دندان‌های فاصله‌دار
رپورتاژ آگهی

دندان‌های فاصله‌دار که نام علمی آن دیاستم است

دندان‌های فاصله‌دار که نام علمی آن دیاستم است، این مشکل ممکن است تحت‌تأثیر عوامل مختلفی اتفاق بیفتد که در ادامه به بیان آن و همچنین بیان درمان‌های مورداستفاده برای دیاستم می‌پردازیم.

دندان‌های فاصله‌دار که نام علمی آن دیاستم است، در دندان‌پزشکی و در کل علم پزشکی از این واژه استفاده می‌شود. این مشکل نه فقط در بحث زیبایی بلکه مشکلات دیگری هم به دنبال دارد، پس بهتر است که فکری به حال درمان آن بشود. این مشکل ممکن است تحت‌تأثیر عوامل مختلفی اتفاق بیفتد که در ادامه به بیان آن و همچنین بیان درمان‌های مورداستفاده برای دیاستم می‌پردازیم.

دندان‌های فاصله‌دار

دندان‌های فاصله‌دار چیست؟

حالتی است که در آن، اندازه بین دندان‌ها از استاندارد جهانی فراتر رفته و بین دندان‌ها فاصله وجود دارد. این فاصله می‌تواند کم یا زیاد باشد که هر کدام مشکلات مخصوص خود را به دنبال دارند. دیاستم در دندان‌های میانی فک بالایی، شایع‌تر است.

انواع دندان‌های فاصله‌دار

در حالت کلی دیاستم به دو نوع دیاستم بافاصله کم و دیاستم بافاصله زیاد تقسیم‌بندی می‌شود.

 

دندان‌های فاصله‌دار با فضای کم

در این حالت رعایت بهداشت دهان و دندان نسبت به حالت عادی دندان دشوارتر خواهد بود و ممکن است نخ دندان کفاف نداده و نیاز باشد که از مسواک‌های بین‌دندانی برای بهداشت این‌گونه دندان‌ها استفاده کرد. مسائل و مشکلاتی که در ادامه عدم رعایت درست و اصولی دندان ممکن است پیش بیاید، مانند: پوسیدگی دندان‌ها، تجمع باکتری‌ها، مشکلات و بیماری‌های مربوط به لثه و سایر مشکلات، در این حالت رخ می‌دهند.

دندان‌های فاصله‌دار با فضای زیاد

در این حالت علاوه بر مسائل مربوط به رعایت بهداشت دندان‌ها، این امکان وجود دارد که غذا لای دندا‌ن‌ها گیرکرده و باعث بروز مشکلات لثه‌ای شود و همچنین ممکن است مشکل جویدن غذا وجود داشته باشد که همه می‌دانیم اگر مواد غذایی به‌خوبی جویده نشوند، مشکلات گوارشی مربوط به هضم غذا را به دنبال دارند.

در کل فضای بین‌دندانی امکان رشد و تجمع باکتری‌ها را در آن ناحیه بیشتر می‌کند و باعث تشکیل پلاک، پوسیدگی دندان، بوی بددهان، التهاب لثه و سایر موارد می‌شود.

 

علت بروز دندان‌های فاصله‌دار

شاید فکر کنید که تنها ژنتیک در ایجاد فاصله بین‌دندانی نقش دارد؛ ولی باید این را بدانید که علت‌های دیگری هم برای ایجاد این فاصله وجود دارد که در ادامه به بیان و توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم.

 

نبود تناسب بین اندازه فک و دندان‌ها

گاهی اوقات اندازه فک بیش از حد طبیعی است که در این حالت بین دندان‌ها به‌مرورزمان فاصله ایجاد می‌شود. در حالت دیگر این مسئله جور دیگری است و اندازه دندان‌ها نسبت به‌اندازه فک، کمتر از حد طبیعی و استاندارد است که بدیهی است که در این حالت هم بین دندان‌ها فاصله ایجاد می‌شود.

باید گفت که عدم تناسب اندازه فک و دندان ژنتیکی بوده پس می‌توان گفت کل این مبحث به بحث ژنتیک مربوط است.

ازدست‌دادن بعضی از دندان‌ها

در طول عمر انسان، برخی از دندان‌ها ممکن است تحت‌تأثیر عوامل مختلفی مانند: ضربه، پوسیدگی و دیگر عوامل دیگر، ازدست‌رفته و یا کشیده شوند که این از دست رفتگی یا کشیدگی باعث می‌شود که با ایجاد یک فاصله خالی بین دندان‌ها، فضای بیشتری برای دندان‌ها ایجاد شود و امکان جابه‌جاشدن دندان‌ها هم بیشتر شود.

بزرگ‌بودن فرنوم

فرنوم در واقع بافت نرمی است که بین لثه و لب‌ها در بالا و پایین دندان‌ها وجود دارد. اگر این فرنوم بیش از حد بزرگ باشد ممکن است باعث ایجاد شکاف بین‌دندانی در دندان‌های میانی و در واقع وسط شود.

 

تانگ‌تراست

تانگ‌تراست حالتی است که در آن زبان انسان هنگام بلع، صحبت‌کردن و… به‌جای فشارآوردن به سقف دهان به دندان‌ها جلویی فشار وارد می‌کند که به‌مرورزمان این فشار باعث می‌شود که دندان‌ها به سمت جلو شیب پیدا کرده و در نتیجة این شیب، از یکدیگر فاصله بگیرند.

 

برخی عادات نادرست

مکیدن انگشت شست در کودکان سبب بروز فاصله دندانی حتی در دندان‌ها اصلی آنها می‌شود و برخی عادات دیگر باعث ایجاد دیاستم خواهند شد.

 

آیا نیاز دندان‌های فاصله‌دار به درمان دارد؟

همان‌طور که گفتیم نه فقط در بحث زیبایی بلکه این فاصله در ادامه باعث بروز مشکلاتی دیگر می‌شود و همچنین باید گفت که میزان این فاصله به‌مرورزمان بیشتر خواهد شد پس بهتر است که به درمان آن پرداخته شود.

راه‌های درمان دندان‌های فاصله‌دار

راه‌هایی که برای اصلاح دیاستم ممکن است پیشنهاد شود شامل: ارتودنسی، کامپوزیت، لمینت و… است که به توضیح هر یک از آنها به‌صورت جداگانه پرداخته می‌شود.

 

ارتودنسی

در کل ارتودنسی برای اصلاح فرم و فاصله بین دندان‌ها استفاده می‌شود. چه در کسانی که فاصله بین دندان‌های آنها زیاد است و چه کسانی که فاصله بین‌دندانی آنها به حدی کم است که دندان‌های آنها روی‌هم قرار گرفته و کج شده‌اند، می‌توان از ارتودنسی استفاده کرد.

 

کامپوزیت

اگر سایر مقالات موجود در سایت را مطالعه کرده باشید حتماً با کامپوزیت و مراقبت‌های بعد از کامپوزیت دندان به‌خوبی آشنا شده و می‌دانید که در کامپوزیت عموماً نیاز به تراشیدن دندان نیست و همان‌طور که می‌دانید کامپوزیت ماده‌ای است که توسط دندان‌پزشک به‌صورت تکه‌ای و قسمتی روی دندان‌ها قرار می‌گیرد پس می‌توان از آن برای اصلاح فاصله بین دندان‌ها استفاده کرد.

اما با فرض اینکه تنها بین دندان‌های میانی فک بالا فاصله وجود داشته باشد و اگر کامپوزیت را تنها در فاصله بین آنها قرار دهیم، آیا فرم دندان‌ها بد نخواهد شد؟ آیا اندازه دندان‌های جلویی با سایر دندان‌ها متفاوت نخواهد بود؟ پس اگر فکر می‌کنید که تنها کامپوزیت کردن یک یا دو دندان کفایت می‌کند باید بگوییم که خیر این‌طور نیست و معمولاً کل دندان‌ها باید کامپوزیت شوند.

 

لمینت

در بحث لمینت چون در روند آن نیاز به تراشیدگی هست و بعد قالب‌گیری شده و دندان‌های جدید روی دندان‌ها قبلی قرار می‌گیرند، شاید این روش نسبت به کامپوزیت بهتر باشد؛ ولی به‌هرحال همان‌طور که در بحث کامپوزیت گفتیم، تنها لمینت کردن دندان‌های فاصله‌دار کفایت نکرده و باید کل دندان‌ها لیمنت شوند.

 

ایمپلنت

گاهی اوقات علاوه بر ارتودنسی نیاز به ایمپلنت هم است. به‌عنوان‌مثال زمانی که مراجعه‌کننده بعضی از دندان‌های خود را ازدست‌داده و اگر دندان‌ها جابه‌جا شوند فرم کلی دندان و فک به هم می‌ریزد، ابتدا با ارتودنسی فضای کافی برای جاگذاری ایمپلنت انجام شده و سپس ایمپلنت در فضای مشخص شده قرار می‌گیرد.

اگر می‌خواهید به طور کامل با ایمپلنت و روند انجام آن آشنا شوید، توصیه می‌کنم که مقاله ” مهم‌ترین مزایا ایمپلنت دندان” را مطالعه کنید.

 

روکش دندان

البته این مورد بسیار نادر است؛ ولی می‌توان گفت که اگر دندان‌ها بسیار ریز باشند، به‌طوری‌که اگر بخواهیم با استفاده از لیمنت بین آنها را پر کنیم جلوه مناسبی نداشته باشد، در این حالت می‌توان از روکش دندان استفاده کرد که البته بعید است.

 

فرنکتومی

همان‌طور که گفتیم یکی از دلایلی که باعث فاصله افتادن بین دندان‌های میانی می‌شود بزرگ‌بودن فرنوم هست. این بزرگ‌بودن با هیچ یک از روش‌های گفته شده درمان نمی‌شود و جراحی مخصوص به خود را دارد که با نام فرنکتومی شناخته می‌شود.

البته باید به این نکته توجه کنید که فرنکتومی به‌تنهایی باعث اصلاح فاصله بین دندان‌ها نمی‌شود و در ابتدا باید با استفاده از ارتودنسی، دندان‌ها به حالت طبیعی برگشته و سر جای خود قرار گیرند و سپس بزرگ‌بودن فرنوم به‌وسیله جراحی فرنکتومی بر‌طرف شود.

 

بهترین روش درمان دندان‌های فاصله‌دار کدام است؟

در هر مورد و مراجعه‌کننده احتمال دارد که بهترین روش متفاوت باشد؛ ولی در حالت کلی شاید بتوان گفت که بهترین روش درمانی موجود، ارتودنسی است چرا که دندان‌های طبیعی و عادی فرد به‌جای طبیعی خود برگشته و از عوارض موجود در سایر روش‌ها چه در کامپوزیت یا لمینت و چه در ایمپلنت، خبری نخواهد بود.

 

دندان‌های فاصله‌دار در کودکان

گاهی اوقات فاصله بین‌دندانی‌های شیری کودکان بعد از جایگزینی آنها با دندان‌های اصلی اصلاح می‌شود. ولی در دیگر موارد این فاصله بعد از اینکه دندان‌های شیری افتاد و دندان‌های اصلی درآمد، همچنان موجود بود و از بین نرفت.

در این حالت یا بعداً به‌مرورزمان و رشد کودک، این مشکل برطرف می‌شود و یا با استفاده از یکی از روش‌های موجود به درمان آن بپردازید.

 

پیشگیری از دندان‌های فاصله‌دار

در این مورد همان‌طور که در بحث علت‌های دیاستم گفتیم، بیشتر بحث ژنتیک و حالت طبیعی دندان‌ها مدنظر است که در این مورد کاری نمی‌توان کرد. اما اگر هنوز فاصله بین‌دندانی وجود ندارد؛ ولی حس می‌کنید که فرنوم شما بزرگ‌تر از حالت طبیعی است، بهتر است که برای رفع آن و جلوگیری از فاصله بین دندان‌ها، به دندان‌پزشکی مراجعه کنید. یا به اصلاح تانگ‌تراست و یا سایر عادت‌های بد خود که در وجود فاصله بین‌دندانی نقش دارند، بپردازید.

در کل مشورت‌کردن با پزشک بهترین روش ممکن چه برای پیشگیری و چه برای درمان مشکلات مربوط به دهان و دندان است.

کلینیک دندان‌پزشکی ارغوان

باتوجه‌به میزان رضایت به‌دست‌آمده از مراجعه‌کنندگان کلینیک دندان‌پزشکی ارغوان می‌توان به میزان تخصصی بودن و همچنین حرفه‌ای بودن کادر درمان آن پی برد.

 

در زمینه دندان‌های فاصله‌دار، سایر مشکلات مربوط به دهان و دندان، لیمنت، ایمپلنت، کامپوزیت، ارتودنسی، روکش و… می‌توانید که ابتدا برای مشاوره جامع و کامل به این کلینیک مراجعه کرده و یا حتی تماس بگیرید و بعد از انجام جلسه مشاوره، برای درمان خود به‌صورت حضوری اقدام کنید.

 

برای انجام ویزیت و مشاوره تخصصی با بهترین دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی ارغوان از طریق شماره تلفن‌های 02634091212 ، 09923572800 اقدام به تعیین نوبت نموده و یا به آدرس کرج، خیابان شهید بهشتی، 45 متری گلشهر، روبه روی پمب بنزین حصارک، ساختمان بقیه الله مراجعه نمایید.

 

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *