هزینه ساخت غرفه نمایشگاهی، طراحی غرفه باید به صورتی باشد که با اهداف و استراتژیهای شرکت شما همخوانی داشته باشد.
هنگامی که کسبوکار شما رشد میکند، میتوانید به بازارهای جدیدی وارد شوید برای این منظور شما نیازمند هستید تا در نمایشگاههای بیناللملی حضور پیدا کنید. غرفه سازی نمایشگاه نقش مهمی در به نمایش گذاشتن محصولات و کالایهای شما دارد و میتواند مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. به همین دلیل در ساخت غرفه باید دقت بیشتری به خرج دهید و طراحی غرفه باید به صورتی باشد که با اهداف و استراتژیهای شرکت شما همخوانی داشته باشد.
یک غرفهسازی مناسب باید بتواند فعالیت شرکت شما را به خوبی برای مخاطبان مشخص کند و باعث جلب مخاطبان بیشتری به شرکت شما شود. در طراحی و ساخت غرفه نباید تنها به هزینه ساخت آن توجه کرد؛ بلکه خلاقیت در طراحی غرفه باید وجود داشته باشد. به طور کلی غرفهسازی نمایشگاه باید چشمنواز و منطبق با راهکارهای بازاریابی فروش باشد تا تعداد بازدیدکنندگان از نمایشگاه افزایش پیدا کند. در این مقاله از مجموعه رایمون به بررسی ساخت غرفه نمایشگاهی پرداختهایم.
مراحل ساخت غرفه نمایشگاهی
برای ساخت غرفه نمایشگاهی باید مراحل زیر طی شود:
برنامهریزی
برای ساخت غرفه نمایشگاهی اولین مرحله برنامهریزی است که شامل مواد و پوششهای مورد استفاده، چیدمان پایه و تصمیمگیری در مورد اندازه غرفه میشود.
طراحی
مرحله طراحی غرفه شامل ایجاد نقشههای دو بعدی، سه بعدی، تامین مواد تکمیلی و منابع میشود. طراحی غرفه باید به صورتی باشد که مخاطبان به راحتی میتوانند زمینه فعالیت شرکت را تشخیص دهند. به عنوان مثال ایجاد غرفه در نمایشگاه ایران پلاست به گونهای طراحی شده است که مخاطبان به راحتی متوجه میشوند که شرکت ایران پلاست در زمینه صنعت پلاستیک فعالیت میکند.
ساخت
این مرحله شامل مونتاژ ساختار، علائم و اضافه کردن هر گونه مبلمان یا وسایل دیگر و نصب گرافیک است.
تحویل و نصب
بعد از این که غرفه ساخته شد باید به محل برگزاری نمایشگاه برده و توسط یک غرفهساز حرفهای نمایشگاه نصب شود.
تخریب
بعد از این که نمایشگاه به پایان رسید غرفه باید تخریب و برداشته شود و این که باید توسط شرکت سازنده غرفه انجام شود.
کفپوش در ساخت غرفه نمایشگاهی
انواع مختلفی از کفپوش غرفه نمایشگاهی وجود دارد که برخی از آنها شامل گزینههای زیر میشوند:
فرش
فرش گزینهای راحت و نرم است که باعث ایجاد فضایی دلنشین و گرم در غرفه میشود. این روش ارزان است.
چوب سخت
چوب سخت به حرفهایتر جلوه دادن غرفه کمک میکند و گزینهای بادوام و شیک است و قیمت آن از فرش بیشتر است.
کاشی
یک گزینه همه کاره است که به راحتی تمیز میشود و دوام بالایی دارد.
لاستیک
گزینهای ضدلغزش و بادوام است و برای غرفههای پرتردد انتخاب خوبی محسوب میشود و از قیمت ارزانتری برخوردار است.
به ابزارآلات و سازههایی که در ساخت غرفه نمایشگاهی استفاده میشوند، سازههای نمایشگاهی گفته میشود. سازههای نمایشگاه داخلی شامل گزینههای زیر میشوند:
- لایت باکس
- میز کانتر نمایشگاهی
- استند رول آپ
- پاپ آپ
اسپیس فریم سازه نمایشگاه بیرونی است که در غرفهسازی داخل نمایشگاه استفاده میشود و در فضای خارجی کاربرد بیشتری دارد. اسپیس فریم یک سازه فلزی است که برای ساخت سالنها و غرفههای نمایشگاهی استفاده میشود و به شکل خاص از اتصال لوله و مفتول تولید خواهد شد. این سازه فلزی به وسیله بست، پیچومهره به هم متصل میشود و در زمان کوتاهی میتوان یک سالن یا غرفه را ساخت.
نکات طلایی که در ساخت غرفه نمایشگاهی باید به آنها توجه کرد
غرفهسازی شاخص
برای ساخت غرفه در درجه اول باید به اهمیت غرفهسازی شاخص خود توجه کنید. طراحی و ساخت غرفه خوب و برجسته، اساس مشارکت خوب در نمایشگاه است. روشهای زیادی برای رسیدن به این هدف وجود دارد؛ ولی واضحترین راه این است که ارتفاع استند خود را افزایش دهید. شما میتوانید در زیر غرفه نمایشگاهی خود یک طبقه اضافه کنید تا به وضوح لوگو (آرم) شما قابل مشاهده باشد. انتخاب رنگ درخشان باعث برجستهتر شدن کل استند میشود که میتواند به جذب بازدیدکنندگان تجارتی کمک کند.
روشنایی و نورپردازی مناسب
در غرفهسازی نمایشگاه باید از نورپردازی مناسبی استفاده شود. در این جا توجه کنید که روشنایی بیش از حد تاثیر منفی روی ظاهر استند میگذارد.
دکور غرفه نمایشگاهی
برای این که بتوانید خود را به شرکتکنندگان ارائه دهید باید در تزئین غرفه نمایشگاهی منحصربه فرد باشید. نور، نمایشهای محصول، تصویر برند و رنگها باید برجسته باشند تا بتوانند رهگذران را به خود جلب کنند. برای تزئین غرفه نمایشگاهی باید روشهای زیر را انجام دهید:
- وسایل کمک بصری
- نمایشگرها
- رنگها و لوگوها
- دکوراسیون غرفه
- اندازه
انواع غرفهسازی نمایشگاه
نمایشگاههای مختلفی سالانه در تهران و شهرهای دیگر برگزار میشود که از جمله نمایشگاه شیرینی و شکلات جزو محبوبترین آنهاست. غرفه سازی برای نمایشگاههای مختلف باید باتوجه به سبک آن نمایشگاه صورت گیرد. از انواع غرفهسازی نمایشگاه میتوان موارد زیر را نام برد:
غرفهسازی نمایشگاهی خاص
این نوع غرفهسازی نسبت به نیاز مشتریان، غرفه خلاقانه و سفارشی ساخته میشود.
غرفهسازی نمایشگاهی پرتابل
این نوع غرفهسازی از سازههای با قابلیت نصب تا چندنمایشگاه تشکیل شده است. به صورتی که پس از طراحی خاص اولیه غرفه به صورت قسمتهای مجزا، قابل حمل و نصب بخشهای غرفه کنار یکدیگر ساخته میشوند. بخشهای مختلف سازه غرفه نمایشگاهی مونتاژ و کنار یکدیگر قرار میگیرند و بعد از اتمام نمایشگاه سازههای مختلف از یکدیگر جدا میشوند.
غرفهسازی ماکسیما
این نوع غرفهسازی مدولار ابتدا سازهای از پیش ساخته باید توجه به ابعاد و اندازه پلان ساخته میشوند و سپس در زمان نصب با پیچ قطعات به هم متصل خواهند شد.
غرفهسازی ارزان تتریس
این غرفه از سریعترین و ارزانترین روشهای ساخت غرفه است که بر روی یکدیگر با چیدمان ورقهای امدیاف با سایز از پیش ساخته استاندارد یک غرفه واحد را تشکیل میدهند. این غرفه ظاهری اداری دارد و برای کاهش هزینه برای حضور در نمایشگاه مناسب است. این نوع غرفهسازی از اجزای محدودی تشکیل شده است. به همین دلیل نسبت به دیگر سازهها هزینه کمتری دارد.
خصوصیات غرفه مناسب
از خصوصیات غرفه مناسب میتوان موارد زیر را نام برد:
طراحی جذاب
طراحی غرفه باید جالب، جذاب، خلاقانه و ارگونومیک باشد. طراحی غرفه باید با توجه به موضوع نمایشگاه باشد.
نورپردازی مناسب
نورپردازی مناسب روی محصولات میتواند، تاکید کند و به مخاطبین کمک کند تا بتوانند به راحتی کالای موردنظر خود را پیدا کنند. برای برجسته کردن برند و محصولات باید از نورهای دلنشین و نرم استفاده کنید.
فضای باز و اتاق باز
طراحی غرفه باید به صورتی باشد که مخاطبان بتوانند به راحتی در غرفه شما حرکت کنند و انواع کالا را بررسی نمایند.
طرحبندی مناسب
طرحبندی غرفه باید به صورتی انجام شود که برای محصولات و تجهیزات شما فضای کافی وجود داشته باشد تا به بهترین نحوه ممکن بتوانید محصولات خود را به نمایش بگذارید.
استفاده از فناوری
برای طراحی جذابتر و تعاملیتر غرفه باید از ابزارها، فناوری و اپلیکیشنهای مختلف استفاده کنید.
کیفیت بالا
مصالحی که در ساخت غرفه استفاده میشود باید کیفیت و طول عمر مناسبی داشته باشند.
موارد مورد استفاده
در غرفه از مواد بهداشتی و محیطپسند باید استفاده شود. مانند استفاده از مواد نفوذی و گرمایی که باعث برگشت گردش هوای داخل غرفه میشود. برای برجسته کردن برند و محصولات باید از مواد باکیفیتی استفاده شود.
توجه به خلاقیت و نوآوری در طراحی غرفهسازی نمایشگاه
شرکتها در زمان طراحی و ساخت غرفه باید به موارد زیر توجه کنند:
- ابعاد غرفه
- محل قرارگیری در سالن
- خدمات قابل ارائه غرفهدار
- چه حسی قرار است به بازدیدکننده القا شود.
در طراحی غرفه باید به نکات ظریف توجه کنید و خلاقیت و نوآوری به خرج دهید و باید طراحی بر مبنای نیاز بازدیدکنندگان در آینده باشد و ارزشهای از نوع نوآفرینی و مطابق و باشرایط باشند. برای غرفهسازی نمایشگاهی باید به موارد زیر توجه کنید:
- نورآوری در نمایش محصولات
- سبک نورپردازی
- تقسیمبندی فضا
- به روزرسانی فضای غرفه با سبکهای گرافیکی رایج در سطح جهانی
- انتخاب متریالهای شاخص به نوعی که به حضور بازدیدکنندگان کمک کند.
- استفاده از لوازم مدرن در ساخت
معیارهای قابل توجه در غرفه نمایشگاهی شامل موارد زیر میشوند:
- کیفیت مناسب متریال
- از لحاظ چیدمان و تقسیمبندی مناسب فضا از فضای محدود غرفه باید به خوبی استفاده شود.
- گیرایی هر چه بیشتر از نظر مخاطبان
- مطابقت از لحاظ تناسب با حالوهوای نمایشگاه
برای ساختن یک غرفه نمایشگاهی به موارد زیر باید توجه شود
برای ساختن یک غرفه نمایشگاهی به موارد زیر نیاز است:
برنامهریزی
برای ساخت یک غرفه نمایشگاهی به یک پیش برنامهریزی دقیق نیاز است. این برنامهریزی شامل بودجه مالی، تعداد بازدیدکنندگان، نوع محصولات، تم غرفه، ابعاد غرفه و موضوع غرفه میشود.
طراحی
طراحی غرفه نمایشگاهی شامل نورپردازی، طرح و رنگ میشود. غرفه باید جذاب و متفاوت باشد تا مشتریان بیشتری را جذب کند.
مواد ساختمانی
برای ساخت غرفه نمایشگاهی به مواد ساختمانی باکیفیت مانند پوششهای دیوار و درب نیاز است.
تجهیزات
تجهیزات شامل سیستم سرمایش، سیستم گرمایش، نورپردازی، سیستم صوتی و تصویری و مبلمان میشود.
نمایش محصولات
نمایش محصولات با استفاده از جزئیات کوچک مانند تزئینات، لوازم جانبی، دکوراسیون و استندهای انجام میشود.
فضای مشتری
برای جذب مشتریان و ایجاد ارتباط بین آنها باید فضای لازم ایجاد شود.
ایمنی
برای ایمنی مشتریان و کارکنان باید از سیستمهای امنیتی، سیستمهای اطفاء حریق و دوربین مداربسته استفاده کنید.
سخن پایانی
شرکت در نمایشگاها میتواند به رشد کسبوکار شما کمک کند. در واقع نمایشگاهها فرصت خوبی برای ارتباط با تامینکنندگان، شرکا و برقراری ارتباط با مشتریان جدید هستند. به همین دلیل به طراحی و ساخت غرفه باید توجه ویژهایی شود. طراحی غرفه باید به صورتی باشد که بتواند به خوبی فعالیت شرکت شما را به مخاطبان نشان دهد و به جذب مخاطبان بیشتر کمک کند.
مراحل ساخت غرفه نمایشگاهی شامل برنامهریزی، طراحی، ساخت تحویل و نصب و تخریب میشود. در هنگام طراحی و ساخت غرفه باید توجه کنید که غرفه شاخص و برجستهای داشته باشید تا بتوانید مخاطبان بیشتری را جذب نمایشگاه خود کنید. برای این که بتوانید شرکت خود را به مخاطبان بیشتری ارائه دهید باید در تزئین غرفه منحصربهفرد باشید. برای جذب بیشتر رهگذران باید رنگها، تصویر برند، نمایشهای محصول و نور برجسته باشند. شرکت رایمون با سالها تجربه میتواند، طراحی و ساخت غرفهسازی نمایشگاه را به صورت برجسته و منحصربهفردی برای شما ایجاد کند.