به گزارش بلاگ خودرو نتگام :استفاده گسترده از بنزین بدون سرب E10 (بنزین E10) در حال حاضر تقریباً کامل شده است، تقریباً همه پیشروها در زمین مواد را از پمپ سبز توزیع می کنند. در اواخر سال 2021 بود که دولت اعلام کرد سوخت مخلوط اتانول تقویتشده بهعنوان درجه استاندارد و درجه یک در سراسر کشور استفاده میشود و دلیل آن انتشار کمتر CO2 آن در مقایسه با ترکیب قبلی E5 است.
علیرغم نگرانیهایی که در آن زمان با صدای بلند بیان شد، جذب تقریباً جهانی E10 توسط پیشفروشها در سراسر بریتانیا تا حد زیادی بدون مشکل پیش رفت. بدیهی است که هنوز روزهای اولیه است، اما برای کسانی که پر میشوند، تفاوت قابلتوجهی در نحوه عملکرد خودروی آنها با سوخت جدید وجود ندارد. همکاران ما در اتوکار خواهر و برادر عنوان What Car? در سال 2014 گزارش داد که E10 به طور بالقوه می تواند بازده موتور را تا حدود 10٪ کاهش دهد، اما از نظر قدرت و گشتاور، همه چیز باید ثابت بماند.
با این حال، بسیاری از دارندگان این نوع ماشینها در واقع از سوپر بدون سرب استفاده میکنند، که میتواند به لطف اکتان بالاتر بین 97 تا 100 RON که به طور موثرتری در برابر ضربه مقاومت میکند (احتراق زودهنگام سوخت و هوا که میتواند باعث شود، قدرت بیشتری ارائه کند. ناهماهنگی فشار سیلندر و بنابراین کاهش عملکرد) و بنابراین به موتورهای بسیار تنظیم شده اجازه می دهد تا در اوج عملکرد خود عمل کنند. نکته مهم این است که این گزینه های بدون سرب با اکتان بالا هنوز از ترکیب قدیمی E5 استفاده می کنند، به این معنی که از هیچ یک از مشکلات احتمالی E10 رنج نمی برند.
با این حال، با تداوم افزایش قیمت سوخت، بسیاری از دارندگان خودروهای اسپرت و پرفورمنس به دنبال تخلیه سریع حساب های بانکی خود هستند و به این فکر می کنند که آیا تغییر به E10 بدون سرب ارزان تر، ایده خوبی است یا یک اقتصاد نادرست. بنابراین جواب چیست؟ خوب، بیایید نگاهی بیندازیم.
سوخت E10 چیست؟
اول از همه، ما باید کشف کنیم که سوخت E10 در واقع چیست. در اصل، این ترکیبی از 90٪ بنزین بدون سرب سنتی و 10٪ اتانول (از این رو نام E10) است که از منابع پایدار مانند ذرت، جو و نیشکر تولید می شود. این ترکیب سوخت فسیلی و زیست توده تجدید پذیر چیز جدیدی نیست، زیرا E5 قبلی بدون سرب از ترکیب 5 درصد اتانول استفاده می کرد، در حالی که دیزل B7 با 7 درصد کار می کند.
منبع :
autocar.co.uk