کلاژن وگان
سلامت

آیا پودر کلاژن وگان واقعا کار می کند؟

کلاژن به طور معمول وگان نیست، اما مخمرها و باکتری های اصلاح شده ژنتیکی می توانند به ایجاد کلاژن گیاهی کمک کنند. در اینجا نحوه عملکرد کلاژن وگان و اینکه آیا واقعاً می تواند برای سلامتی شما مفید باشد آورده شده است.
این روزها هنگام قدم زدن در بخش سلامت و زیبایی، تشخیص محصولات حاوی کلاژن کار سختی نیست. کلاژن در کرم‌های بدن، شامپو، مکمل‌ها، آدامس‌ها وجود دارد، حتی می‌توانید آن را در کرم‌های قهوه پیدا کنید. این محصولات دارای مزایای چشمگیر هستند: پوستی جوان، موهای سالم تر و ضخیم تر، عملکرد تمرینی بهتر و تسکین درد مفاصل.

اولین چیزی که باید بدانید این است که این ادعاها دقیقاً توسط علم سخت پشتیبانی نمی شوند. اما مشکل دیگری برای افراد کنجکاو کلاژن وجود دارد: این مواد از پروتئین حیوانی تهیه می‌شوند که برای افرادی که از رژیم گیاه‌خواری بدون گوشت پیروی می‌کنند، چالش‌برانگیز است. همین امر در مورد کسانی که از رژیم غذایی وگان پیروی می کنند که تمام محصولات حیوانی از جمله عسل، ژلاتین و کلاژن را حذف می کند، صدق می کند. و برای هر کسی که سبک زندگی وگان را فراتر از غذا می‌پذیرد، استفاده از کلاژن موضعی در شامپوها یا کرم‌ها نیز تا کنون ممنوع بوده است.

پودر کلاژن وگان جدید در کنار کلاژن حیوانی در قفسه فروشگاه ها تولید می شود. در اینجا همه چیزهایی است که باید در مورد آن بدانید.

کلاژن چیست؟

کلاژن فراوان ترین پروتئین ساختاری در بدن انسان است. به نوعی مانند چسب برای نگه داشتن بافت های بدن در کنار هم عمل می کند. این جزء پوست، ناخن، مو، تاندون ها، استخوان ها و غضروف است. حداقل 16 نوع کلاژن در بدن وجود دارد، اگرچه چهار نوع اصلی وجود دارد.

نوع اول تا 90 درصد کلاژن بدن شما را تشکیل می دهد. این از الیاف بسیار قوی و متراکم ساخته شده است که پشتیبانی ساختاری و انعطاف پذیری را برای تاندون ها و رباط ها فراهم می کند و به قوی نگه داشتن استخوان های ما کمک می کند. توجه داشته باشید که کلاژن نوع I فراوان ترین کلاژن در پوست است و در جوانی فراوان است اما با گذشت زمان کاهش می یابد و منجر به نازک شدن پوست می شود.

نوع دوم کمی شلتر است و به تقویت مفاصل کمک می کند. و نوع III به عنوان یک پوشش محافظ برای اندام ها، ماهیچه ها و شریان های بدن عمل می کند. و کلاژن نوع IV به عملکرد مانع پوست کمک می کند.

بدن کلاژن خود را با تجزیه پروتئین غذایی از غذاهایی که می خوریم به اسیدهای آمینه می سازد. اسیدهای آمینه و پروتئین با هم به عنوان بلوک های سازنده کار می کنند و انواع مختلفی از پروتئین از جمله کلاژن را در بدن ایجاد می کنند.

همانطور که ممکن است حدس زده باشید، غذاهای غنی از پروتئین این فرآیند را تقویت می کنند. پروتئین ممکن است از منابع حیوانی مانند گوشت، لبنیات و تخم مرغ به دست آید. یا ممکن است آن را از منابع گیاهی مانند سویا، کینوا و حبوبات دریافت کنید.

کلاژن همچنین از ویتامین C، روی، مس و منگنز کمک می‌کند که در تکمیل و حمایت از تولید کلاژن نقش دارند.

با افزایش سن چه اتفاقی برای کلاژن می افتد؟

وقتی جوان‌تر هستیم، بدن کلاژن زیادی تولید می‌کند که پوست را صاف و انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد و در عین حال از تاندون‌ها و رباط‌های قوی و در عین حال انعطاف‌پذیر حمایت می‌کند.

