انواع قهوه
سلامت

انواع قهوه – تصاویر، اطلاعات و فکت های جالب که نمی دانستید

سلام توی این مطلب از سایت نتگام جامع و کامل ترین مطلب در مورد انواع قهوه و اطلاعات جالب و فکت های متنوعی رو آماده کردم که بعد از خوندنش دیگه نیاز به سرچ کردن ندارید، پس با ما همراه باشید.
با وجود تنوع گزینه های سوپرمارکت، یک نوشیدنی به طور مداوم در بین محبوب ترین ها قرار می گیرد و آن قهوه است. یک گزارش نشان می دهد که قهوه سومین نوشیدنی محبوب در آمریکا است که فقط آب و نوشابه در راس آن قرار دارد.

قهوه حاوی آنتی اکسیدان است و با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری پارکینسون، سنگ کیسه صفرا، سرطان کبد، سیروز کبدی و احتمالاً بیماری آلزایمر مرتبط است. قهوه همچنین با طول عمر بیشتر مرتبط است.
همیشه مشخص نیست که آیا قهوه دلیل واقعی فواید سلامتی است یا فقط با رفتارهای دیگری مرتبط است که بر چیزهایی مانند طول عمر تأثیر می گذارد. و این خوب نیست: کافئین می تواند اضطراب را تشدید کند، خواب را مختل کند و معده شما را ناراحت کند.

انواع دانه های قهوه

در کافه ها، معمولاً دو نوع دانه قهوه برای فروش پیدا می کنید: عربیکا و روبوستا. شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا تفاوتی بین عربیکا و روبوستا وجود دارد؟ اوه، قطعا وجود دارد. بیایید درست به آن برسیم.

عربیکا

عربیکا محبوب ترین نوع قهوه است. بسته به اینکه از چه کسی بپرسید، بسیاری از علاقه مندان به قهوه استفاده از دانه های عربیکا را به دلیل طعم آن ترجیح می دهند. دانه‌های عربیکا که معمولاً برای قهوه سیاه استفاده می‌شود، طعم شیرین‌تر و پیچیده‌تری دارند که می‌توانید مستقیماً بنوشید. نکته جالب این است که با وجود اینکه محبوب ترین است، به اندازه روبوستا کافئین ندارد.

روبوستا

در حالی که عربیکا محبوب ترین است، روبوستا ارزان تر و قوی تر است. به دلیل طعم تلخ آن، معمولاً روبوستا را برای نوشیدنی های اسپرسو و در مخلوط های قهوه فوری استفاده می کنید. اگر صبح دوشنبه تان دیر است، یک فنجان قهوه که از دانه های روبوستا استفاده می کند، بنوشید. محتوای بالای کافئین آنها شما را بیدار می کند!
یکی دیگر از موارد متفاوت قهوه‌ عربیکا و روبوستا میزان تلخی است. بطور کلی قهوه‌های روبوستا تلخی بیشتری نسبت به قهوه‌های عربیکا دارند و اگر به قهوه‌ تلخ‌تر علاقه‌مند هستید بهتر است از روبوستا استفاده کنید.

انواع نوشیدنی های قهوه

انواع قهوه

معرفی انواع قهوه

انواع مختلفی از نوشیدنی های قهوه برای ما وجود دارد. در اینجا تعدادی از محبوب ترین انواع سفارش داده شده توسط دوستداران قهوه در سراسر کشور آورده شده است.

بلک کافی

بلک کافی از دم کردن دانه های قهوه آسیاب شده درست می شود. قهوه سیاه یا بلک کافی به همان سادگی است که با دانه های آسیاب شده قهوه آغشته به آب داغ و گرم سرو می شود و اگر می‌خواهید فانتزی به نظر بیایید، می‌توانید آن را سفارش دهید. از آنجایی که با شیر یا شکر ترکیب نمی شود، کیفیت قهوه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بلک کافی بدون شکر، شیر یا طعم دهنده ها سرو میشود.

قهوه ترک

قهوه ترک بسیار نرم آسیاب می شود و به وسیله قهوه جوش رو گازی آماده می شود و دارای کف روی فنجان می باشد. برای درست کردن قهوه ترک پودر قهوه را به همراه آب و شکر در قهوه جوش ریخته و محلول را کاملا بهم زده و روی حرارت کم قرار می دهند تا زمانی که دمای آب نزدیک نقطه جوش برسد و روی سطح قهوه کف تشکیل شود.

قهوه فرانسه یا فیلتری

قهوه فرانسه زبر تر آسیاب شده و با دستگاه فرنچ پرس دم می شود. به صورتی که قهوه در داخل فیلتر مانده و فقط عصاره قهوه به وسیله آب گرم خارج شده و در مخزن دستگاه جمع می گردد، قهوه فرانسه مانند چای رقیق و فاقد کف است و معمولا در لیوان معمولی سرو می گردد.

اسپرسو

یک شات اسپرسو را می توان به صورت انفرادی سرو کرد یا به عنوان پایه اکثر نوشیدنی های قهوه مانند لاته و ماکیاتو استفاده کرد. قهوه اسپرسو نرم تر از فرانسه و زبر تر از ترک آسیاب می شود و با دستگاه مخصوص اسپرسو دم می شود به صورتی که آب با فشار زیاد از قهوه عبور داده می شود و عصاره قهوه به طور کامل خارج می گردد، اسپرسو در فنجان کوچکتر از قهوه ترک سرو می شود و کف نازک و روشنی روی آن می بندد. این نوشیدنی در حال حاضر در سوپرمارکت های ایران به صورت شاتی فروخته می شود.

لاته

به عنوان محبوب ترین نوشیدنی قهوه موجود، کافه لاته از یک شات اسپرسو و شیر بخار پز شده تنها با یک لمس کف تشکیل شده است. در کافه لاته بخش اعظم نوشیدنی را شیر بخار زده تشکیل می دهد و فوم شیر بسیار کم است.

کاپوچینو
کاپوچینو

یک نوشیدنی ایتالیایی بر پایه قهوه اسپرسو هست که به طور معمول از نسبت های مساوی قهوه اسپرسو و فوم شیر و شیر بخار زده تشکیل شده است. کاپوچینو نوعی لاته است که با کف بیشتری نسبت به شیر بخار پز تهیه می شود و اغلب روی آن پودر کاکائو یا دارچین می پاشند.

آمریکانو

آمریکانو سرو قهوه اسپرسو به سبک آمریکایی است. آمریکانو با طعمی مشابه قهوه سیاه، از یک شات اسپرسو رقیق شده در آب داغ تشکیل شده است. نکته حرفه ای: اگر خودتان درست می کنید، ابتدا اسپرسو را بریزید، سپس آب داغ را اضافه کنید.

دوپیو

اسپرسو دوپیو یا اسپرسو دابل، در واقع دو شات قهوه اسپرسو است که توسط اسپرسوساز عصاره گیری شده است. دوپیو برای ایجاد لذت بیشتر عالی است.

کورتادو

کورتادو تعادل کامل اسپرسو و شیر بخاردیده گرم است. این نوشیدنی که اصل آن اسپانیایی است، نیمی اسپرسو و نیمی شیر بخاردیده است. برعکس بسیاری از قهوه های ایتالیایی فوم آن کم است یا اصلا فوم ندارد. از شیر برای کاهش اسیدیته اسپرسو استفاده می شود.

رد آی Red Eye
رد آی

رد آی می تواند هر صبح خسته کننده ای را درمان کند. یک فنجان کامل قهوه داغ با یک شات اسپرسو مخلوط شده، مطمئناً قلب شما را به تپش می‌اندازد. رد آی نوشیدنی قهوه خالص است و از ترکیب یک شات قهوه اسپرسو با یک فنجان قهوه دمی بدست می آید.

گالو

این نوشیدنی قهوه داغ که منشا آن پرتغال است، ارتباط نزدیکی با لاته و کاپوچینو دارد. تنها تفاوت آن این است که حاوی حدود دو برابر شیر کف شده است که آن را در مقایسه با دو مورد دیگر نوشیدنی سبک تری می کند.

لانگو

لانگو یک اسپرسو با کشش طولانی است. در واقع یک شات اسپرسویی می باشد که زمان عصاره گیری طولانی تری داشته باشد. هرچه  طولانی تر باشد، کافئین بیشتری وجود دارد.

ماکیاتو
ماکیاتو

ماکیاتو یکی دیگر از نوشیدنی های برپایه اسپرسو است که مقدار کمی کف روی آن وجود دارد. بخش اعظم آن را قهوه اسپرسو به همراه مقدار کمی شیر بخار داده شده و فوم شیر برای کسانی که طعمی پر و قوی از نوشیدنی شان انتظار دارند، تشکیل شده است. اسپرسو ماکیاتو در فنجان های قهوه خوری سرو می شود.

موکا
موکا

برای همه شما که عاشق شکلات هستید، عاشق موکا خواهید شد. موکا یک نوشیدنی اسپرسو شکلاتی با شیر بخار پز و کف است. موکا یکی دیگر از نوشیدنی های بر پایه اسپرسوست که در لیوان بلند شیشه ای سرو می شود و برای تهیه آن کافیست یک یا دو شات قهوه اسپرسو را با مقداری شکلات در لیوان ریخته و روی آن را با شیر بخار زده شده پر نمایید و سپس روی آن را با خامه و خرده شکلات تزئین نمایید.

ریسترتو Ristretto
ریسترتو

ریسترتو یک شات اسپرسو است. از آب گرم کمتری استفاده می کند که طعم شیرین تری را در مقایسه با طعم تلخ یک شات سنتی اسپرسو یا دوپیو ایجاد می کند.

فلت وایت

این نوشیدنی استرالیایی اساساً یک کاپوچینو بدون فوم یا پاشیدن شکلات است. این یک نوشیدنی اسپرسو با شیر بخار پز است. مانند لاته از اسپرسو و شیر بخاردیده درست شده، اما نسبت اسپرسو به شیر بیشتر است.

آفوگاتو
آفوگاتو

آفوگاتو بهانه ای است برای لذت بردن از یک اسکوپ بستنی در هر زمانی از روز و به نظر من در هر زمانی از سال، با یک قاشق بستنی و یک شات اسپرسو، یا دو تا سرو می شود.

کافه اوله Café au Lait

کافه اوله برای مینیمالیست های قهوه که کمی طعم بیشتری می خواهند بسیار عالی است. این نوشیدنی فانتزی فرانسوی درواقع بسیار ساده است و از مقدار مساوی قهوه و شیر بخاردیده درست می شود.

مضرات کافئین

کافئین بیش از حد می تواند منجر به تشنج، بی قراری و موارد دیگر شود. کافئین پاسخ استرس شما را تحریک می کند، بنابراین اگر از اضطراب یا بی خوابی رنج می برید، نوشیدنی های حاوی کافئین شما را بدتر می کنند.

برای کنترل مصرف کافئین، دانه های قهوه خود را انتخاب کنید و عاقلانه برشته کنید. دانه های روشن حاوی کافئین بیشتری نسبت به تیره هستند. و به طور کلی، دانه های روبوستا در هر دانه کافئین بیشتری نسبت به عربیکا دارند.

فرآیند رست یا برشته کاری قهوه

 رست قهوه

فرآیند رست یا برشته کاری قهوه

یکی از آن کارهای مهمی که باعث بروز یا از بین رفتن طعم قهوه می گردد، رست یا برشته کاری آن است. رست یا برشته کاری قهوه همان حرارت دادن به دانه سبز قهوه است که باعث تغییرات شیمایی و فیزیکی در آن می گردد. بعد از انجام پروسه برداشت و فرآوری، عملی که قهوه را به چرخه مصرف متصل می سازد، رست یا برشته کاری آن است. سه درجه رست اصلی داریم :
لایت رست
مدیوم رست
دارک رست
از نظر ظاهری قهوه ای که دارک رست است، رنگ قهوه ای سوخته و یا سیاه با کافئین بیشتر دارد.

سالم ترین نوع قهوه برای همه یکسان نیست

تعیین سالم ترین نوع قهوه برای شما بستگی به اهداف سلامتی شما دارد. اگر در تلاش برای کاهش وزن هستید، باید نوشیدنی های کم کالری یا بدون کالری را انتخاب کنید. اگر به کافئین حساس هستید یا اضطراب یا بیماری قلبی دارید، ممکن است لازم باشد قهوه بدون کافئین را تغییر دهید. اگر دیابت دارید، باید میزان قندی را که به دمنوش خود اضافه می کنید کاهش دهید. اگر می خواهید با یک رژیم غذایی ضد التهابی با بیماری مبارزه کنید، سالم ترین فنجان ممکن است شامل دارچین یا زردچوبه تسکین دهنده باشد.
نحوه پردازش کافئین توسط بدن شما باعث ایجاد تفاوت در بهترین قهوه برای شما می شود. افراد کافئین را به طور متفاوتی متابولیسم می کنند. هرچه بیشتر در مورد نیازهای بدن خود بدانید، بهتر می توانید دمنوشی را انتخاب کنید که برای شما مناسب است.

همچنین بخوانید: انواع توپ ورزشی

نگرانی های سلامتی قهوه

عوامل زیادی بر سلامت قهوه شما تأثیر می گذارد. هلن برتراند، پزشک کانادایی، کافئین را یکی از بزرگترین نگرانی های سلامتی قهوه می داند.

موارد دیگری که در کیفیت سلامت قهوه نقش دارند عبارتند از:

شیرین کننده ها اضافه شده
شیر یا خامه اضافه شده
محتوای آنتی اکسیدانی
روش دم کردن

سلامتی یک فنجان قهوه فقط به این بستگی ندارد که آیا ماکیاتو کاراملی در مقابل اسپرسو می نوشید. شانتا رنتلنی می‌گوید تأثیر قهوه بر اساس نوع دانه، مارک قهوه، آسیاب کردن و روش دم کردن بسیار متفاوت است.
صرف نظر از اینکه چگونه قهوه خود را ترجیح می دهید و آماده می کنید، یک نکته کلیدی وجود دارد و آن میزان مصرف است. بهتر است در مصرف قهوه میانه‌رو باشید.

قهوه سیاه در مقابل قهوه با خامه و شکر

شانتا رتلنی می‌گوید قهوه ساده و بدون تقلب کالری ندارد، اما وقتی شروع به اضافه کردن شکر، خامه، خامه فرم گرفته و طعم‌دهنده کنید، قهوه می‌تواند به نوشیدنی پر کالری و نه چندان سالم تبدیل شود. چند دلیل وجود دارد که چرا شیر و خامه فواید سلامتی قهوه را کاهش می دهند. برای شروع، هم خامه های لبنی و هم خامه های گیاهی کالری های غیر ضروری اضافه می کنند.
تحقیقات اخیر  نشان می‌دهد که شیر مقدار پلی فنول‌های قهوه را کاهش می‌دهد. مصرف بیش از حد شیرین کننده های قهوه می تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد، زیرا شکر به دلیل ایجاد ویرانی در بدن بدنام است. در کل می توان گفت قهوه سیاه سالم تر از قهوه با شکر و خامه است.

دم نوش داغ در مقابل دم نوش سرد

بسیاری از طرفداران قهوه ادعا می کنند که جوشاندن قهوه طعم های لطیف را از بین می برد. این ممکن است درست باشد، اما یک بررسی تحقیقاتی نشان داد که دمای دم کردن تفاوت زیادی در سطوح آنتی اکسیدانی یا مواد معدنی ایجاد نمی کند. در حالی که دمای دم کردن ممکن است اهمیتی نداشته باشد، ماندن قهوه شما برای مدت طولانی روی مشعل یا جوشاندن بیش از حد آن می تواند بازده کاهشی ایجاد کند.
مهم این است که اطمینان حاصل شود که قهوه بیش از حد گرم نمی‌شود یا برای مدت طولانی در دمای خیلی بالا باقی نمی‌ماند، زیرا اجزای مفید ممکن است در صورت قرار گرفتن در معرض دمای بالا برای مدت طولانی تخریب شوند. هر دو قهوه دم سرد و دم گرم می توانند سالم باشند، اما از جوشاندن بیش از حد قهوه خودداری کنید.

قهوه روبوستا در مقابل عربیکا

برخی از انواع دانه های قهوه سالم تر از انواع دیگر هستند. یک بررسی تحقیقاتی گزارش داد که دانه‌های روبوستای بو داده نشده حاوی تقریباً دوبرابر آنتی‌اکسیدان‌ها نسبت به دانه‌های عربیکا است.
با این حال، تفاوت به طور چشمگیری با آسیاب کردن سبک کاهش یافت. اگرچه دانه‌های روبوستای روشن دارای آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به دانه‌های عربیکا بود، اما قهوه عربیکا به شکل برشته‌شده متوسط ​​و تیره، آنتی‌اکسیدان بیشتری نسبت به روبوستا داشت.

سالم ترین نوع قهوه

هیچ نتیجه تحقیقاتی در مورد اینکه کدام نوع قهوه سالم ترین است وجود ندارد. با این حال، می‌توانید با حذف لاته‌های شیرین، برشته‌های بسیار تیره (به دلیل محتوای آنتی اکسیدانی کم)، برشته‌های بسیار سبک (به دلیل محتوای کافئین بالا) و قهوه بدون فیلتر، گزینه‌های خود را محدود کنید.
در پایان، یک فنجان قهوه سیاه با رست متوسط ​​بدون شیرینی احتمالا بهترین است.

بدترین قهوه برای سلامتی شما

کارشناسان سلامت ما موافق هستند که افزودن مقدار زیادی شیرین کننده به قهوه یا زیاده روی در نوشیدنی های کافئین دار برای سلامتی شما مضر است. با این حال، هیچ واحدی وجود ندارد که از نظر عینی برای سلامتی شما بدترین باشد. مزایا و خطرات به اعتدال بستگی دارد.
مصرف خود را محدود کنید دکتر گرین پیشنهاد می کند که بیش از دو یا سه فنجان قهوه در روز مصرف نکنید. سازمان غذا و داروی آمریکا بیش از چهار یا پنج فنجان را پیشنهاد نمی‌کند. دکتر برتراند می گوید برای جلوگیری از سردرد صبحگاهی مصرف خود را به آرامی کاهش دهید.

منبع: سایت نتگام

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *