آنیل کردن
رپورتاژ آگهی

نرماله کردن چیست و چه کاربردی دارد؟

نرماله کردن چیست و چه کاربردی دارد؟ به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فرایند نرماله کردن فولاد تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نرماله کردن فولاد از جمله عملیات حرارتی مورد استفاده در فولاد است که به منظور تغییر در خواص شیمیایی و مکانیکی فولاد و اضافه کردن خواص جدید بر آن انجام می گیرد. در نرماله کردن فولاد، قطعات را تا دمای مشخصی حرارت داده و در ادامه آنها را در دمای محیط سرد می کنند تا فولادی دانه ریز و یکنواخت با انعطاف پذیری بیشتر به دست آید. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص فرایند نرماله کردن فولاد تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نرماله کردن فولاد چیست؟

نرماله کردن فولاد یکی از فرایندهای حرارتی انجام گرفته بر فولاد است که سبب افزایش خواصی به فولاد خواهد شد. نرماله کردن فولاد به منظور یکنواخت کردن فولاد از طریق ریز کردن دانه های فولاد انجام می شود. به منظور نرماله کردن فولاد ابتدا آن را تا دمایی حدود 50 درجه سانتیگراد حرارت داده و بعد در هوای آزاد اجازه سرد شدن به آن را می دهند. نکته قابل توجه آن است که لازم است فولاد را تا دمایی نزدیک به 50 درجه حرارت داده و بعد عملیات سرد شدن فولاد در هوای آزاد انجام پذیرد تا فولاد سطحی یکنواخت و دانه ریز پیدا کند، در غیر اینصورت اگر فولاد را تا دمایی بالاتر از 50 درجه حرارت داده و بعد عملیات سرد شدن انجام داده شود، فولاد دانه درشت شده و به عملکرد مطلوب نرماله کردن فولاد که همان یکنواختی سطح فولاد از طریق دانه ریز کردن فولاد است، رسیده نمی شود. از طریق نرماله کردن فولاد، ناهمواری ها و تنش های داخلی فولاد کاهش یافته و به سطحی یکنواخت از فولاد دست پیدا می شود.

همانطور که حرارت دهی فولاد در عملیات نرماله کردن آن اهمیت دارد، سرد کردن فولاد نیز حائز اهمیت است. فولاد حرارت دیده را در هوای معمولی سرد می کنند اما هرچه فولاد حجیم تر بوده و ضخامت بیشتری داشته باشد لازم است تا سرعت سرد شدن آن نیز افزایش یابد، لذا توصیه می گردد در قطعات حجیم با ضخامت زیاد از عملیات نرماله کردن فولاد استفاده نشود. فولاد نرماله شده قابل استفاده بوده و می توان از آن استفاده کرد و یا می توان آن را آنیله کرده و بعد مورد استفاده قرار داد.

به نرمال کردن فولاد Steel Normalizing نیز می گویند مه سبب تغییرات ترکیبات شیمیایی فولاد شده و میزان انعطاف پذیری، قابلیت ماشین کاری، سختی، مقاومت در برابر خوردگی و … تغییر می کند. در انتهای فرایند نرماله کردن فولاد، قطعه به دست آمده ساختاری ریزتر، سختی کمتر و انعطاف پذیری بیشتری خواهد داشت.

نرماله کردن

تست آلتراسونیک در نرماله کردن فولاد چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد؟

در فرایند نرماله کردن فولاد، ابتدا قطعه را تا دمای مشخصی حدود 50 درجه سانتیگراد حرارت داده و بعد در دمای طبیعی محیط سرد می کنند، در خلال سرد کردن احتمال ایجاد ترک هایی بواسطه تنش های داخلی در فولاد وجود دارد که سبب کاهش خواص مکانیکی قطعه فولادی می شد. به منظور بررسی و تست ترک ها ایجاد شده از تست آلتراسونیک استفاده می کنند، لذا این تست به منظور ارزیابی فولاد به منظور وجود ترک در پایان عملیات نرماله کردن فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. به تست آلتراسونیک تست فراصوتی نیز می گویند. در تست آلتراسونیک یا فراصوتی از دستگاه آلتراسونیک امواجی با فرکانس بالا به قطعه فولادی ارسال می شود و موج برگشتی از فولاد مورد ارزیابی قرار می گیرد تا از این طریق عیوب احتمالی قابل تشخیص باشد. از جمله عیوبی که در پایان فرایند نرماله کردن فولاد امکان ایجاد آن در قطعه فولادی وجود خواهد داشت می توان به عیوبی چون ترک، خلل و فرج، پیوستگی و یکنواختی پایین و … اشاره کرد.

مزایای نرماله کردن فولاد چیست؟

نرماله کردن فولاد از جمله عملیات حرارتی است که به دلیل افزودن خواص و مزایای زیر بر فولاد انجام می پذیرد، برخی از این خواص عبارتند از:

  • ریز شدن دانه های قطعه فولادی
  • یکنواختی سطح فولاد
  • افزایش انعطاف پذیری قطعه فولادی
  • افزایش قابلیت ماشین کاری بر فولاد
  • یکنواختی در عناصر آلیاژی فولاد

عملیات حرارتی

تفاوت آنیلینگ و نرمالینگ فولاد

آنیل کردن فولاد از دیگر عملیات های حرارتی شبیه به نرماله کردن فولاد است، در هر دو حالت فولاد را تا دمای مشخصی حرارت داده و بعد سرد می کنند تا خواصی به قطعه فولادی اضافه گردد، تنها تفاوت میان آنیل کردن فولاد و نرماله کردن فولاد در روش سرد شدن فولاد است. در آنیل کردن فولاد، فولاد حرارت داده شده را در کوره سرد می کنند و در نرماله کردن فولاد، فولاد حرارت داده شده را در هوای آزاد سرد می کنند.

سرعت سرد شدن در نرماله کردن در مقایسه با آنیل کردن بیشتر است، این امر سبب می گردد تا فولاد نرمال شده سختی بالاتر و انعطاف پذیری کمتری داشته باشد، حال آنکه سرعت پایین خنک شدن فواد در کوره مخصوص سبب می گردد تا فولاد سختی کمتر و انعطاف پذیری بیشتری داشته باشد.

نرمال کردن فولاد هزینه کمتری داشته ولی هزینه آنیل کردن فولاد بیشتر بوده و نیاز به تجهیزات بیشتری دارد که یکی از مهمترین آنها داشتن کوره مخصوص برای سرد شدن فولاد است.

یکی از بهترین شرکت هاییی که تمامی عملیات حرارتی را بر انواع قطعات فولادی در ابعاد مختلف انجام می دهد، شرکت مصنوعات فلزی سنگین است. این شرکت که از نیروی انسانی با دانش فنی و مهارت بالا و تجهیزاتی به روز و باکیفیت بهره می برد، در صنعت نفت، گاز و فولاد کشور اهمیت زیادی داشته و از قابلیت های این شرکت آن است که می تواند به کارفرمایان در نقاط مختلف ایران خدمات رسانی نماید.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید  با شماره 02144248214 تماس حاصل نمایید و یا به سایت heatmfs.com مراجعه نمایید.

پارامترهای تاثیرگذار بر نرماله کردن فولاد

در فرایند نرماله کردن فولاد، پارامترهای مختلفی تاثیر دارند که وجود هر کدام از آنها می تواند بر خواص فولاد به دست آمده تاثیرگذار باشد، از جمله پارامترهای تاثیرگذار بر نرماله کردن فولاد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • میزان حرارت دهی فولاد در فرایند نرماله کردن حائز اهمیت است و بسته به نوع آلیاژهای بکار رفته در فولاد میزان این حرارت دهی متفاوت خواهد بود، برای مثال میزان کربن یا افزودنی های آلیاژی فولاد در میزان حرارت دهی فولاد جهت نرماله کردن آن موثر هستند.
  • میزان نگهداری فولاد حرارت داده شده در هوای طبیعی و رسیدن به دمای نرمال بر خواص فولاد تاثیر می گذارد. سرد دهی سریعتر سبب کاهش انعطاف و سختی بیشتر فولاد شده و طولانی تر شدن این فرایند سبب انعطاف پذیری بیشتر و درجه سختی کمتر فولاد خواهد شد.
5/5 - (1 امتیاز)
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *