اسپلت
سلامت

اسپلت چیست؟ تغذیه، فواید و نحوه مصرف آن

اسپلت چیست؟

اسپلد یک غله باستانی در نظر گرفته می شود و در نانوایی های کوچکی که به این صنعت اختصاص داده شده اند و همچنین در آشپزخانه سرآشپزها و نانوایان خانگی ظاهر شده است.

نان، کلوچه و حتی کلوچه هایی را خواهید یافت که با آرد اسپل شده درست شده اند، زیرا تنوع، بافت و طعم شیرین و آجیلی را ارائه می دهد.

اسپلت

یکی از دلایلی که گندم محبوب‌تر و در دسترس‌تر از املا شده است این است که گندم در مقیاس انبوه پردازش آسان‌تر است. این به این دلیل است که پروتئین های موجود در املا با تولید در مقیاس بزرگ به خوبی عمل نمی کنند.

اما کشاورزان خانوادگی یا کشاورزان ارگانیک کوچکتر احتمال بیشتری دارد که املا بکارند و مستقیماً به نانوایان صنعتگر یا سرآشپزها و نانوایان خانگی بفروشند، که به تمرکز بیشتر روی این غلات باستانی در ایالات متحده کمک کرده است.

دانیل گافن، متخصص تغذیه و مشاور تغذیه مستقر در کالیفرنیا می گوید: «اسپلت یک گندم کامل است که می توان آن را مغذی تر از گندم تصفیه شده در نظر گرفت، زیرا حاوی پروتئین، فیبر و بسیاری از مواد مغذی ضروری مانند آهن، منیزیم و روی است.

حقایق تغذیه اسپلت

املا بسته های زیادی از تغذیه است.

Vanessa Rissetto، RD، و یکی از بنیانگذاران Culina Health می گوید: “این مقدار زیادی فیبر دارد، 7.6 گرم در هر فنجان، و منبع مناسبی از فسفر، منیزیم، روی و آهن است – بسیار شبیه به گندم است.”

در اینجا فواید تغذیه ای یک فنجان اسپل پخته (194 گرم) و درصد ارزش روزانه (DV) آورده شده است:

کالری: 246

کربوهیدرات ها: 51 گرم (19 درصد DV)

پروتئین: 11 گرم (22 درصد DV)

چربی: 1.7 گرم (2 درصد DV)

سدیم: 9.7 میلی گرم (0 درصد DV)

فیبر: 7.6 گرم (27 درصد DV)

کلسیم: 19.4 میلی گرم (1 درصد DV)

اهن: 3.2 میلی گرم (18 درصد DV)

منیزیم: 95.1 میلی گرم (24 درصد DV)

منگنز: 2.2 میلی گرم (92 درصد DV)

ویتامین B3 (نیاسین): 5 میلی گرم (31 درصد DV)

فسفر: 291 میلی گرم (23 درصد DV)

پتاسیم: 277 میلی گرم (6 درصد DV)

فلز روی: 2.4 میلی گرم (22 درصد DV)

خاستگاه اسپلت

املا در اروپا منشا گرفته است و تصور می شود که برای چندین هزار سال کشت شده است و قدمت آن به 5000 سال قبل از میلاد می رسد.

اروپایی ها در دهه 1800 املا را به ایالات متحده آوردند، اما پس از تقریباً یک قرن از رشد این دانه، در حدود دهه 1920، گندم معمولی برای رشد معمولی تر شد زیرا فرآیند مکانیزه شدن آن آسان تر بود.

املا نیاز به مراقبت بیشتری دارد و می تواند کار فشرده تری داشته باشد زیرا دانه باید قبل از آسیاب کردن به آرد، پوست آن جدا شود.

به لطف بسیاری از کشاورزان علاقه مند به کشت این غلات و علاقه فراوان مصرف کنندگان به گنجاندن غذاهای متنوع تر در رژیم غذایی خود، Spelled به طور گسترده در ایالات متحده در دسترس است.

در همین حال، اسپلد یک غذای اصلی در آلمان است و در آشپزی ادغام می شود، به خصوص در نانوایی هایی که خرید یک قرص نان املای معمولی است.

انواع اسپلد

املا یا اسم لاتین است تریتیکوم اسپلتا، به عنوان یک نوع گندم طبقه بندی می شود. اسپلد نوعی یا نوع قدیمی‌تر گندم معمولی است، گندمی که معمولاً در نان استفاده می‌شود و به راحتی در خواربارفروشی یافت می‌شود.

انواع مختلفی از املا وجود دارد و کشاورزان و دانشمندان در حال مطالعه گونه های مختلف هستند تا ببینند چقدر خوب رشد می کنند، به خصوص در آب و هوای سرد زمستانی خشن. اسپلد شباهت هایی با انواع دیگر گندم مانند آینکورن یا کاموت دارد.

مانند سایر گندم ها، اسپلد نوعی علف است که بخشی از خانواده Poaceae است. اسپلد به رشد در آب و هوای چالش برانگیز کمک می کند و محصولی مقاوم تر از گندم معمولی محسوب می شود.

کشاورزان خانوادگی و/یا کشاورزان در مقیاس کوچک که روش‌های ارگانیک را انجام می‌دهند، اغلب کشت این علف را ترجیح می‌دهند، زیرا در شرایط سخت رشد می‌کند و مهمتر از آن، توانایی مقاومت طبیعی در برابر آفات را بدون نیاز به استفاده از آفت‌کش‌های سمی دارد.

فواید اسپلت برای سلامتی

اسپلد مملو از اجزای مغذی است که برای بدن ما مفید است.

راشل نار، مشاور RD و تغذیه در شهر نیویورک می‌گوید: «اسپلت غلات ارزشمندی برای گنجاندن در رژیم غذایی است، زیرا حاوی پروتئین و فیبر بالایی است که فواید زیادی دارد.

بسته بندی شده با فیبر

فواید رژیم غذایی با فیبر بالا بسیار زیاد است. خوردن غذاهای غنی از فیبر می تواند به شما کمک کند مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

ریستو می‌گوید: فیبر محلول همچنین می‌تواند با کمک به حفظ سطح سیری خوب تا وعده غذایی بعدی به مدیریت وزن کمک کند.

فیبر همچنین می تواند با کاهش سنبله به سطح قند خون کمک کند.

محتوای فیبر بالا به کاهش سطوح بالای LDL کمک می کند [low-density lipoprotein] نار توضیح می‌دهد که کلسترول و می‌تواند انسولین و گلوکز را در بدن تنظیم کند.

به علاوه، فیبر به هضم کمک می کند و دستگاه گوارش را سالم نگه می دارد.

ریستتو می گوید: فیبر همچنین سطح گلوکز خون را کنترل می کند و عملکرد روده را سالم نگه می دارد.

فیبر به قلب نیز کمک می کند.

Rissetto می‌گوید: «مطالعات همچنین نشان داده‌اند که غذاهای با فیبر بالا ممکن است فواید دیگری برای سلامت قلب داشته باشند، مانند کاهش فشار خون و التهاب». (اینها غذاهایی هستند که فیبر بیشتری نسبت به کلم بروکلی دارند.)

می تواند به کاهش کلسترول کمک کند

خوردن املا می تواند برای سطح کلسترول مفید باشد. از آنجایی که اسپلد دارای فیبر زیادی است، می تواند اثر کلسترول را به حداقل برساند.

گافن می گوید: «به دلیل محتوای فیبر محلول اسپلت، ممکن است میزان کلسترولی را که بدن به جریان خون جذب می کند کاهش دهد.

اعتقاد بر این است که فیبر موجود در املا با کاهش سطح لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول “بد” به کاهش سطح کلسترول خون کمک می کند.

برای سلامت قلب مفید است

فیبر به کاهش کلسترول کمک می کند و به طور مستقیم بر قلب تأثیر می گذارد.

محتوای فیبر بالای املا در کاهش سطوح بالای کلسترول LDL کمک می کند. نار می‌گوید که این امر خطر حملات قلبی، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های عروق کرونر قلب را کاهش می‌دهد.

مصرف غذاهای غنی از فیبر برای سلامت قلب مهم است. گافن می گوید: «به طور کلی، افرادی که غلات کامل و فیبر بیشتری مصرف می کنند، در معرض خطر کمتری برای بیماری قلبی هستند.

شرایطی که ممکن است به کنترل یا کاهش آن کمک کند

مانند سایر غلات کامل با فیبر بالا، فواید تغذیه ای اسپلت ممکن است برخی از شرایط سلامتی را کاهش داده یا به آنها کمک کند.

خوردن غلات کامل مانند املا ممکن است فشار خون را کاهش دهد، هضم را بهبود بخشد، به مدیریت وزن کمک کند و خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. گافن می گوید دیابت (به دلیل محتوای فیبر) نیز.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *