غشاهای RO
رپورتاژ آگهی

فناوری نفوذپذیری و خواص ضد رسوب زیستی غشاهای RO

فناوری نفوذپذیری و خواص ضد رسوب زیستی غشاهای RO، میزان نفوذپذیری پایین غشای RO پلی آمیدی و رسوب غشای کامپوزیتی لایه نازک، باعث شده تا فعالیت این ممبران‌ها در سیستم تصفیه آب محدود شود.

امروزه به طور گسترده از فرآیند اسمز معکوس جهت فیلتراسیون آب دریا و فرآیند نمک‌زدایی آن استفاده می‌شود. غشای RO از کامپوزیت لایه نازک (TFC)، پلی آمید (PA) و به صورت یک لایه جداکننده ذرات ناخالصی و یک لایه متخلخل به عنوان لایه پشتیبان در فرآیند تصفیه آب ساخته می‌شود. با این وجود، میزان نفوذپذیری پایین غشای RO پلی آمیدی و رسوب غشای کامپوزیتی لایه نازک، باعث شده تا فعالیت این ممبران‌ها در سیستم تصفیه آب محدود شود.

سنتز غشاهای نانوکامپوزیتی به عنوان یک فناوری عالی برای ترکیب با پلیمرها و نانومواد معدنی شناخته می‌شود. بنابراین از طریق بهینه‌سازی غشای RO می‌توان عملکرد آن را در سیستم تصفیه آب بهبود بخشید. غشاهای نانوکامپوزیت پلیمری ویژگی‌های منحصر به فردی داشته و بکارگیری آن در سیستم تصفیه آب باعث انقلابی در فرآیند اسمز معکوس می‌شود.

مزایای غشای نانوکامپوزیتی پلیمری در تصفیه آب

عوامل مختلفی از جمله، گرفتگی غشا، کاهش پایداری مکانیکی، آب گریزی و پایداری شیمیایی پایین مانع از کاربرد غشای پلیمری در مقیاس بزرگ‌ فرآیند تصفیه آب می‌شوند. بنابراین استفاده از فناوری نانو در ساخت فیلتر اسمز معکوس، باعث انقلاب بزرگی در این صنعت شده است.

بهبود غشاهای پلیمری با نانومواد فلزی و کربنی، منجر به تولید غشاهای نانوکامپوزیتی با قابلیت ضد رسوب می‌شود. در واقع این نوع غشای بهبود یافته، فعالیت خود را بدون ایجاد اختلال در فرآیند تصفیه آب و نمک‌زدایی انجام داده و عملکرد مناسب آن در نفوذپذیری باعث افزایش راندمان سیستم تصفیه آب می‌شود. از جمله مزایای استفاده از غشای RO نانوکامپوزیتی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انعطاف پذیری فوق العاده
    • نیاز کمتر به فضا برای نصب
    • دارای پایداری مکانیکی و شیمیایی
    • نفوذ پذیری بالا
    • انتخاب پذیری نسبت به گونه‌های شیمیایی
    • سازگار با محیط زیست
    • کم هزینه، کم مصرف و مقرون به صرفه
    • توانایی بالا در ترکیب با سایر فرآیندها

عملکرد غشای نانوکامپوزیتی پلیمری

یک نمونه از نانوذرات بکار رفته در اصلاح غشای RO، هیدروتالسیت (HT) است که جهت ایجاد کانال‌های انتقال آب به حالت محلول در آب در طول مرحله پلیمریزاسیون سطحی به ماتریس غشای PA اضافه می‌شود. نانوذرات HT حاوی هیدروکسیل‌های فراوانی هستند که می‌توانند با سیلوکسی که از عوامل جفت‌کننده سیلان است، واکنش دهند و امکان پیوند ضد رسوب‌های زیستی را فراهم کنند. در نتیجه، غشاهای RO کامپوزیتی لایه نازک یا (TFC) جدید با خاصیت گزینش پذیری بالا و خاصیت ضد رسوب زیستی را می توان با استفاده از نانوذرات HT به عنوان ناخالصی در لایه‌های PA و پیوند عوامل جفت‌کننده سیلان حاوی گروه‌های عاملی ضد رسوب زیستی روی سطح غشاء به دست آورد.

گروهی از محققان متخصص در زمینه نمک‌زدایی و استفاده از منابع آب شور، از جمله پروفسور Jian Wang و Zhun Ma، طی تحقیقی با الهام از خواص نانوذرات HT و عوامل جفت کننده سیلان حاوی آمونیوم چهارتایی، موفق به تولید غشاهای RO جدید با کارایی بالا و پایدار شدند. این طرح برای بهبود غشای RO، همزمان خاصیت انتخاب پذیری و خواص ضد رسوب زیستی اولیه غشاهای RO را توسعه داد. این مطالعه که در Frontiers of Environmental Science & Engineering منتشر شده است، می‌تواند به عنوان تحقیق ارزشمندی جهت تحول در فرآیند نمک‌زدایی آب دریا شناخته شده و اساسی برای تحقیقات آینده در این زمینه در نظر گرفته شود.

خرید تجهیزات تصفیه آب

همانطور که پیش از این گفته شد، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های سیستم تصفیه آب، رسوب‌گیری فیلتر و تجهیزات مختلف است. ایجاد رسوب با گذشت زمان می‌تواند مسیر عبور آب را مسدود کرده، عملکرد سیستم را دچار اختلال کرده و به تاسیسات آسیب زیادی را وارد کند. در این شرایط لازم است تا از روش‌های مختلف از جمله خرید مواد رسوب‌گیر برای رفع این مشکل اقدام کنید. برای مثال اسید دیسکلر قویترین رسوب بر صنعتی است که جهت رفع رسوب در سیستم‌های حرارتی و برودتی استفاده می‌شود. برای خرید این محصول، لازم است به فروشگاه‌های معتبر مراجعه کنید.

مجموعه آبین یکی از فروشگاه‌ها برای خرید فیلتر، مواد رسوب‌گیر، دستگاه و سایر تجهیزات تصفیه آب در ایران است. شما می‌توانید برای خرید محصولات مختلف به وب‌سایت این فروشگاه مراجعه کنید. همچنین در صورتی که برای خرید محصول موردنظر خود نیاز به راهنمایی و مشاوره دارید، می‌توانید از خدمات مشاوره رایگان آبین بهره ببرید. برای دریافت مشاوره، از طریق شماره درج شده در وب‌سایت، با کارشناسان و متخصصان ما در تماس باشید.

منبع: https://abin.ir/mag

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *