تزریق پی آر پی
رپورتاژ آگهی

زمان بهبودی پس از تزریق پی آر پی

زمان بهبودی پس از تزریق پی آر پی، تزریق پی آر پی برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به آسیب‌های عضلانی، تاندون‌ها، رباط‌ها و مفاصل اشاره کرد.

پلاکت‌ها عناصری از خون هستند و حاوی فاکتور‌های رشد می‌باشند. بسیاری از پزشکان معتقدند که تزریق آن‌ها در ناحیه آسیب دیده می‌تواند سرعت ترمیم بافت‌ها را افزایش دهد. در نتیجه روش درمانی تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا پی آر پی ایجاد شد و برای کاهش درد و مدت زمان بهبودی بیماران مورد استفاده قرار گرفت.

تزریق پلاسمای غنی از پلاکت چگونه انجام می‌شود؟

در طول فرآیند تزریق پلاسمای غنی از پلاکت، مقداری خون از بیمار گرفته می‌شود و به منظور جدا شدن پلاکت‌ها از دیگر قسمت‌های آن، خون در یک سانتریفیوژ قرار می‌گیرد و با سرعت‌های مختلفی می‌چرخد. پس از جدا شدن پلاک از دیگر عناصر خون، پلاکت با یک سرنگ دیگر برداشته و توسط پزشک متخصص به محل مورد نظر تزریق می‌شود.

تزریق پی آر پی برای چه موارد استفاده می‌شود؟

تزریق پی آر پی برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به آسیب‌های عضلانی، تاندون‌ها، رباط‌ها و مفاصل اشاره کرد.

آسیب‌های اسکلتی- عضلانی معمولا برای درمان به زمان نیاز دارند و این دوره استراحت پیش از بازگشت به فعالیت‌های معمولی، ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد. با این حال، به دلیل مناسب نبودن عدم تحرک طولانی مدت برای ورزشکاران، آن‌ها برای تسریع بهبودی خود از پی آر پی استفاده می‌کنند.

از دیگر کاربرد‌های رایج تزریق پی آر پی می‌توان به مدیریت درد ناشی از استئوآرتریت اشاره کرد. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که غضروف محافظتی که از استخوان‌ها محافظت می‌کند، به مرور زمان فرسوده شود.

اگر قصد دارید برای بهبود مشکلات زانو یا لگن از تزریق پی آر پی زانو استفاده کنید، ابتدا باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر آقاعلیخانی متخصص و جراح ارتوپد با بررسی وضعیت شما بهترین و مناسب‌ترین روش‌های درمانی را در نظر می‌گیرد و می‌تواند با انجام پی آر پی سرعت بهبودی شما را افزایش دهد.

دکتر آقاعلیخانی

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد پی آر پی زانو توسط دکتر آقاعلیخانی به لینک زیر مراجعه کنید:

https://draghaalikhani.com/%d9%be%db%8c-%d8%a2%d8%b1-%d9%be%db%8c-%d8%b2%d8%a7%d9%86%d9%88/

چگونه برای پی آر پی آماده شویم؟

در این بخش به مواردی می‌پردازیم که هنگام تزریق پی آر پی می‌توانید انتظار داشته باشید:

از شما خواسته می‌شود تا هر دارویی که مصرف می‌کنید را اطلاع دهید. زیرا برخی از دارو‌ها می‌توانند با عملکرد پلاکت‌ها تداخل داشته باشند و اثربخشی آن را کاهش دهند.

به شما توصیه می‌کنند که مصرف برخی دارو‌ها از جمله آسپرین و دیگر دارو‌های ضدالتهابی را به مدت یک هفته قبل از عمل توقف کنید.

از مصرف هر گونه گیاه یا مکمل‌های رقیق‌کننده خون نیز باید خودداری کنید.

روزی که می‌خواهید پی آر پی انجام دهید باید یک وعده غذایی سالم و کامل میل کنید و مقدار زیادی آب بنوشید.

دکتر آقاعلیخانی توصیه می‌کند که موارد فوق را حتما انجام دهید؛ زیرا این موارد می‌تواند موفقیت پی آر پی را تضمین و مدت زمان بهبودی را به طور چشمگیری کاهش دهد.

در طول فرآیند پی آر پی چه اتفاقی می‌افتد؟

پی آر پی

تزریق پی آر پی یک روش درمانی سرپایی و کم تهاجمی است که معمولا در مطب پزشک انجام می‌شود و مدت زمان آن کم‌تر از یک ساعت طول می‌کشد. مراحل انجام این روش درمانی به شرح زیر است:

  1. ابتدا پزشک برای اطمینان از راحتی بیمار در طول فرآیند تزریق ناحیه مورد نظر را بی‌حس می‌کند.
  2. سپس با استفاده از سونوگرافی، سوزن را وارد بدن کرده و آن را به محل مورد نظر هدایت می‌کند.
  3. پس از تزریق پی آر پی به مفصل، سوزن از بدن خارج شده و از بیمار خواسته می‌شود تا مدتی را بدون حرکت و با آرامش سپری کند.

مدت زمان نقاهت تزریق پی آر پی چقدر است؟

مدت زمان نقاهت پس از تزریق پی آر پی در مقایسه با سایر روش‌های درمانی بسیار کوتاه است و بیمار می‌تواند بلافاصله پس از انجام تزریق به خانه بازگردد. اما بهتر است یک همراه داشته باشید که به شما کمک کند؛ زیرا پس از تزریق احساس سفتی در ناحیه مورد تزریق خواهید داشت. 24 تا 48 ساعت پس از تزریق پی آر پی باید منتظر درد و سوزش خفیف باشید.

پزشک متخصص برای کاهش مدت زمان بهبودی پس از تزریق پی آر پی چه توصیه‌هایی به بیمار می‌کند؟

به منظور کوتاه‌تر شدن مدت زمان بهبودی بیمار پس از تزریق پی آر پی، به او توصیه می‌شود که در دو روز اول اقدامات زیر را انجام دهد:

از انجام هر گونه فعالیت بدنی که به ناحیه تزریق شده فشار وارد می‌کند، خودداری کنید.

محل تزریق را هر دو الی سه ساعت به مدت 20 دقیقه با قرار دادن غیر مستقیم کمپرس یخ سرد کنید.

در دوران نقاهت از دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی استفاده نکنید زیرا این دارو‌ها ممکن است اثر پی آر پی را کاهش دهد.

پس از تکمیل دوره درمانی خود، دوره بهبودی کلی 4 تا 6 هفته طول می‌کشد و هنگامی که به هفته پنجم رسیدید، ممکن است پزشک برای طولانی کردن بهبودی به شما توصیه کند که چند جلسه فیزیوتراپی انجام دهید.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *