راه نجات دیزلی مزدا از طریق موتور نوآورانه جدید

با توجه به هیاهوی موتورهای دیزلی در چند سال گذشته و نتیجه گیری عمومی اجتناب ناپذیر مبنی بر اینکه خود سوخت به جای نحوه استفاده از آن یک مشکل است، جای تعجب است که سازندگان هنوز در حال توسعه آنها هستند. با این حال، آنها هستند، و اعلام مزدا از e-Skyactiv D، یک شش سیلندر مستقیم 3.3 لیتری با کمک الکتریکی جدید برای SUV CX-60، آخرین نمونه است.

موتورهای دیزلی هنوز از نظر مصرف سوخت دارای یک مزیت طبیعی هستند، زیرا نسبت تراکم بالاتری برای احتراق سوخت به جای استفاده از جرقه دارند و این برابر با راندمان حرارتی برتر است. در این زمینه، مزدا قایق را با فناوری پیشرفته‌ای که آن را جرقه‌زنی فشرده با کنترل توزیع نیمه‌پیش مخلوط (DCPCI) نامیده است، جلوتر برده است.

 

اگرچه اطلاعات کمی در مورد نحوه عملکرد DCPCI وجود دارد، اما نشان داده است که هر محفظه احتراق در واقع از دو محفظه احتراق تخم مرغی شکل برای بهبود اختلاط هوا و سوخت تشکیل شده است. با این حال، به طور کلی، احتراق تراکمی نیمه پیش مخلوط (PPCI) ایده جدیدی نیست، که سال ها موضوع تحقیق در سطح جهانی بوده است.

 

PPCI نوعی احتراق در دمای پایین (LTC) است که بین احتراق معمولی دیزل، که در آن سوخت و هوا به طور یکنواخت در داخل سیلندر مخلوط نمی‌شوند، و احتراق تراکمی بار همگن (HCCI) که در آن قرار دارند، است.

 

مزیت LTC این است که در کاهش انتشار NOx و ذرات به طور همزمان خوب است (کاری که انجام آن در موتورهای احتراقی چندان آسان نیست) و همچنین مصرف سوخت را بهبود می بخشد. پس این فقط یک سوال است که کدام یک را انتخاب کنیم.

 

بهبود مصرف سوخت با تبدیل بیشتر گرمای تولید شده از سوختن سوخت به کار مکانیکی به جای از دست دادن آن در جو (بازده حرارتی) همراه است.

 

مزدا ادعا می کند که e-Skyactiv D یکی از تمیزترین دیزل های موجود است و بیش از 40 درصد راندمان حرارتی دارد، بنابراین در همه زمینه ها امتیاز کسب می کند.

 

اگرچه ما هنوز به طور مشخص نمی دانیم که مزدا چگونه به طراحی موتور جدید خود رسیده است، تحقیقات اغلب شامل استفاده از موتورهای تحقیقاتی تک سیلندر نوری (مانند ریکاردو هیدرا 1) می شود که بررسی دقیق رفتار مخلوط سوخت و هوا را ممکن می سازد. و احتراق با استفاده از عکاسی و لیزر تخصصی).

 

آیا موتورهایی مانند e-Skyactiv D جدید می‌توانند پس از رسوایی‌های چند سال گذشته به اعتبار دیزل آسیب وارد کنند؟ این تپه شیب دار برای بالا رفتن است. اما شایان ذکر است که موتورهای دیزلی کاندیدهای اصلی سوخت‌های مصنوعی و سوخت‌های زیستی هستند و طرح‌های PPCI با استفاده از آنها همچنان مزایای مشابهی را به همراه خواهند داشت.

 

در عین حال، آنها باید به کاهش بار جیب رانندگان با توجه به فاجعه فعلی قیمت سوخت و همچنین علامت زدن تمام جعبه‌های کاهش آلاینده‌ها کمک کنند.

استاتیک موتور مزدا e-Skyactiv D
منبع :
autocar.co.uk

دیدگاهتان را بنویسید

دو + 15 =