با افزایش سن، بدن در ساخت کلاژن کارآمدتر می شود. احتمالاً ابتدا متوجه این موضوع در صورت خود خواهید شد. همانطور که کلاژن تجزیه می شود، خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهید و پوست می تواند افتادگی و چروک شود. این ناعادلانه است، اما زنان سریعتر از مردان کلاژن را از دست می دهند. حدود 30 درصد از کلاژن پوست آنها در طول پنج سال اول یائسگی تجزیه می شود. پس از یائسگی، کاهش کلاژن در هر سال حدود 2 درصد است.

اینجاست که وعده مکمل‌های کلاژن مطرح می‌شود: سازندگان ادعا می‌کنند که با استفاده از کلاژن می‌توانید روند طبیعی پیری را کاهش دهید و پوستی جوان‌تر را حفظ کنید. متأسفانه، این وعده ممکن است دقیقاً جواب ندهد.

آیا کلاژن می تواند وگان باشد؟

این نوع کلاژن چه با برچسب وگان، چه گیاهخوار یا گیاهی باشد، این نوع کلاژن در آزمایشگاه بدون هیچ گونه محصول جانبی حیوانی ساخته می شود. دانا هونس، متخصص تغذیه  می‌گوید این از مخمرها و یا باکتری‌های اصلاح‌شده ژنتیکی ساخته شده‌اند که دارای ژن‌های انسانی هستند که کد کلاژن را به ساختار ژنتیکی آن‌ها اضافه می‌کند. از این رو اصلاح ژنتیکی انجام می‌شود.

با وجود ژن‌ها، مخمر یا باکتری شروع به تولید کلاژن انسانی می‌کنند. به گفته هانس، در نهایت، یک آنزیم گوارشی به مخلوط اضافه می‌شود و تقریباً شبیه‌سازی دقیقی از کلاژن انسانی ایجاد می‌شود.

فواید کلاژن وگان چیست؟

کلاژن‌ها و محصولات کلاژن وگان از کلماتی مانند نیت یا حمایت برای حمایت از ادعاهایی مانند کاهش ظاهر چین و چروک، حمایت از سلامت مفاصل یا افزایش تولید کلاژن استفاده می‌کنند.

اصطلاحات بازاریابی در حال کار است. یک مطالعه در سال 2018 نشان داد که آمریکایی‌ها حدود 3.5 میلیارد دلار برای مکمل‌های کلاژن، نوشیدنی‌ها، غذا و غیره هزینه می‌کنند. پیش بینی می شود این میزان تا سال 2025 به 6.5 میلیارد افزایش یابد.

با این حال، هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که محصولات کلاژن وگان واقعاً کار کنند. همین امر در مورد اکثر کلاژن های حیوانی صدق می کند. هانس می‌گوید می‌توانم بگویم شواهد موجود در بهترین حالت ناچیز است.

برخی از مطالعات روی اثرات کلاژن افراد زیادی را درگیر نکرده است یا تحقیقات بر روی حیوانات مانند موش ها متکی است. اگرچه مطالعات حیوانی جای خود را دارد، اما مطالعات انسانی استاندارد طلایی و ضروری برای درک اینکه آیا کلاژن واقعاً فواید سلامتی دارد یا خیر.

علاوه بر همه اینها، برخی از مطالعات توسط شرکت‌هایی که مکمل‌های کلاژن را تولید می‌کنند، تأمین مالی می‌شوند. حتی زمانی که ممکن است خلاف آن ادعا کنند.

آنچه علم می گوید

این چیزی است که ما می دانیم: هنگامی که کلاژن را هضم می کنید. خواه کلاژن پودر گیاهی باشد، مکمل ها یا کلاژن سنتی، همه به یک شکل هضم می شوند. هانس می گوید بدن شما آن را هضم می کند و آن را به آمینو اسیدهای تشکیل دهنده اش تجزیه می کند، که مانند هر پروتئین یا اسید آمینه دیگری جذب می شود.

هیچ تضمینی وجود ندارد که آن اسیدهای آمینه خاص در مکمل‌های کلاژن به جایی که می‌خواهید ختم شود. آنها ممکن است مناطق مورد نظر شما را هدف قرار ندهند و بهبود ندهند. بنابراین علیرغم مصرف کلاژن، ممکن است پوستی جوان تر، مفاصل بدون درد یا عملکرد قلبی بهبود یافته نداشته باشید. برخی از افراد ممکن است متوجه تفاوت شوند، در حالی که دیگران متوجه نمی شوند.

همانطور که پروتئین ها پیش می روند، هر کلاژنی، وگان یا غیر آن منبع مناسبی از پروتئین است. اما تقریباً هیچ مزیت قابل توجهی برای سلامتی فراتر از آن وجود ندارد.

یک استثنای قابل توجه ترمیم زخم است. تحقیقات محکمی وجود دارد که از استفاده از پانسمان های کلاژن موضعی برای بهبود زخم، مانند آسیب های فشاری و سوختگی ها حمایت می کند.

راه‌های گیاه‌خواری برای تقویت کلاژن به طور طبیعی

به جای مصرف مکمل‌های کلاژن گیاهی برای تقویت روتین ضد پیری پوست خود، بهتر است در عوض به فروشگاه‌های مواد غذایی بروید.

یک بررسی در سال 2020 که در مجله بالینی و زیبایی پوست منتشر شد به این موضوع پرداخت که آیا یک رژیم غذایی کامل و گیاهی می تواند از پیری پوست جلوگیری کرده و آن را معکوس کند. این نوع رژیم غذایی بر روی غذاهای گیاهی به شکل کامل و فرآوری نشده تمرکز دارد، به این معنی که شیرینی ها و غذاهای فرآوری شده را حذف می کند. محققان دریافتند که رژیم غذایی با تامین ویتامین‌های ضروری (از جمله ویتامین‌های A، C و E) پتانسیل آنتی‌اکسیدانی را در سلول‌های ما بهینه می‌کند و این می‌تواند به جلوگیری از پیری پوست کمک کند.

سایر اقداماتی که می توانید برای حفظ سلامت پوست خود با افزایش سن انجام دهید شامل خواب با کیفیت و اجتناب از قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش از آفتاب و تخت های برنزه، سیگار کشیدن و آلودگی است.

همچنین می‌توانید کلاژن را از طریق غذاهای حاوی آمینو اسیدهایی که معمولاً در کلاژن یافت می‌شوند تقویت کنید: گلیسین، لیزین و پرولین. این غذاها شامل لوبیا سیاه، تخمه کدو تنبل، بادام هندی و محصولات سویا مانند تمپه است.

آینده پودر کلاژن گیاهی

شواهد علمی در مورد اثربخشی کلاژن وگان وجود ندارد، اما شواهد محکمی وجود دارد که کلاژن حیوانی به مراقبت از زخم کمک می کند. این ممکن است در نهایت راه را برای تحقیقات در مورد مزایای ضد پیری کلاژن گیاهی هموار کند. بسیاری از داده‌های بالینی که ما در اختیار داریم برای بهبود زخم است، که مطمئناً می‌تواند بینشی درباره مکانیسم‌های بالقوه پیری پوست بدهد.

به عنوان مثال، یک مطالعه آزمایشی کوچک، که دکتر فریدمن نویسنده آن بود، که در مجله داروها در پوست 2019 منتشر شد، نشان داد که کلاژن موضعی در مراقبت از زخم موثر است. این مطالعه بر روی هشت داوطلب با زخم‌های مشت انجام شد، نوعی روش بیوپسی که لایه بالایی پوست را برش می‌دهد و گاهی به بخیه نیاز دارد.

پودر کلاژن موضعی روی زخم های پانچ اعمال شد. پس از چهار هفته از زخم اولیه، شش زخم از هشت زخم تحت درمان با کلاژن، بدون استفاده از بخیه های استاندارد، به طور کامل بهبود یافته بودند.

البته، این فقط یک مطالعه است، اما دکتر فریدمن می گوید که نتایج اولیه برای استفاده کوتاه مدت و طولانی مدت از مکمل های کلاژن خوراکی امیدوار کننده است. او می‌گوید آنها پتانسیلی برای افزایش خاصیت ارتجاعی پوست، هیدراتاسیون و تراکم کلاژن پوستی نشان داده‌اند، اگرچه انتخاب کدام یک مطمئناً دشوار است.
منبع: besthealthmag

4/5 - (1 امتیاز)
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *