای برخی از چایخواران باتجربه ، تلاش برای انتخاب ماچا مناسب – و سپس کشف نحوه تبدیل این پودر سبز به چای – می تواند باعث رعب و وحشت شود.

برای استفاده بیشتر از ماتچا ، در اینجا نگاهی دقیق تر به خود ماتچا ، مزایای بالقوه آن برای سلامتی و نحوه تهیه آن است.

ماتچا چیست؟

ماتچا ، مانند چای دیگر ، از برگ ها و جوانه های Camellia sinensis تهیه می شود ، گیاهی بومی چین و در قرن 8 به ژاپن معرفی شد.

برخلاف بسیاری از چای ها ، با این حال ، ماچا از گیاهانی تهیه می شود که در سه ماه تا چهار هفته در آوریل و مه تحت پوشش نور خورشید قرار می گیرند.

او می گوید: “این فرایند محتوای کلروفیل و اسیدهای آمینه (عمدتا از امامی و تیانین) را افزایش می دهد و رنگ سبز تیره تری می دهد.”

این برگهای سایه زده تحت روشهای خاص برداشت و پردازش قرار می گیرند و در نتیجه یک پودر سبز زنده ایجاد می شود. اما هنوز یک تفاوت عمده بین ماتچا و دیگر چای سبز وجود دارد: نحوه تهیه خود چای.

در حالی که اکثر چای ها تزریق هستند ، با ریختن برگها در آب داغ و سپس حذف آنها ، پودر ماچا مستقیماً در آب گرم مخلوط می شود تا یک سوسپانسیون ایجاد شود.

میاشیتا می گوید: “از آنجا که پودر برگ چای سبز ماتچا است ، استخراج نمی شود.” “بنابراین می توانید همه مواد مغذی ، از جمله مواد مغذی محلول در آب را مصرف کنید.”

فواید ماتچا برای سلامتی

چای سبز دارای سابقه طولانی در استفاده دارویی است و اگرچه تحقیقات در مورد اثرات آن بر سلامتی اغلب نتایج متناقضی به همراه داشته است ، اما حداقل برخی از مزایای مشهور آن به طور فزاینده ای با شواهد علمی تایید می شود.

یکی از کلیدهای مزایای بالقوه این است که گروهی از ترکیبات پلی فنلی به نام کاتچین شناخته می شوند که به عنوان آنتی اکسیدان در بدن عمل می کنند.

طبق مطالعه ای که در مجله کروماتوگرافی A انجام شده است ، میاشیتا می گوید چای سبز به ویژه در کاتچینی به نام epigallocatechin gallate (EGCG) زیاد است و matcha حتی بیشتر است.

او می گوید: “محتوای کل Matcha دو برابر چای سبز معمولی است ،” زیرا matcha حاوی تمام مواد مغذی از کل برگ چای سبز است. ”

بر اساس یک بررسی تحقیقی در سال 2018 در مجله Ethnopharmacology ، EGCG با سطوح پایین تر کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL) با اثرات ضد دیابت ، ضد التهابی و آنتی اکسیدانی همراه بوده است.

میاشیتا خاطرنشان می کند که این دارو با سایر مزایای بالقوه از بهبود عملکرد مغز تا تنفس بهتر مرتبط است.

چای سبز همچنین حاوی L-theanine ، یک اسید آمینه مرتبط با کاهش استرس ، کاهش اضطراب و بهبود خواب است.

این اثرات کافئین بر سیستم عصبی را تعدیل می کند و ممکن است توضیح دهد که چرا چای سبز – از جمله ماچا ، که می تواند کافئین نسبتاً بالایی داشته باشد – نسبت به قهوه هوشیاری آرامتر و کمتر تندتری را القا می کند.

میاشیتا پیشنهاد می کند: “اگر می خواهید از سقوط کافئین جلوگیری کنید ، می توانید به جای قهوه از ماچا استفاده کنید.” “ماچا حاوی کافئین است اما حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به آرامش کمک می کند.” وی می افزاید که سطح L-theanine به طور کلی در matcha بیشتر است ، در برخی موارد با ضریب 10 یا بیشتر.

Matcha دارای ساپونین ها ، خانواده ای از ترکیبات آلی با خواص کف ساز است. میاشیتا می گوید ، این حباب ها را می توان در حباب های نمادین یک کاسه کفی ماتچا یافت و با اثرات ضد باکتریایی و ضد ویروسی ، در میان سایر مزایای سلامتی همراه است.

طرز تهیه چای ماتچا

چای ماتچا به طور سنتی با افزودن آب گرم یا گرم به یک کاسه با پودر ماتچا و سپس مخلوط کردن آنها با همزن چسن یا بامبو تهیه می شود.بسیاری از مردم ابتدا پودر را الک می کنند ، زیرا ماتچا تمایل به جمع شدن دارد.

ویسک را انتخاب کنید

در صورت لزوم می توانید از قاشق استفاده کنید ، میشیتا می گوید ، اما هم زدن طعم و قوام بی نظیری را ارائه می دهد.

برخی از ویسک ها تنها 16 رشته دارند ، اما 80 تا 120 رایج تر است. میاشیتا می گوید رشته های بیشتر هم زدن ماتچا و ایجاد فوم را آسان تر می کند ، در حالی که تعداد سیم های کمتر به زمان بیشتری هم زدن نیاز دارد.

به غیر از هم زدن یا هم زدن ، ماچا را می توان در قمقمه با افزودن پودر و آب ، محکم بستن و تکان دادن تهیه کرد.

آب خود را با دقت انتخاب کنید

آب یکی دیگر از عوامل مهم در نتیجه ماچا است.شما می توانید pH یا محتوای معدنی آب خود را بهینه کنید ، اما ساده ترین و احتمالاً مرتبط ترین متغیر برای کنترل دما است. ماتچا را با آب جوش درست نکنید و برای بررسی درجه اول از دماسنج استفاده کنید.

میاشیتا می گوید: “اگر به سرعت ماتچا را در آب داغ دم کنید ، ترکیبات قابض به یکباره خارج می شوند – سپس چای تلخ ماتچا را می چشید.

دمای دم کردن خود را بررسی کنید

هنگامی که ماچا را به آرامی در دمای پایین دم می کنید ، طعم آن ملایم است زیرا مقدار بیشتری تئانین (اسید آمینه ، اجزای امامی) دریافت می کنید.

اگر نگران کافئین هستید یا می خواهید استراحت کنید ، آب را تا 86 درجه فارنهایت تا 104 درجه فارنهایت گرم کنید. آب را به آرامی بریزید. L-theanine بیشتری دریافت خواهید کرد. ”

آب گرم تر می تواند از نظر آنتی اکسیدان ها مزایایی را ارائه دهد ، هرچند ، حداقل بر اساس تحقیقات انجام شده در مورد تزریق ماتچا.

برای مطالعه سال 2020 در مجله Foods ، گروهی از محققان سطح آنتی اکسیدان های تزریق شده با انواع مختلف ماچا را در دمای مختلف آب آزمایش کردند. با استفاده از ماچا از برداشت اول ، دوم ، سوم و چهارم سال ، محققان دم کرده در دمای 77 درجه فارنهایت ، 158 درجه فارنهایت ، 176 درجه فارنهایت و 194 درجه فارنهایت استفاده کردند. برای اکثر آنتی اکسیدان ها ، آنها بالاترین سطح را در تزریق هایی که در دمای 194 درجه فارنهایت با استفاده از ماچا برداشت سوم یا چهارم تهیه شده بودند ، یافتند.

نکاتی سریع که باید در نظر داشته باشید

در اینجا چند نکته دیگر از Miyashita در مورد ساخت بهتر matcha آمده است:

2 یا 3 اونس آب را تا 176 درجه فارنهایت گرم کنید.

1/2 تا 1 قاشق چایخوری ماچا را در یک فنجان بریزید و مقداری آب داغ (نه آب جوش) به آن اضافه کنید.

کاملاً با یک قاشق مخلوط کنید تا توده های ماچا برداشته شود. اگر همزن بامبو دارید ، ماچا را با آن مخلوط کنید تا کف کند.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *