آیا-سگ-ها-می-توانند-آناناس-بخورند؟
متفرقه

آیا سگ ها می توانند آناناس بخورند؟

آناناس یک درمان سالم برای مردم است، اما آیا برای سگ ها بی خطر است؟ در اینجا آنچه باید در مورد به اشتراک گذاشتن غذای انسان با دوستان پشمالو خود بدانید آورده شده است.

بسیاری از مردم دوست دارند خوراکی های مورد علاقه خود را با همراهان چهارپای خود به اشتراک بگذارند. و آناناس یک میوه خوشمزه و با طراوت است که در سراسر جهان از آن لذت می برند.

اما همه غذاهای انسان حتی سالم ترین میوه ها و سبزیجات برای سگ ها مفید نیستند.

انگور و شکلات به ویژه برای سگ ها سمی هستند، حتی در دوزهای کوچک. بخش‌هایی از برخی میوه‌ها و سبزیجات همچنین می‌تواند حاوی ترکیبات سمی باشد، خطر خفگی ایجاد کند یا باعث ناراحتی گوارشی شود.

دانستن اینکه کدام غذاها برای به اشتراک گذاشتن با دوستان پشمالو بی خطر هستند ممکن است گیج کننده باشد. و برخی منابع آنلاین ادعا می کنند که از تغذیه سگ ها با میوه ها و سبزیجات مزایای سلامتی و رفتاری دارد.

برخی منابع، مانند Animal Planet، به طور خاص ادعا می کنند که تغذیه سگ ها با آناناس از کوپروفاژی یا خوردن مدفوع جلوگیری می کند.

در اینجا چیزی است که باید بدانید که آیا آناناس برای سگ ها بی خطر است و آیا دلایلی برای شروع تغذیه دوست پشمالوی خود با این میوه استوایی وجود دارد یا خیر.

چرا برخی از غذاها برای سگ ها خطرناک است؟

ارین اندرسون، دستیار دامپزشک در بیمارستان حیوانات خانگی DVM در ریچموند، ویرجینیا، می گوید: به طور کلی، سگ ها و گربه ها از نظر نحوه هضم و جذب غذا در بدن تفاوت چندانی با انسان ندارند.

با این حال، اگر متابولیسم حیوانات برای مقابله با آن مجهز نباشد، چیزی سمی یا مضر در نظر گرفته می شود.

اندرسون می‌گوید: «برخی غذا برای حیوانات خانگی مضر است، زیرا آن‌ها همان نوع یا مقادیری از آنزیم‌ها را ندارند که ما برای پردازش غذا به مواد زائد غیرسمی داریم.» آنزیم ها ترکیباتی هستند که بدن برای کمک به تجزیه مواد مغذی موجود در غذاها استفاده می کند.

اندرسون می گوید مقدار غذایی که سگ می خورد نیز نقش مهمی در تعیین مضر بودن آن دارد.

به عنوان مثال، او توضیح می‌دهد که مقادیر کم چیزی مانند شکلات شیری احتمالاً عواقب جدی در پی نخواهد داشت، اما در دوزهای بالا ممکن است.

او می‌گوید: چیزهای دیگر، مانند مسکن‌های معمولی مانند ایبوپروفن، حتی در مقادیر کم بسیار مضر هستند.

“اگر انسان به اندازه کافی از این غذاهای سمی بخورد، دچار بیماری نیز می شود.”

برخی از غذاها همچنین حاوی قسمت‌های غیرقابل خوردنی مانند دانه‌ها، هسته‌ها، پوسته‌ها، پوسته‌ها یا پوست‌های سفت هستند که می‌توانند باعث خفگی شوند، هضم آن‌ها دشوار است یا می‌توانند مری را مسدود کنند.

آیا-سگ-ها-می-توانند-آناناس-بخورند؟

 

آیا سگ ها می توانند آناناس بخورند؟

کارن اورال، VMD، دانشیار کالج دامپزشکی آتلانتیک در جزیره پرنس ادوارد، کانادا، می‌گوید: سگ‌ها می‌توانند آناناس بخورند.

اندرسون این را تکرار می کند: «آناناس چیزی نیست که دارای دوز سمی خاصی باشد. شناخته شده نیست که به حیوانات خانگی آسیب برساند.»

اما برخی از قسمت های آناناس ممکن است خطراتی برای سلامتی داشته باشد، به ویژه برای سگ های کوچکتر یا در مقادیر زیاد.

اندرسون می‌گوید: «قسمت‌های فیبری‌تر مانند پوست و ساقه از نظر تئوری می‌توانند باعث انسداد دستگاه گوارش شوند، اگر مقدار کافی از آن توسط یک سگ کوچک‌تر خورده شود». این بدان معناست که قبل از دادن آناناس به سگ، ایده خوبی است که ساقه، پوست، برگ، تاج، هسته و پوست آناناس را جدا کنید.

در حالی که گوشت آناناس ممکن است برای سگ ها بی خطر باشد، کارشناسان می گویند آناناس شیرین نشده برای بیشتر سگ ها جذاب نیست.

بنابراین اگر مقداری شربت یا شیرین کننده اضافه نشده باشد، بعید است که سگ ها به اندازه کافی آناناس مصرف کنند که باعث مشکلات سلامتی شود.

اندرسون می‌گوید: «بسیاری از سگ‌ها و گربه‌ها آن را به اندازه‌ای خوشمزه نمی‌بینند که به مقدار کافی مصرف کنند که باعث آسیب شود».

آیا خوردن آناناس مانع از خوردن مدفوع سگ ها می شود؟

به گفته متخصصان، شواهد حکایتی وجود دارد که نشان می دهد تغذیه سگ ها با آناناس یا دادن آن به عنوان مکمل ممکن است آنها را از خوردن مدفوع منصرف کند.

اما اندرسون و دیگر متخصصان می گویند که هیچ مطالعه ای در مورد اثر بخشی آناناس برای این عادت – معروف به کوپروفاژی – انجام نشده است و بیشتر دامپزشکان کسی را می شناسند که آن را با نتایج غیر قابل توجهی امتحان کرده است.

تینا ویزمر، مدیر ارشد مرکز کنترل سم حیوانات ASPCA، می‌گوید: تئوری این است که آناناس طعم بدی به مدفوع می‌دهد و سگ‌ها را از خوردن آن منصرف می‌کند.

حتی اگر آناناس طعم مدفوع سگ را بدتر کند، به طور کلی، بعید است که آنها را از ادامه خوردن آن منصرف کند.

او می گوید: “مواد هضم شده یا بد مزه سگ ها را منصرف نمی کند.”

آیا آناناس برای سگ مفید است؟

تغذیه سگ ها با آناناس ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد.

آناناس حاوی چندین ماده مغذی مهم از جمله فیبر، منیزیم، منگنز، پتاسیم، آهن، فسفر، روی، فولات و ویتامین‌های C و B-6 است.

«برخی شواهد حکایتی وجود دارد که می‌گوید گوشت این ماهی وجود دارد [pineapple] اندرسون می گوید میوه می تواند به هضم کمک کند.

این احتمالاً به این دلیل است که آنزیم بروملین موجود در آناناس جذب پروتئین را برای سگ ها آسان تر می کند.

اما تحقیقات کمی وجود دارد که ثابت کند تغذیه سگ ها با آناناس مزایای سلامتی واقعی دارد.

و تنها یک مطالعه در سال 2017 در مجله علوم تغذیه مزایای دادن مکمل های حاوی بروملین به سگ ها را آزمایش کرد.

این مطالعه به این نتیجه رسید که مصرف مکمل هیچ مزیتی برای سلامتی ندارد و دلیلی برای مصرف آن وجود ندارد.

از آنجایی که سگ‌های گوشتخوار واقعاً نیازی به خوردن میوه‌ها و سبزیجاتی مانند آناناس ندارند تا نیازهای غذایی خود را برآورده کنند.

غذاهای رایج برای سگ ها ناامن است

بسیاری از غذاهایی که انسان ها می خورند نیز می توانند با خیال راحت توسط همراهان سگ لذت ببرند. اما تعداد کمی از غذاها و نوشیدنی ها حاوی مواد شیمیایی خاصی هستند که می توانند برای سگ ها سمی یا مضر باشند.

آووکادو

آووکادو حاوی پرسین است، سمی که می تواند باعث اسهال و استفراغ در سگ شود.

سبزیجات آلیوم

ترکیب آلیوم موجود در پیاز، پیازچه، سیر و تره فرنگی برای سگ ها سمی است.

محصولات مشتق شده از دانه کاکائو

محصولات مشتق شده از دانه های کاکائو مانند قهوه، شکلات و کافئین نیز حاوی متیل گزانتین هستند که می تواند باعث اسهال، استفراغ، ادرار بیش از حد، ریتم غیر طبیعی قلب، لرزش، تشنج و مرگ در سگ شود.

انگور و کشمش

به دلایل نامشخص، انگور و کشمش نیز می توانند باعث نارسایی کلیه در سگ شوند. مصرف آجیل ماکادمیا همچنین می تواند باعث ایجاد هیپرترمی، لرزش و استفراغ در سگ شود.

میوه های خانواده مرکبات

ویزمر اضافه می‌کند که مرکبات همچنین می‌توانند خطراتی برای سلامتی سگ‌ها داشته باشند: «ساقه، برگ‌ها، پوست، میوه‌ها و دانه‌های مرکبات حاوی مقادیر مختلفی اسید سیتریک، روغن‌های ضروری هستند که می‌توانند باعث تحریک و احتمالاً حتی افسردگی سیستم عصبی مرکزی شوند. به مقدار قابل توجهی مصرف می شود.»

بیشتر دانه‌ها، هسته‌ها، تاج‌ها، پوست‌ها، ساقه‌ها، برگ‌ها و پوست‌های میوه و سبزیجات غیرخوراکی و دارای فیبر متراکم نیز باید حذف شوند تا سگ پسند شوند.

دانه های گلابی به ویژه حاوی آثاری از سم سیانید هستند.

غذاهای حاوی زایلیتول

خوردن غذاهای حاوی زایلیتول، یک شیرین کننده طبیعی، همچنین می تواند باعث علائم خفیف مانند استفراغ و اسهال در سگ شود، اما در دوزهای بالاتر، می تواند باعث نارسایی کبد و مرگ شود.

تمشک حاوی مقدار کمی زایلیتول است، بنابراین اندازه مصرف را به کمتر از یک فنجان در یک بار محدود کنید.

گوجه فرنگیها

همچنین ایده خوبی است که به سگ ها اجازه ندهید گوجه فرنگی بخورند که قسمت سبز آن حاوی سم سولانین است.

الکل

الکل همچنین برای سگ ها ممنوع است و حتی در دوزهای کوچک می تواند برای سگ ها کشنده باشد.

سایر غذاهای مشکل ساز

بسیاری از سازمان های حیوانی همچنین توصیه می کنند که سگ ها از خوردن خمیر مخمر، غذاهای شور یا نمک، و محصولات حیوانی خام و نیم پز مانند گوشت، استخوان و تخم مرغ خودداری کنند.

تغذیه سگ با دوزهای زیاد محصولات لبنی یا روغن نارگیل و نارگیل نیز می تواند باعث مشکلات گوارشی و شل شدن مدفوع سگ شود.

 

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *