پیوند زدن درخت میوه
رپورتاژ آگهی

روش مهم پیوند زدن درخت میوه

روش مهم پیوند زدن درخت میوه، روش پیوند ارقام نهال میوه روشی بسیار مثمر است که در طی آن می‌توانید درختان میوه جدید با محصولاتی بسیار باکیفیت داشته باشید اما باید بدانید که این روش‌ها اصول و نکات خاص خود را دارد.

اگر شما نیز جز آن دسته از باغدارانی هستید که تمایل بسیاری به فراگیری روش‌های نوین پیوند درختان میوه و ترکیب آنها در باغ خود هستید توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله کاملا هوشیار باشید و تمامی نکات نوینی که درباره انواع روش‌های پیوند نهال میوه و خرید نهال میوه بازگو می‌شود را به خاطر بسپارید.

روش پیوند ارقام نهال میوه روشی بسیار مثمر است که در طی آن می‌توانید درختان میوه جدید با محصولاتی بسیار باکیفیت داشته باشید اما باید بدانید که این روش‌ها اصول و نکات خاص خود را دارد که موفقیت نهایی شما و قیمت نهال میوه در گرو رعایت همین نکات و اصول خواهد بود.

پیوند زدن درخت میوه

تاریخچه پیوند درختان میوه

احتمالا تا کنون این سوال برای شما هم پیش آمده است که برای اولین بار جرقه روش پیوند در ذهن چه کسانی زده شد و با چه هدفی این عملیات را صورت دادند؟ آیا در همان مرحله‌ی اول این عملیات با موفقیت و کامیابی رو به رو شد؟

جالب است بدانید که اولین پیوند دو نهال میوه در جهان توسط باغداران و کشاورزان چینی انجام گرفت و سپس در طی قرون مختلف این دانش به کشورهای اروپایی و سایر کشورهایی آسیایی منتقل شد؛ در حالی که امروزه دیگر بحث بر سر پیوند سه الی چهار گونه مختلف بر یک پایه است.

اگر بخواهیم تاثیرات فیزیولوژیکی که عملیات پیوند بر سر درخت می‌آورد را مورد بررسی قرار دهیم، می‌توانیم بگوییم که با ایجاد زخم در قسمتی از تنه یک درخت و اتصال پیوندک بر پایه مقاوم و سازگار از همه لحاظ و منتظر ماندن تا جوش خوردن نهایی این اتصال را پیوند می‌گویند که اثرات مثبت بسیاری خواهد داشت که در قسمت‌های بعدی مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

اثرات ملموس استفاده از روش پیوند در ازدیاد درختان میوه

علی رغم تصور و گمان بسیاری از افراد پیوند درختان میوه تنها سبب افرایش میزان باردهی و کیفیت محصولات نخواهد شد بلکه اثرات ملموس و غیر ملموس بسیاری خواهد داشت که ممکن است از چشم شما مخفی بماند اما در هنگام برآورد هزینه‌ها متوجه آنها خواهید شد؛ این اثرات مثبت عبارتند از:

  • احیا و جوان سازی درختان قدیمی با ریشه قوی که اندام‌های هوایی ضعیفی دارند.
  • افزایش و تسریع در عملیات رشد ریشه‌‌های درختان ضعیف
  • افزایش سرعت جذب شیره خام در درختانی با ریشه ضعیف از طریق پیوند شاخه ریشه دار شده به بخش‌هایی از تنه پایه
  • افزایش سرعت گرده‌افشانی با عملیات پیوند روی درختان دوپایه
  • باردهی سریع‌تر و کسب سود بیشتر از طریق ارائه نوبرانه محصولات در بازار

پیوند زدن درخت

روش‌های رایج پیوند درختان میوه کدامند؟

حال که با تاثیرات مثبت پیوند درختان میوه آشنا شدیم بهتر است با سه تا از رایج‌ترین و بهترین روش‌های پیوند درختان میوه نیز به صورت مختصر آشنایی یابیم تا فروش نهال میوه را با موفقیت بیشتری به انجام برسانیم.

۱. روش پیوند لوله‌ای: معمولا این روش را برای شاخه‌ها و پیوندک‌های باریک و هم قطر به کار می‌برند و بدون هیچ شکاف اضافه‌ای اتصال را صورت می‌دهند اما نکت حائز اهمیت در مرحله‌ی آماده سازی پیوندک است که بدین شکل صورت می‌گیرد؛ قسمتی از پوست درخت را که دارای حداقل یک الی دو جوانه باشد را به صورت لوله‌ای برش می‌دهند و پس از برش انتهای پایه آن را به دور پایه می‌پیچند تا کاملا پایه و پیوندک با هم در تماس باشند.

۲. پیوند اسکنه‌ای: به جرات می‌توان گفت که یکی از قدیمی‌ترین روش‌های پیوند دو درخت میوه، روش پیوند اسکنه‌ای است که برای آماده سازی پیوندک در آن بایستی قسمتی از شاخه‌های جوان یکساله را به طول حداکثر ۲۰ سانتی متر به صورت اریب جدا می‌نماییم و شکاف‌های نسبتا عمیقی را نیز در قسمت‌های بازو، طوقه و یا تنه پایه ایجاد خواهیم کرد و پیوندک‌ها را داخل شکاف‌های ایجاد شده قرار داده و فشار می‌دهیم تا اتصال یابند و در نهایت نیز اطراف محل پیوند را به کمک سیم مفتولی محکم می‌بندیم.

۳. پیوند شکمی: ساده‌ترین و بی دردسرترین شیوه پیوند درختان میوه، پیوند شکمی است که در طی آن پیوندک تک جوانه‌ای جدا شده از درختان قوی و سازگار را به قسمتی از پایه بریده شده به صورت مورب در زیر پوست متصل نموده و منتظر جوش خوردن می‌مانیم، به این روش پیوند سپری نیز گفته می‌شود.

پیوند

کلام آخر

آگاهی و شناخت روش‌های مختلف پیوند درختان میوه سبب می‌شود تا علاوه بر صفر تا صد عملیات، بدانیم که از کدام شیوه برای تکثیر و ازدیاد و یا اصلاح کدام نهال میوه می‌توانیم بهره گیری نماییم تا ریسک شکست خود را در این زمینه به صفر برسانیم و یا این که بهترین زمان و ایده‌آل‌ترین شرایط برای انجام هر روش چه زمانی است.

نهالستان بزرگ پالیز نهال با دانشی فراوان و تجربه‌ای انباشته در این زمینه می‌تواند راهنمای خوبی برای شما عزیزان باشد و در صورت داشتن هر گونه سوال و ابهام می‌توانید از طریق شماره‌های درج شده در سایت با مشاران ما ارتباط بگیرید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *