چگونه لپ تاپ خود را تمیز کنیم؟
تکنولوژی

چگونه لپ تاپ خود را تمیز کنیم؟

هر چند وقت یک بار باید لپ تاپ خود تمیز کنیم؟

ایده آل آن است که لپ تاپ خود را هفته ای یک بار تمیز کنید تا باکتری ها و گرد و غباری که می توانند عملکرد دستگاه را مختل کنند، پاک شوند.

چگونه لپ تاپ خود را تمیز کنیم؟

قبل از شروع

قبل از شروع به نظافت، لپ تاپ خود را خاموش و از برق جدا کنید. به دلیل اینکه در فرآیند نظافت دستگاه باید از مایعات استفاده کنید، وصل بودن جریان برق می تواند خطرناک باشد.

مواد و وسایل مورد نیاز

مایع ظرفشویی
آب
گوش پاک کن
الکل ایزوپروپیل
۲ عدد دستمال میکروفایبر
۱ عدد برس کوچک

۱- یک محلول شوینده برای تمیز کردن سطوح بیرونی درست کنید

بعد از خاموش کردن لپ تاپ و جدا کردن آن از برق، یک واحد مایع ظرفشویی را با ۵ واحد آب ولرم مخلوط کنید.

۲- قسمت بیرونی را دستمال بکشید

یکی از دستمال های میکروفایبر را در محلول فرو ببرید و سپس آنقدر آن را بچلانید تا فقط مرطوب بماند. در لپ تاپ را ببندید و قسمت بیرونی آن را دستمال بکشید.

۳- قسمت بیرونی را خشک کنید

دستمال را با آب ساده آبکشی کنید، دوباره آنقدر بچلانیدش تا فقط مرطوب باشد، سپس برای آخرین بار کل قسمت بیرونی لپ تاپ را دستمال بکشید. اجازه دهید دستگاه خوب خشک شود.

۴- پورت ها و دریچه های هوا را تمیز کنید

نگاهی به پورت ها و دریچه های هوا بیندازید تا مطمئن شوید گرد و غباری ندارند. اگر اسپری هوای فشرده داشته باشید می توانید پورت ها را با آن تمیز کنید. فقط به خاطر داشته باشید که باید آن را از زاویه ای اسپری کنید که گرد و غبار از دهانه ی پورت برداشته شود، نه اینکه بیشتر به داخل پورت رود.

فنی که پشت دریچه های هوا قرار دارد نقش مهمی در جلوگیری از داغ شدن لپ تاپ دارد. اما اسپری کردن هوای فشرده به سمت تیغه های فن می تواند باعث به حرکت در آمدن فن در جهت مخالف و در نتیجه آسیب دیدن آن شود. از یک خلال دندان یا گوش پاک کن برای ثابت نگه داشتن تیغه های فن استفاده کنید و بعد با یک پیس مختصر، گرد و غبار دریچه را بگیرید.

۵- صفحه ی لپ تاپ را تمیز کنید

از یک دستمال میکروفایبر خشک و تمیز برای پاک کردن گرد و غبار صفحه ی لپ تاپ استفاده کنید. اگر چیزی به صفحه چسبیده، دستمال میکروفایبر را با آب ساده خیس کنید، سپس آنقدر بچلانیدش که فقط کمی مرطوب بماند. صفحه ی دستگاه را با دقت از بالا به پایین دستمال بکشید تا چسبندگی ها پاک شوند.

در خصوص تمیز کردن صفحه ی لپ تاپ دو «نباید» وجود دارد که رعایت آن ها واجب است. اول آنکه، هرگز نباید از دستمال کاغذی یا هر دستمال زبر دیگری برای پاک کردن صفحه ی دستگاه استفاده کنید چون روی صفحه خش می اندازند و پرز باقی می گذارند. دوم آنکه، هرگز نباید از شیشه پاک کن، آمونیاک، سرکه یا الکل ایزوپروپیل برای تمیز کردن صفحه استفاده کنید چون ممکن است صدمه ای ماندگار و غیر قابل ترمیم به آن وارد کند.

۶- کثیفی ها و آشغال های کیبورد را تمیز کنید

کار تمیز کردن کیبورد را با استفاده از یک برس کوچک شروع کنید. از یک مسواک خشک هم می توانید برای جدا کردن آشغال های چسبیده استفاده کنید. آشغال ها و کثیفی های جدا شده را می توانید با استفاده از یک دستمال میکروفایبر نسبتاً مرطوب پاک کنید. با استفاده از اسپری هوای فشرده هم می توانید این کار را انجام دهید اما به شرط آنکه مراقب باشید و هوا را با یک زاویه ی ۷۵ درجه اسپری کنید تا آشغال ها بیشتر به داخل کیبورد نروند.

۷- کیبورد و صفحه ی لمسی لپ تاپ را ضدعفونی کنید

کیبورد معمولاً کثیف ترین و میکروبی ترین قسمت لپ تاپ است. اگر آن را مرتب تمیز نکنید، این کار می تواند منجر به انباشت باکتری های بیماری زا در قسمت کیبورد و حتی مختل شدن عملکرد دستگاه شود.

برای ضدعفونی کردن کیبورد، از گوش پاک کن و الکل ایزوپروپیل استفاده کنید. گوش پاک کن را به الکل آغشته کنید و با آن تک تک کلیدهای کیبورد و صفحه ی لمسی را خوب تمیز کنید. الکل چربی های باقیمانده از انگشتان دست را از بین می برد و با از بین بردن باکتری ها، کیبورد و صفحه ی لمسی را ضدعفونی هم می کند. الکل ایزوپروپیل به سرعت بخار می شود و آسیبی به دستگاه های الکترونیک وارد نمی کند.

۸- وسایل جانبی لپ تاپ را هم تمیز کنید

اگر از موس، کیبورد، صفحه ی لمسی یا هدفون جداگانه استفاده می کنید، تمیز کردن آن ها را فراموش نکنید. برای این کار از یک دستمال میکروفایبر بدون پرز و مقداری الکل ایزوپروپیل استفاده کنید تا همه چیز خوب تمیز شود.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *