بدافزار Autolycos
متفرقه

بیش از سه میلیون کاربر اندروید باید این برنامه ها را حذف کنند

بیش از سه میلیون کاربر اندروید باید این برنامه ها را پس از اینکه گوگل در فروشگاه Play پنهان کرد، حذف کنند .یک تهدید امنیتی جدید بسیار گسترده و وحشتناک جدید کشف و منتشر شده است، و به همان اندازه که گوگل ممکن است به طور کلی اصرار داشته باشد که تمام تلاش خود را برای محافظت از پول و داده های شما انجام می دهد، قطعاً این چیزی نیست که در این مورد خاص اتفاق افتاده است. کارشناس امنیت سایبری که بیش از یک سال پیش این کشف هشدار دهنده اما بسیار آشنا را انجام داد، این ویروس به شیوه ای موذیانه عمل می کند که یادآور بدافزار جوکر است که در چند سال اخیر به طور مرتب در اخبار منتشر شده است و پول میلیون ها و میلیون ها کاربر ناآگاه اندروید را سرقت می کند.

تهدید، لیست و اعداد چشمگیر

متأسفانه، تعداد قربانیان بالقوه Autolycos با گذشت ماه‌ها به میلیون‌ها نفر افزایش یافت و گوگل هیچ کاری برای خنثی کردن این طرح جدید نکرد. اگرچه ظاهرا غول جستجو در اوایل از وجود هشت برنامه مخرب در فروشگاه رسمی پلی استور آگاه شده بود، تقریباً شش ماه طول کشید تا شش مورد از این عناوین ناپدید شوند، در حالی که دو مورد آخر تنها در پنجشنبه جاری حذف شدند. در حالی که غیرممکن است دقیقاً بدانید که چه تعداد از کاربران دستگاه های اندرویدی خود را آلوده کرده اند و حساب های بانکی آنها در نتیجه مستقیم تاخیر Google در برخورد با این وضعیت تخلیه شده است، می توان تصور کرد که برنامه های لیست شده در زیر هرگز به آن ارقام دانلود قابل توجه نمی رسیدند. :

  • ویرایشگر ویدئو Vlog Star – بیش از 1 میلیون
  • لانچر خلاق 3 بعدی – 1 میلیون+
  • دوربین خنده دار – 500000+
  • دوربین زیبایی عجب – 100000+
  • صفحه کلید ایموجی گیف – بیش از 100000
  • صفحه کلید و تم Razer – 50000+
  • Freeglow Camera 1.0.0 – 5000+
  • دوربین کوکو نسخه 1.1 – 1000+

در مجموع، Maxime Ingrao از Evina تخمین می‌زند که این کمپین گسترش بدافزار بیش از سه میلیون دستگاه را تحت تأثیر قرار داده است و صاحبان Androidهای مذکور را بدون اطلاع یا مجوز، مشترک سرویس‌های جعلی «حق بیمه» کرده است. بسیاری از آن کاربران ممکن است هنوز برای «اشتراک‌هایی» که نمی‌خواهند، نیازی ندارند یا حتی ایده‌ای درباره آن ندارند، پرداخت می‌کنند.

حفاظت همه چیز است

مانند همیشه، به شما توصیه می شود لیست برنامه های نصب شده روی تلفن یا رایانه لوحی خود را بررسی کنید و همه و همه عناوینی که در ظاهر مخرب تأیید شده اند را حذف کنید. برای آینده، در وهله اول باید مراقب آنچه دانلود می‌کنید باشید، در جستجوی پرچم‌های قرمز واضح مانند میانگین امتیاز پایین یا تعداد زیادی رتبه‌بندی 5 ستاره (جعلی) همراه با تعداد زیادی (بالقوه واقعی) در نظرات کاربران مرور کنید.

همچنین، سعی کنید از برنامه‌های تبلیغاتی بیش از حد در فیس‌بوک، اینستاگرام و سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خودداری کنید، زیرا به نظر می‌رسد مکان‌های مورد علاقه بسیاری از بازیگران بد در پشت عملیات‌های مخفی از این نوع برای یافتن قربانیان خود هستند. متأسفانه، غول‌های شبکه‌های اجتماعی نیز پشتیبان شما نیستند و به ندرت بررسی می‌کنند که چه نوع برنامه‌ها و محصولاتی برای کاربرانشان تبلیغ می‌شود. زیرا بدافزار Autolycos در اعمال مضر خود بسیار حیله‌گر و محتاط است و از جمله به پیام‌های متنی کاربر بدون اجازه، احتمال زیادی وجود دارد که لیست بالا از برنامه‌های اندرویدی به خطر افتاده به سرعت رشد کند. امیدواریم با توجه منفی رسانه ها به این شرکت (دوباره)، گوگل تلاش های خود را برای مبارزه با ویروس و به ویژه حذف ویروس افزایش دهد.

منبع

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *