ردیاب لوله و کابل
رپورتاژ آگهی

ردیاب لوله و کابل چیست؟

ردیاب لوله و کابل چیست؟، ردیاب کابل ابزاری است که به منظور تشخیص و ردیابی کابل‌های برقی و همچنین لوله های فلزی استفاده می‌شود.

ردیاب کابل ابزاری است که به منظور تشخیص و ردیابی کابل‌های برقی و همچنین لوله های فلزی استفاده می‌شود. در خانه‌های مدرن، سیستم‌های پیچیده ای از کابل‌ها و خطوط لوله وجود دارند که برای عملکردهای الکتریکی روزمره ضروری هستند. این مدارها ممکن است در معرض مشکلات الکتریکی متعددی باشند. زمانی که این مشکلات در ساختمان ها پیش می آید، ابزار کابل یاب به کمک تکنیسین ها می آید.

ردیاب لوله و کابل

3M™ Dynatel™ Locators 2273 Series

کاربردهای مهم ردیاب کابل چیست؟

با استفاده از ردیاب کابل، فرایند ردیابی و شناسایی کابل‌ها به شکل بسیار ساده‌تری انجام می‌شود. در یک خانه مدرن، انواع مختلفی از مشکلات الکتریکی ممکن است رخ دهد. البته سیم‌کشی به صورت بصری و با دنبال کردن سیم‌های فیزیکی برای ردیابی عیب، یک روش قدیمی بوده است. با پیشرفت فناوری، تجهیزات متنوعی وجود دارد که کار برقکار را آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کنند. اکنون ممکن است که کابل‌ها را بدون نیاز به دنبال کردن آنها از طریق دیوارها، کانال‌ها یا سقف‌ها ردیابی کرد. ردیاب کابل می‌تواند برای تعیین موقعیت خطوط زمین، کابل‌های کنترل، خنثی‌ها، فیدرها، خطوط انشعاب و بسیاری از موارد دیگر استفاده شود.

اجزا ردیاب کابل چیست و چگونه کار میکند؟

ردیاب مدار از سه اجزا تشکیل شده است که شامل فرستنده، گیرنده و پراب می‌باشد. فرستنده به شبکه مانند پریز برق متصل می‌شود و سیگنال را از طریق سیم به گیرنده منتقل می‌کند. گیرنده، با استفاده از مدار الکتریکی، سیگنال دریافتی را تشخیص می‌دهد و معمولاً به صورت یک دستگاه قابل حمل عمل می‌کند. در انتهای دیگر مدار، اعلامیه‌ای مانند چراغ یا زنگ هشدار جهت اطلاع رسانی به کاربر نصب شده است. پراب حاوی سه حسگر است که با کمک آنها موقعیت رسانه یا کابل را تشخیص می‌دهد. حسگر میدان الکتریکی، موقعیت انتهای رسانه را تعیین می‌کند. حسگر میدان دیفرانسیل، موقعیت هادی واقع در بالای زمین را مشخص می‌کند. و حسگر القایی، موقعیت هادی را که مدار را از زیر زمین عبور می‌دهد، تعیین می‌کند. پراب انرژی الکتریکی را از طریق یک کلید تولید کرده و سپس میزان توان تولید شده توسط سیگنال مدار را مشخص می‌کند.

کاربرد های کابل یاب چیست؟

عموما دستگاه تعیین عیب و مسیریابی کابل به منظور تشخیص و تعمیر اشکالات و نقاط ضعف در سیستم های کابل برق مورد استفاده قرار می گیرد. قیمت دستگاه کابل یاب و عیب یاب کابل زمینی متغیر است و بسته به نوع و قدرت دستگاه، ممکن است متفاوت باشد. همچنین، قیمت مسیریابی کابل نیز بسته به مشخصات دستگاه و قابلیت های آن متغیر است. ساختار دستگاه تعیین عیب و مسیریابی کابل به گونه ای است که عملکرد این دستگاه بر اساس اصول فیزیکی و الکترونیکی صورت می گیرد. دستگاه کابل یاب به منظور تشخیص و شناسایی تخلیه ها، نشت ها و عیوب ساختاری در کابل استفاده می شود. همچنین، دستگاه مسیریابی کابل برای تعیین مسیر کابل ها و تنظیم و کنترل جریان برق در آن ها استفاده می شود.

عیب یاب کابل چیست

عیب یاب کابل دستگاهی است که برای تشخیص و رفع اشکال و خرابی های موجود در سیستم های کابل برق استفاده می شود. روش تشخیص عیب در کابل ها عموماً بر اساس استفاده از ابزارهای تشخیصی و تجهیزات الکترونیکی می باشد. عیب یابی کابل در واقع فرآیند شناسایی و تعیین علت و نقطه ضعف در کابل ها است. علت اصلی بروز عیب در کابل های زیرزمینی، به دلیل تاثیر عوامل خارجی است که ممکن است به دلیل صدمات ناشی از کشش و جابجایی کابل ها توسط کارگران و یا استفاده از ابزارهای سنگین در عملیات خاکبرداری، بروز یابد. این عوامل باعث نفوذ رطوبت به نقاط آسیب دیده و باعث بروز عیب در عایق کابل می شوند.

ردیاب کابل

ردیاب کابل و عیب یاب کابل 3m

در گذشته، برای تشخیص عیوب کابل ها از ابزارهای اندازه گیری مانند تامسون، پل وینستون و پل کلرین استفاده می شد که نتیجه های قابل اعتمادی به دست می دادند. اما، با توجه به تکنولوژی های جدید در حوزه الکترونیک، روش های تشخیص عیب کابل کاملاً تغییر کرده است. دستگاه های مدرن تشخیص عیب کابل، با قدرت و قابلیت های بیشتر، عملکرد عیب یابی را سریع تر و دقیق تر انجام می دهند و همچنین باعث افزایش بهره وری در مصرف زمان و هزینه ها می شوند.

مزایای استفاده از دستگاه ردیابی کابل:

  • کارایی
  • صرفه‌جویی در زمان
  • قیمت مناسب

ردیابی کابل‌ها به ویژه برای مواقعی که کابل‌ها در مناطق صعب‌العبور قرار می‌گیرند، طراحی شده است. امروزه کابل‌ها از زیرزمین یا از دیوارها عبور می‌کنند و این باعث سختی در ردیابی آن‌ها می‌شود. با استفاده از یک ردیاب مناسب، به راحتی می‌توانید کابل‌ها را پیدا کنید، بدون توجه به این که آنها در محیط خانه یا تجاری قرار دارند.

ردیاب کابل همچنین زمان زیادی را برای شما صرفه‌جویی می‌کند که در غیر این صورت برای کشف کابل‌ها صرف می‌کنید. با استفاده از ردیاب کابل، می‌توانید کابل‌ها را به سرعت در زیرزمین و دیوارها مشخص کنید و به شما امکان می‌دهد تا هرگونه تعمیر را نسبتاً سریع انجام دهید.

ردیاب‌های کابل با توجه به دوام طولانی‌مدتی که دارند، سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای هستند. آنها به شما اجازه می‌دهند تا برای سال‌ها کابل‌ها، کابل‌های شبکه و مدارهای باز را ردیابی کنید و در هزینه‌های برق و هزینه‌های مرتبط دیگر صرفه‌جویی کنید. همچنین، ردیاب‌ها قیمتی مناسب دارند و بنابراین در ابتدا نیازی به هزینه گزافی برای تهیه آنها نخواهید داشت.

ردیاب‌های کابل به چه صورت عمل می‌کنند؟

گیرنده ردیاب کابل، به یک کاوشگر متصل می‌باشد. در کاوشگر، سه حسگر منحصر به فرد موجود است. اولین حسگر، یک حسگر میدان الکتریکی است که برای تشخیص یک سیم در یک گروه سیم و همچنین تعیین موقعیت انتهای یک هادی با انتهای باز استفاده می‌شود. حسگر دوم، یک حسگر میدان الکتریکی دیفرانسیل است که برای تعیین مکان و جهت یک هادی با انتهای باز که در بالای زمین قرار دارد استفاده می‌شود. سنسور سوم، یک حسگر القایی است که موقعیت و جهت هادی حامل جریان را تعیین می‌کند و شامل یک هادی با انتهای باز موجود در زیر زمین است.

یکی از سنسورها با استفاده از یک سوئیچ، خروجی را به صورت انتخابی فراهم می‌کند. سنسور، براساس جهتی که کاوشگر در آن قرار دارد، بزرگی هر نوع سیگنال را تعیین می‌کند. کاربر می‌تواند موقعیت و جهت هادی را با چرخاندن پروب به سمت جلو و عقب و هنگام مشاهده سیگنال دریافتی روی دستگاه، تعیین کند. فرستنده ردیاب کابل، یک سیگنال منحصر به فرد تولید می‌کند. این سیگنال منحصر به فرد، توسط گیرنده تشخیص داده می‌شود که در جهت صحیح بریکرهای در حال شناسایی یا ردیابی سیم‌ها قرار گیرد. یک مقدار عددی توسط گیرنده داده می‌شود و با تشخیص سیگنال قوی‌تر، صدا افزایش می‌یابد.

 

قابلیت های ردیاب کابل 3M

  • اندازه گیری و تعیین مکان خرابی های پوشش و رسانه
  • یافتن مسیر و عمق کابل به سرعت و به راحتی با استفاده از این واحد سبک و آسان قابل استفاده
  • هنگام استفاده همزمان با لوازم جانبی یافتن نشانگر 3M Dynatel 2205 EMS، سیستم قادر است مکان دقیق نشانگرهای EMS دفن شده را پیدا کند مسیر یک کابل را در حین یافتن نشانگرهای دفن شده در طول مسیر پیگیری کند.

3M Dynatel 2273 Cable/Fault Locator یک سیستم مبتنی بر میکروپروسسور است که از تکنیک های پردازش سیگنال دیجیتال پیشرفته برای سریع و کارآمدی بالا در یافتن خرابی های پوشش (بازگشت زمین) و پیگیری مسیر کابل های زیرزمینی، هم مسی و هم فیبر نوری (با سیم ردیاب فلزی) استفاده می کند.

ردیاب کابل آمریکایی

ردیاب کابل و لوله آمریکایی

سبک، کوچک و منعطف، یافتن خرابی در کابل ها با دقت بالا:

  • مسیر کابل را پیدا می کند
  • عمق کابل یا ساند را با فشار دکمه اندازه گیری می کند
  • جریان سیگنال در کابل را اندازه گیری می کند
  • خرابی های پوشش و شکست کابل را پیدا می کند
  • بین خرابی های سبک و سنگین تمایز قائل می شود
  • کابل و جفت کابل را شناسایی می کند
  • صداهای کوتاه و زمین در کابل های هوایی را تشخیص می دهد
  • جفت کابل را از طریق بخش های مرطوب شناسایی می کند
  • کابل های برق فعال را پیدا می کند
  • یافتن خرابی کابل با اندازه گیری دقیق عمق کابل یا ساند را ارائه می دهد
  • خواندن دیجیتال را در اینچ، فوت و اینچ یا سانتیمتر را که قابل انتخاب توسط کاربر است ارائه می دهد
  • چهار حالت عمل برای یافتن دقیق موقعیت، حتی در مناطق شلوغ

برای یافتن مسیر کابل، گیرنده Dynatel 2273 از یکی از چهار حالت یافتن کاربر انتخاب شده استفاده می کند

  • قله دوگانه
  • صفر دوگانه
  • تفاضلی
  • قله ویژه (که حساسیت گیرنده را برای پیگیری در مسافت های بیشتر افزایش می دهد)

حالت های کاری بر اساس شرایط عیب یابی انتخاب می شود. گیرنده شامل چهار تنظیم صدا است، از جمله یک عملکرد ویژه “گسترش دهنده” که قله ها و صفر ها را بیشتر می کند. ویژگی گسترش دهنده تفاوت بزرگی بین دو راهبرد حامل همان سیگنال را افزایش می دهد و قدرت تشخیص را در مناطق شلوغ بسیار دقیق می کند. یک جک هدفون نیز در دستگاه وجود دارد.

یافتن دقیق خرابی های کابل

دیناتل 2273 ساخت شرکت M3 می تواند خرابی های پوشش (بازگشت زمین) را در هر دو بخش کابل کوتاه و بلند به طور دقیق مشخص کند. دستگاه همزمان با سیگنال پیگیری، سیگنال یافتن خرابی را ارسال می کند، که به اپراتور اجازه می دهد هنگام یافتن خرابی های پوشش در بخش های بلند کابل از عملکرد یافتن کابل استفاده کند.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *