تجهیزات آتش نشانی
رپورتاژ آگهی

تجهیزات آتش نشانی و نکات مهم در خرید آن

تجهیزات آتش نشانی و نکات مهم در خرید آن، تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق یکی از الزامات ایمنی در مکان‌ها و فضاهای مختلف است.

در کنار خودرو های آتش نشانی، تجهیزات آتش نشانی از مهم‌ترین ابزار های آتش نشان ها می باشد. در کنار اهمیت تجهیزات آتش نشانی برای آتش نشان ها، وجود این تجهیزات برای افزایش امنیت ساختمان ها و اماکن نقش بسیار مهم و اساسی دارد. تجهیزات آتش نشانی در منازل، فضاهای اداری، مکان های تجاری، موقعیت های صنعتی مانند کارخانه ها، پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و … کاربرد بسیار زیادی دارند.

لیست تجهیزات آتش نشانی

تجهیزات آتش نشانی و اطفاء حریق یکی از الزامات ایمنی در مکان‌ها و فضاهای مختلف است. به صورت کلی تجهیزات آتش نشانی بره هر نوع ابزار و وسیله ای گفته می شود که در عملیات خاموش کردن آتش مورد استفاده قرار می گیرند. این ابزار ها در کنار کاهش میزان خسارت و افزایش سرعت اطفا حریق به افزایش امنیت اپراتور و آتش نشان ها کمک می کند. نوع، کیفیت و پیچیدگی این تجهیزات بر اساس حساسیت مکان استفاده از تجهیزات آتش نشانی متفاوت است. در ادامه مهم‌ترین و کاربردی‌ترین تجهیزات آتش نشانی را معرفی و بررسی خواهیم کرد:

تجهیزات حفاظت آتش نشان ها

تجهیزات حفاظت فردی در هر حوزه فعالیت متفاوت است، وظیفه اصلی این تجهیزات، حفاظت از جان اپراتور یا شخص فعال در آن حوزه است. به عنوان مثال تجهیزات حفاظت فردی برای یک شخص فعال در حوزه ساختمانی با تجهیزات حفاظت فردی یک آتش نشان متفاوت است. مهم‌ترین تجهیزات حفاظت فردی آتش نشان ها شامل موارد زیر است:

  • کلاه های آتش نشانی: این تجهیزات به صورت استاندارد که توسط راهدار صنعت ارائه می شوند، دارای قابلیت اتصال به ماسک های تنفسی و تا دمای ۳۰۰ درجه قابل استفاه هستند. توصیه می گردد از تولید کننده های معتبر مانند روزنباور استفاده کنید.
  • لباس های آتش نشانی: مهم ترین نکته در انتخاب لباس های آتش نشانی توجه به ارگونومی بدن در طراحی اورکت و شلوار جهت افزایش عملکرد آتش نشان می باشد.
  • لباس های درون آتش: همانطور که از اسم این تجهیزات مشخص است این تجهیزات به اهمیت امنیت در آن،‌ کیفیت ساخت در آن ها بسیار مهم است. قابلیت بازتاب بالا و وزن از مهم‌ترین نکات در انتخاب این نوع لباس ها است.
  • دستکش های آتش نشانی: ضد نفوذ آب و محافظت عالی در برابر بردیگی و سوراخ شدن و سایدگی از نکات بسیار مهم در انتخاب از این تجهیزات است.
  • پوتین های آتش نشانی: مقاومت و استحکام بالای این تجهیزات اولین موضوعی است که باید به آن توجه کرد. همچنین مقاومت در برابر نفوذ آب و وجود سرپنجه های فولادی از دیگر عوامل مهم در افزایش امنیت استفاده کننده این تجهیزات حفاظت فردی می باشد.
  • هود آتش نشانی: یک روکش برای پوشش محدوده سر و گردن آتش نشان ها بوده که اهمیت زیادی در حفاظت این قسمت ها در برابر حریق دارد.

پمپ های قابل حمل آتش نشانی

از گذشته آب به عنوان یکی از پایه های عملیات اطفا حریق همیشه مورد استفاده قرار گرفته است. پمپ های قابل حمل به واسطه اهمیت آب در عملیات اطفا حریق نقش پر رنگی پیدا کرده اند. این پمپ ها می توانند از یک منبع آب زمینی، یک دریاچه و یا یک مخزن به کمک موتور دیزلی خود آب را به نقاط دیگر منتقل کنند. به کمک پمپ های قابل حمل، آب با فشار بیشتر وارد سیستم اطفا حریق در نقاط دورتر می گردد. مهم‌ترین دسته بندی این نوع پمپ ها، پمپ های عمودی خطی، پمپ های عمودی توربینی، پمپ های سانتریفیوژی، پمپ های دومکشه و … است. در ادامه به معرفی بهترین پمپ های قابل حمل آتش نشانی ساخت شرکت روزنباور خواهیم پرداخت:

  • پمپ‌های پرتابل FOX و FOX S: پمپ های سانتریفیوژ تک مرحله ای هستند که دارای سیستم پرایم اتوماتیک بوده. این پمپ ها مجهز به چرخ بوده و امکان حمل آسان آن توسط یک نفر وجود دارد.
  • پمپ‌های کف‌کش NATILUS: این پمپ ها در مقایسه با سایر پمپ های قابل حمل بسیار سبک بوده و امکان استفاده به صورت عمودی و افقی در این نوع وجود دارد. پمپ های کف کش NATILUS دارای دو مدل تک فاز و سه فاز هستند. تا ۴ میلیمتر مکش سطحی دارند.
  • پمپ‌های لجن کش: این پمپ ها در انواع مختلف موتور های بنزینی و برقی ارائه شده اند. در کنار ابعاد کوچک و قابل حمل پمپ های لجن کش، از مهم ترین ویژگی های پمپ های لجن کش روزنباور مقاومت آن ها در برابر خورندگی به واسطه آلیاژ های سبک و مقاوم آن است.
  • پمپ‌های شناور سطحی: از آلیاژ آلومینیوم سبک ساخته شده اند که به شناور ماندن پمپ ها کمک می کند. این پمپ ها در عملیات های اطفا حریق خروجی ۱.۷۰۰۰ لیتر در دقیقه را به ارمغان می آورند. موتور دولیتری این پمپ ها به ما آتش نشان ها این امکان را می دهد که مدت زمان بیشتری از این پمپ ها استفاده کنند.

پمپ های پشت کامیونی:

پمپ های پشت کامیونی یکی دیگر از محصولات شرکت روزنباور در دسته بندی تجهیزات آتش نشانی می باشد. این پمپ ها به صورت سبک و قابل حمل طراحی شده اند و این پمپ ها برای انتقال آب و مایعات از یک مکان به مکان دیگر استفاده می شوند. این پمپ ها به افزایش بهره وری آتش نشان ها کمک چشمگیری خواهد کرد. در ادامه بهترین پمپ های پشت کامیونی روزنباور معرفی خواهند شد:

  • پمپ‌های فشار بالا UHPS: این پمپ ها که به صورت موتور بنزینی ارائه می شوند این امکان را فراهم می کنند تا ۳۸ لیتر آب در دقیقه جابجا شوند و حداکثر ۱۰۰ بار فشار را به ارمغان می آورند. از دیگر ویژگی های این پمپ ها می توان به پر کردن مخزن سوخت هنگام عملیات اشاره کرد.
  • پمپ پشت کامیونی R600: این پمپ قابلیت استفاده در شرایط آب و هوایی مناطق مختلف را داشته و حداکثر خروجی ۶.۵۰۰ لیتر در دقیقه را دارد. این مواد از جنس آلیاژ سبک ضد خوردیگی ساخته شده اند.
  • پمپ‌های فشار نرمال پشت کامیونی (N): دارای پمپ تک مرحله ای و داقل نوسان در حین باز و بسته کردن نازل هاست. امکان خروجی از ۱.۰۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ لیتر در دقیقه دارد. هزینه اندک تعمیرات در مدل فشار نرمال پشت کامیونی N و دوره های نگهداری طولانی مدت دارند.
  • پمپ‌های فشار نرمال/بالا پشت کامیونی (NH): صدای کم در حین عملیات و مقاومت عالی در حین عملیات و مقاومت بالای آن ها در برابر آلودگی و خوردگی دارد. حداکثر فشار ۴۰ بار و خروجی ۲.۵۰۰ تا ۵.۵۰۰ لیتر در دقیقه می باشد.

نردبان های آتش نشانی

نردبان ها و پلتفرم های هیدرولیکی روزنباور دیگر ابزار آتش نشانی است که برای انجام عملیات در ارتفاع مورد استفاده قرار می گیرد. نردبان ها و پلتفرم های آتش نشانی روزنباور طی ۱۵۰ سال گذشته بعنوان بزرگترین تولید کننده تجهیزات آتش نشانی با فروش بیش از ۳۲۰۰ دستگاه نردبان و پلتفرم هیدرولیکی نقش به سزایی در بازار جهانی داشته است. کلیه محصولات این برند دارای 2 سال گارانتی و ۲۰ سال تضمین خدمات پس از فروش بوده که ارائه آن در ایران توسط شرکت راهدار صنعت ماشین انجام می پذیرد.

خودرو های آتش نشانی

خودروهای آتش‌نشانی یکی از ابزارهای حیاتی در خدمات اطفاء حریق و امداد و نجات در مواجهه با حریق‌ها و وضعیت‌های اضطراری هستند. این خودروها به طور ویژه برای انتقال نیروهای آتش‌نشانی و تجهیزات مورد نیاز به محل حادثه طراحی شده‌اند. آنها معمولاً دارای مخزن‌های آب یا مواد خاموش‌کننده، مخزن های آبی بزرگ، ابزارهای برش و خم و تجهیزات امداد و نجات هستند. این خودروها دارای قدرت موتور قوی و تجهیزات خاصی برای مقابله با شرایط خطرناک هستند. همچنین، برخی از آنها دارای تجهیزات مخصوصی برای کنترل جریان آب یا مواد خاموش‌کننده هستند تا به بهره‌وری بیشتر در کارهای اطفاء حریق کمک کنند. این خودروها و نیروهای آتش‌نشانی به سرعت واکنش نشان می‌دهند تا در مواجهه با حریق‌ها و وضعیت‌های اضطراری مردم را نجات دهند و خسارت‌ها را به حداقل برسانند.

راهدار صنعت

راهدار صنعت ماشین با بیش از چهاردهه تجربه مدیریتی در امر تولید و توزیع انواع جرثقیل‌های هیدرولیکی و خودروهای امداد و نجات و آتش‌نشانی، از سال 1353 فعالیت خود را با نام ماشین آلات ایران به عنوان نماینده جرثقیل های یونیک ژاپن آغاز نمود.

 

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *