سلول عصبی
سلامت

کشف نوع جدید سلول عصبی در شبکیه چشم

در سیستم عصبی مرکزی شبکه ای پیچیده از اعصاب با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا اطلاعات حسی و حرکتی را منتقل کنند. این شبکه که اینترنورون ها نام دارند به عنوان واسطه ای در زنجیره ارتباطات عمل می‌کنند.

محققان نوع جدیدی از سلول عصبی را در شبکیه کشف کردند

دانشمندان مرکز چشم جان آ. موران در دانشگاه یوتا نوع جدیدی از سلول عصبی یا نورون را در شبکیه کشف کردند.

در سیستم عصبی مرکزی یک مدار پیچیده از نورون ها با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند تا اطلاعات حسی و حرکتی را منتقل کنند. به اصطلاح اینترنورون ها به عنوان واسطه در زنجیره ارتباطات عمل می کنند. با انتشار در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا، یک تیم تحقیقاتی به رهبری نینگ تیان، دکترا، نوع ناشناخته‌ای از نورون داخلی را در شبکیه چشم پستانداران شناسایی کردند.

این کشف یک پیشرفت قابل توجه برای این زمینه است زیرا دانشمندان برای درک بهتر سیستم عصبی مرکزی با شناسایی همه کلاس های نورون ها و اتصالات آنها تلاش می کنند.

 

در مقاله ای به رهبری نینگ تیان که در مجله‌ مقالات آکادمی ملی علوم آمریکا منتشر شده است، محققان موفق به کشف نوع شناخته نشده ای از اینترنورونها در شبکیه چشم پستانداران شدند.

این کشف پیشرفتی قابل توجه در این زمینه است زیرا دانشمندان در تلاشند تا با یافتن همه ی دسته های سلولهای عصبی و اتصالاتشان به درک بهتری از سیستم عصبی مرکزی برسند.

تیان می‌گوید: با توجه به فیزیولوژی و ویژگی‌های ژنتیکی میتوان گفت که این سلول‌ عصبی در هیچ‌ یک از پنج دسته اعصاب شبکیه که ۱۰۰ سال پیش کشف شده‌اند، قرار نمیگیرد و به نظر می رسد متعلق به یک دسته جدید باشد.

محققان کشف جدید خود را سلول کامپانا نامیدند. دلیل انتخاب این نام ظاهر این سلول است که شبیه به یک زنگوله دستی است. سلولهای کامپانا سیگنال های بینایی را از هر دو سلول مخروطی و میله ای در شبکیه‌ چشم منتقل می‌کنند اما نقش اصلی آنها هنوز در حال بررسی است. آزمایش ها نشان میدهد که سلول کامپانا به طور معمول برای مدتی طولانی فعال میماند و در پاسخ به تحریک فلاش نوری ۱۰ میلی ثانیه ای حدود ۳۰ ثانیه فعالیت میکند.

منبع: nei.nih.gov

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *