درمان سنگ کلیه
سلامت

چند باور غلط درباره درمان سنگ کلیه

سنگ کلیه بیماری رایجی است که در صورت عدم درمان صحیح منجر به عفونت و از کارافتادگی کلیه می‌شود.هنگامی که شما دچار این عارضه می‌شوید برای درمان آن به دنبال راهکار هستید. باید بدانید که توصیه‌های بهداشتی باید به وسیله شواهد پزشکی که با آزمایش و تحقیقات حاصل می‌شود، مورد پشتیبانی قرار گیرد.برخی ممکن است به شما درمان‌های فوری و یا خانگی را توصیه کنند، باید بدانید بسیاری از آن‌ها اثبات نشده و شاید حتی غیرقابل اطمینان باشند.در این گزارش می‌خواهیم ۹ خرافه رایج در خصوص سنگ کلیه را مورد بررسی قرار دهیم.
درمان سنگ کلیه
۱- مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی باعث سنگ کلیه می‌شود
اینکه گفته می‌شود مصرف شیر و فرآوردهای لبنی باعث سنگ کلیه می‌شود، یک مطلب نادرست است. هیچ تحقیقاتی وجود ندارد که نشان دهد محصولات لبنی خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش می‌دهد. بر عکس، تحقیقات خلاف این مسئله را نشان می‌دهد. مصرف محصولات لبنی در واقع می‌تواند خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش دهد.

سازوکار آن نیز بدین شکل است که کلسیم که در محصولات لبنی به وفور وجود دارد، مولکول سنگ ساز معروف به اگزالات را در روده متصل می‌کند که پس از ترکیب با کلسیم، در مدفوع دفع شده و جذب نمی‌شود؛ بنابراین شیر یک ماده مغذی بسیار خوب است و اگر از سنگ کلیه رنج می‌برید، باید مقدار بیشتری شیر مصرف کنید تا خطر تشکیل سنگ کلیه کاهش یابد.

۲- مصرف کلسیم را برای جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه کاهش دهید
این مسئله نیز یک خرافه است که کاهش کلسیم مصرفی، به کاهش تشکیل سنگ‌های حاوی کلسیمی منجر می‌شود. این اقدامی مضر بوده و می‌تواند به مشکلات سلامتی منتهی شود. باید درک کنیم که بدن انسان دارای مخزن طبیعی کلسیم به شکل استخوان است؛ بنابراین استخوان‌های شما ذخیره کلسیم هستند و اگر مقدار توصیه شده کلسیم را در رژیم غذایی روزانه خود مصرف نمی‌کنید، بدن شما کلسیم را از استخوان‌های شما جذب می‌کند و سطح کلسیم خون را حفظ کرده و تراکم استخوان‌های شما را کاهش می‌یابد.یافته‌ها نشان می‌دهد که کاهش کلسیم در رژیم غذایی شما، خطر تشکیل سنگ کلسیم را کاهش نمی‌دهد، بلکه خطر ضعیف شدن استخوان‌ها را افزایش می‌دهد. توصیه‌ها بر این است که افراد باید مقدار توصیه شده کلسیم را روزانه مصرف کنند که حدود ۱ تا ۱.۲ گرم کلسیم در روز است.

۳- خوردن گوجه فرنگی و دیگر سبزیحات حاوی دانه، سبب ایجاد سنگ کلیه می‌شود
شماری پژوهش‌ها انجام شده است تا میزان اگزالات موجود در این سبزیجات دانه دار را مورد بررسی قرار دهد. با این تحقیقات مشخص شد خوردن آن‌ها با تشکیل سنگ کلیه ارتباطی ندارند. اگزالات یک ماده شیمیایی است که تقریباً در همه سبزیجات وجود دارد و عملاً نمی‌توانید از خوردن اگزالات اجتناب کنید. خوردن گوجه فرنگی و یا بادمجان با دانه و یا بدون دانه، خطر تشکیل سنگ کلیه را افزایش نمی‌دهد.

۴- مصرف مکمل‌های ویتامین در صورت داشتن سنگ کلیه بی خطر است
ما نمی‌توانیم بگوییم تمامی ویتامین‌ها برای تمامی بیمارانی که کلیه هایشان سنگ ساز است، ایمن است. به خصوص فردی در گذشته سنگ کلیه داشته و یا در حال حاضر از سنگ کلیه رنج می‌برد، مصرف مکمل‌های ویتامین C و یا مکمل کلسیم به شکل قرص و یا گاهی اوقات استفاده دوز بالا از ویتامین D با خطر تشکیل دوباره سنگ کلیه همراه است.

۵- راهی برای آب کردن سنگ کلیه وجود دارد
سنگ کلیه زمانی که تشکیل شده، در واقع یک سنگ است و تا کنون تحقیقی که ثابت کرده باشد با خوردن دارویی می‌توان آن‌ها را حل کرده و آب کرد، وجود ندارد.

۶- تمام سنگ‌های کلیه نیاز به درمان دارند
درمان سنگ کلیه بستگی به سایز، محل تشکیل سنگ کلیه و علائم آن دارد. بسیاری از سنگ‌های کلیه بسیار ریز هستند و معمولا نیازی به درمان ندارند و برخی ملاحظات ساده می‌تواند آن را از بدن شما خارج کند. هیچ درمان و یا جراحی برای سنگ‌های ریز توصیه نمی‌شود. درمان و یا جراحی تنها برای سنگ‌هایی که در مجاری گیر کرده و سبب ایجاد علائم و سنگ‌های کلیوی بزرگ می‌شوند، توصیه می‌شود.

۷- سنگ کلیه تنها می‌تواند سبب ایجاد درد شود
این نیز یکی دیگر از خرافات است. بسیاری از سنگ‌های کلیه می‌توانند علائم مختلفی را ایجاد کنند که به مشکلات جدی در سلامتی منجر می‌شود.سنگ کلیه در صورتی که سبب انسداد مجرای ادرار شود، به تورم کلیه، تجمع ادرار و افزایش فشار درون کلیه‌ها منجر می‌شود که می‌تواند به عملکرد کلیه آسیب برساند. همچنین تخلیه نشدن ادرار می‌تواند به عفونت مبدل شده و این عفونت می‌تواند به عاملی تهدید کننده حیات در جریان خود تبدیل شده که «سپسیس» یا «گند خونی» نامیده می‌شود.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *