انواع توپ
متفرقه

انواع توپ ورزشی با جزئیات برای تمام رشته ها

در این مطلب از سایت نتگام به معرفی انواع توپ به تفکیک رشته ها خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید تا کامل ترین مطلب در سطح نت را دریافت و مطالعه نمایید.
توپ ها به طور کلی اولین اسباب بازی برای نوزادان هستند، توپ ها به دلیل شکل عالی برای آنها شگفت انگیز است. مهمترین چیزی که باید به آن توجه کنید این است که نمی توانید توپ را به عنوان یک جسم کروی تعریف کنید، زیرا توپ هایی وجود دارند که تخم مرغی هستند، بنابراین مناسب ترین تعریف توپ این است: توپ یک جسم متقارن دو طرفه بدون لبه های تیز است.

معرفی انواع توپ

انواع توپ

توپ ها در بسیاری از زمینه های زندگی کاربردهای مختلفی دارند، اکثر اجسام در حال چرخش از بلبرینگ برای کاهش اصطکاک استفاده می کنند. از توپ های بزرگ نیز ژیمناست ها برای انجام تمرینات روی آن استفاده می شود. دلقک ها و شعبده بازها از آنها برای سرگرمی ما استفاده می کنند و دانشمندان از آنها در آزمایش های مختلف بیشتر در فیزیک استفاده می کنند.

توپ پینگ پنگ

توپ پینگ پنگ

تصویر توپ پینگ پنگ 3 ستاره با اندازه استاندارد 40

توپ پینگ پنگ سبک ترین توپ در تمام بازی های چند نفره، فقط 2.7 گرم است و از نظر بصری بسیار شبیه به تخم لاک پشت است. سلولوئید یا پلاستیکی که توپ از آن ساخته شده است به توپ اجازه می دهد بیشتر پرش کند. تعداد ستاره های روی آن نشان دهنده کیفیت آن است که بهترین ها دارای 3 ستاره هستند. به زبان ساده، توپ های 1 ستاره ابتدایی ترین هستند و برای محیط های عمومی و بازی های معمولی مناسب هستند. 2 ستاره می تواند برای تمرین و یادگیری مفید باشد و توپ های 3 ستاره برای مسابقات رسمی هستند.
در سال 2000، فدراسیون بین‌المللی تنیس روی میز قطر توپ رسمی را از 38 میلی‌متر به 40 میلی‌متر تغییر داد تا آن را به ورزش تماشاگر پسندتری تبدیل کند. ساده ترین راه برای تشخیص اینکه آیا از توپ های پلاستیکی جدید استفاده می کنید این است که روی توپ 40+ چاپ شده باشد. بنابراین مطمئن شوید توپ هایی که خریداری می کنید دارای نماد 40+ باشند.

توپ فوتبال

توپ فوتبال

توپ لیگ قهرمانان اروپا

یکی از اولین چیزهایی که باید هنگام انتخاب توپ فوتبال در نظر بگیرید، سطحی است که روی آن بازی می کنید. توپ های فوتبال دارای ساختار و مواد مختلفی هستند که برای سطوح خاصی طراحی شده اند. به عنوان مثال، توپی که قرار است روی چمن استفاده شود، ساختار متفاوتی نسبت به توپی که برای استفاده روی سطوح سخت مانند بتن یا چمن مصنوعی است، خواهد داشت. همین امر در مورد توپ هایی که قرار است در سطوح داخلی و خارجی استفاده شوند نیز صادق است.

جزئیات توپ

توپ فوتبال گرد، پوشیده از چرم یا مواد مناسب دیگر و باد شده است. محیط آن باید 27 تا 27.5 اینچ (68 تا 70 سانتی متر) و وزن آن 14.5 تا 16 اونس (410 تا 450 گرم) فشار داخلی برابر با 0.6 – 1.1 اتمسفر (600 – 1100 گرم بر سانتی متر مربع) در سطح دریا (8.5 – 15.6 پوند بر اینچ مربع) باشد.

اطلاعات جالب
اگر توپ مسابقه در طول بازی نیاز به تعویض داشت، می‌توانید دستورالعمل‌های رسمی را در کتاب قوانین فیفا مشاهده کنید. به بیان ساده، اگر توپ معیوب شد:

اولین اقدام داور مسابقه متوقف کردن بازی خواهد بود.
مسابقه با استفاده از یک توپ جایگزین دوباره شروع می شود. به عنوان یک قاعده، مسئول توپ جدید را در همان نقطه ای که توپ اصلی معیوب شده بود، پرتاب می کرد.
اگر هنگام زدن ضربه پنالتی توپ معیوب شود، پنالتی دوباره گرفته می شود. همین قانون در مورد ضربه هایی که از روی نقطه پنالتی هنگام حرکت به جلو انجام می شود اعمال می شود. مشروط بر اینکه تماسی با بازیکن دیگر، تیرک دروازه یا تیر افقی نداشته باشد.

توپ آدیداس برازوکا

توپ آدیداس برازوکا

توپ جام جهانی برزیل

آدیداس در سال 2010 حدود 13 میلیون توپ رسمی فوتبال در جام جهانی فروخت. آنها تنها 4 سال بعد از توپ برازوکا ثروت مشابهی به دست آوردند.
قیمت توپ برازوکا در جام جهانی حدود 100 پوند بود. با این حال، کارگرانی که آن را درست می کردند، کمی بیش از 65 پوند در ماه درآمد داشتند. این توپ بازی رسمی برای جام جهانی فوتبال 2014 در برزیل شد.
توپ برازوکا توسط بیش از یک میلیون هوادار فوتبال در کشور میزبان رای علنی دریافت کرد. با این حال، توسط پاکستان تولید و عرضه شد.

توپ آدیداس تل استار 18

توپ آدیداس تل استار

توپ جام جهانی روسیه

توپ رسمی بازی مورد استفاده در جام جهانی فوتبال 2018 روسیه آدیداس تل استار 18 بود که به طور کلی یک توپ طرح دار سیاه و سفید است.
آنها این الگو را به دلیل شباهت آن به ماهواره ارتباطی اصلی Telstar نامگذاری کردند. در واقع، ریشه این عبارت، کلمه تلوزیون را با ستاره ترکیب می کند.

توپ آدیداس رحله

توپ آدیداس رحله

توپ جام جهانی قطر

آدیداس برای جام جهانی 2022 اولین توپ رسمی فیفا را با فناوری توپ متصل نشان داد. فناوری توپ متصل برای بزرگ‌ترین مرحله ورزش به قطر می‌آید و داده‌های دقیق توپ را در زمان واقعی برای تیم VAR فراهم می‌کند تا از تماس‌های آفساید سریع و دقیق پشتیبانی کند. سیستم تعلیق جدید آدیداس امکان استفاده از دقیق‌ترین حسگر حرکتی را که تا به حال در توپ بازی رسمی جام جهانی وجود دارد را می‌دهد و هر لمس بازی را با سرعت 500 بار در ثانیه ردیابی می‌کند.
حسگر حرکت در داخل توپ، جمع‌آوری داده‌های بسیار دقیق حرکت توپ و ارسال به مقامات مسابقه ویدیویی را در عرض چند ثانیه در طول مسابقات امکان‌پذیر می‌سازد. آدیداس اعلام کرد که توپ رسمی مسابقات جام جهانی 2022 دارای فناوری توپ متصل جدید است که برای تقویت سیستم VAR با ارائه سطح بی سابقه ای از داده ها و اطلاعات برای مطابقت با مقامات برای تصمیم گیری سریع تر و دقیق تر استفاده می شود.

همچنین بخوانید: سوپرمن در مقابل آمنی من؛ چه کسی قوی تر است

انواع توپ فوتبال:

توپ های فوتبال با فناوری یکپارچه

استفاده از فناوری خط دروازه (GLT) در بازی های مدرن رایج شده است. بنابراین، تمام توپ های رسمی در صورتی که دارای فناوری یکپارچه باشند باید یکی از علائم کیفیت ذکر شده را داشته باشند.

توپ های فوتبال درجه یک Premium match soccer balls

ویژگی اصلی این توپ ها کیفیتی است که مورد تایید هیئت حاکمه فوتبال یعنی فیفا است و در لیگ های محتلف جهان از آن استفاده می شود. این توپ ها باید مراحل تست فیفا را بگذرانند که به روزترین و کامل ترین فرآیند تست موجود شامل محیط، کروییت، برگشت، جذب آب، وزن، کاهش فشار، حفظ شکل و اندازه، تعادل، مواد، منحنی، مسیر حرکت و عملکرد کلی توپ است.

توپ های رسمی مسابقه Official Match Balls

بیشتر مسابقات کالج و دبیرستان از توپ های رسمی استفاده می کنند.

توپ های آموزشی تمرینی

ممکن است فکر کنید این توپ‌ها بی‌کیفیت‌ترین توپ‌ها نسبت به توپ‌های مسابقه برتر و رسمی هستند. بله درست است، از نظر کیفیت مواد کمی از نظر کیفیت پایین تر هستند، اما وقتی صحبت از دوام است، این مواد در رتبه اول قرار دارند.
نگاه کنید، وقتی یک توپ را برای اهداف تمرین می خرید، می خواهید آن توپ را برای مدت طولانی تری قابل استفاده داشته باشید. به همین دلیل است که آنها با موادی ساخته می شوند که دوام را تضمین می کنند. در مورد عملکرد چطور؟ خب، عملکرد مانند توپ های رسمی مسابقه یا توپ های برتر نیست، که انتظار می رود. شما مجبور نخواهید بود که همان مقدار پول خرج کنید. اکثر توپ های تمرینی از پوشش های PU و بوتیل ساخته شده اند. برخی از توپ های تمرینی از روکش های PVC و لاتکس ساخته شده اند که وظیفه تضمین دوام را بر عهده دارند. بیشتر اوقات این توپ ها دارای چهار یا کمتر از چهار لایه آستر هستند.

این توپ‌ها نسبت به توپ‌های درجه یک و رسمی سخت‌تر هستند، اما معمولاً واکنش کمتری دارند. اما برای هدف تمرین، پاسخگویی کاملاً خوب است.

توپ دست دوز

این توپ ها سخت هستند. بله، آنها سخت و بادوام هستند و مخصوصاً طوری ساخته شده اند که روی سطوح سخت که در آن چمن وجود ندارد، قابل بازی باشند. اینها بیشتر توپ های دوخته شده با دست هستند و دارای 32 پانل سنتی برای اطمینان از دوام هستند. پاکستان پیشروترین کشور تولید کننده توپ های دست دوخته در جهان است.

توپ فوتبال ساحلی

توجه اصلی در ساخت توپ فوتبال ساحلی راحتی پای شماست. اینها از موادی ساخته شده اند که بالاترین راحتی را هنگام ضربه زدن به توپ با پای برهنه فراهم می کنند. همانطور که روی شن و ماسه بازی می کنید و زیر یک خورشید درخشان، رنگ این توپ ها نیز روشن است تا از دید واضح اطمینان حاصل شود.

توپ فوتبال خیابانی

توپ های خیابانی سخت ترین توپ ها در بین همه هستند. پوشش توپ ها به گونه ای ساخته شده است که مدت زمان بیشتری روی بتن بماند. بدون شک روکش از لاستیک فوق العاده با کیفیت ساخته شده است و باید دارای 32 پانل سنتی با دست دوخت با درز با کیفیت بالا باشد. شکل این توپ ها نیز کروی است و عمدتاً دارای سه لایه آستر برای اطمینان از چقرمگی و دوام هستند.

توپ فوتسال

تفاوت اصلی بین یک توپ فوتسال و یک توپ معمولی فوتبال این است که داخل آن از فوم پر شده است. این باعث می شود توپ سنگین تر شود و برای استفاده در سطح سخت بازی، پرش کمتری داشته باشد.

توپ بسکتبال

توپ بسکتبال

تصاویری از چند توپ رنگی بسکتبال

اگر شما یک طرفدار بزرگ بسکتبال، یک ستاره در حال رشد هستید یا کودکی دارید که بسکتبال را دوست دارد، مهم است که تفاوت بین انواع توپ بسکتبال موجود را بدانید.

اندازه توپ بسکتبال

سایزبندی استاندارد بدین صورت می باشد: سایز 4 با اندازه 25.5 اینچ، سایز 5 با اندازه 27.5 اینچ، سایز 6 با اندازه 28.5 اینچ و سایز 7 با اندازه 29.5 اینچ که هر اینچ به سانت 2.54 می باشد.

توپ بسکتبال با اندازه کامل، نوعی است که NBA از آن استفاده می کند و اندازه آن 29.5 اینچ یا 75 سانتی متر است. توپ های سایز کامل برای پسران 12 سال به بالا توصیه می شود. توپ بسکتبال متوسط ​​کمی کوچکتر، توپی با اندازه WNBA است که اندازه آن 28.5 اینچ یا 72 سانتی متر است. این توپ برای دختران و خانم ها در هر سنی توصیه می شود، زیرا دست های خانم ها معمولا کوچکتر از دست های آقایان است. سایز توپ های جوانان 27 اینچ یا 68 سانتی متر است. این توپ ها برای پسران و دختران بین سنین 4 تا 8 سال توصیه می شود. مینی بال معمولاً برای آموزش کودکان مبتدی و خردسالی که در حال یادگیری بسکتبال هستند استفاده می شود. توپ کوچکتر با اندازه دور 22 اینچ یا 55 سانتی متر برای آموزش هماهنگی دست و چشم مفید است.

انواع توپ بسکتبال: 

توپ چرم

توپ هایی که 100 درصد چرم طبیعی هستند بهترین توپ های موجود هستند و در NBA استفاده می شوند. توپ های چرمی پس از استفاده مکرر احساس شکستگی می کنند. این نوع بسکتبال چرمی فقط باید در زمین های سرپوشیده استفاده شود. همچنین گران ترین نوع توپ برای خرید است زیرا از چرم طبیعی ساخته شده است.

توپ چرم مصنوعی

چرم مصنوعی یا کامپوزیت نوعی ماده مصنوعی است که شبیه چرم است اما تولید آن ارزان‌تر است. مواد نیز متنوع تر هستند و می توان از آنها در داخل و خارج از خانه استفاده کرد. چرم مصنوعی نیازی به شکستن ندارد زیرا در حال حاضر احساس نرمی بیشتری به آن دارد.

توپ لاستیکی

توپ بسکتبال لاستیکی ارزان ترین نوع هستند و به دلیل جهش در زمین های آسفالتی برای بازی های خارج از منزل ایده آل هستند. توپ های بسکتبال لاستیکی نیز برای مبتدیان توصیه می شود.

توپ والیبال

توپ والیبال

تصویری از توپ مولتن

توپ والیبال دارای شکل کروی است و دارای 18 صفحه مستطیل شکل است که از چرم مصنوعی یا طبیعی ساخته شده است. پانل ها در 6 بخش یکسان از هر 3 پانل مرتب شده اند. توپ والیبال ساحلی کمی بزرگتر از والیبال استاندارد داخلی است، سطح بیرونی خشن تر و فشار داخلی کمتری دارد.

چه کسی والیبال را اختراع کرد؟
والیبال توسط ویلیام جی مورگان در سال 1895 به عنوان یک بازی اختراع شد. تیم‌های والیبال متشکل از شش بازیکن در زمین هستند. والیبال ساحلی با تیم های دو نفره بازی می شود.

سایز توپ والیبال
دو سبک مختلف وجود دارد: جوانان و بزرگسالان. توپ والیبال جوانان برای استفاده در محیط داخلی 63 تا 65 سانتی متر یا 25 تا 26 اینچ است. وزن آنها 9.2 تا 9.9 اونس یا 260-280 گرم است. فشار داخلی این توپ ها 4.3 psi یا 0.30 کیلوگرم بر سانتی متر مربع تنظیم شده است. توپ والیبال داخلی بزرگسالان 65 تا 67 سانتی متر یا 25.5 تا 26.5 اینچ است. وزن آنها 9.2 تا 9.9 اونس یا 260 تا 280 گرم است.. هنگام نگاه کردن به اعداد، تفاوت زیادی بین این دو وجود ندارد، اما برای سبک های مختلف بازی بزرگسالان در مقابل جوانان، قابل توجه هستند. به یاد داشته باشید که جوانان باید بتوانند توپ را با کف دست بگیرند و آن را روی تور بفرستند. داشتن اندازه کمی کوچکتر می تواند به طور قابل توجهی به آنها در انجام این کار کمک کند.

بهترین برندهای توپ والیبال

تاچیکارا یک شرکت ژاپنی است که برای اولین بار در سال 1915 تاسیس شد. آنها به طور کلی در تجهیزات ورزشی تخصص دارند، اما علاقه زیادی به توپ های والیبال نیز دارند. در واقع، این چیزی است که آنها بیشتر به آن معروف هستند.
مولتن این شرکت دیگری است که در خارج از ژاپن مستقر است و مانند تاچیکارا، پیشرو در تولید تجهیزات ورزشی است. توپ های بسکتبال، والیبال، فوتبال و سایر سبک های هندبال را برای استفاده شدید و رسمی می سازد.
میکاسا شرکت دیگری است که تجهیزات ورزشی می فروشد و مقر آن خارج از ژاپن است. توپ‌های والیبال آن‌ها، توپ‌های رسمی مورد استفاده FIVB در مسابقات جهانی است. آنها همچنین تجهیزات رسمی المپیک 2012 و 2016 لندن را ارائه کردند.

توپ های والیبال ساحلی
توپ های ساحلی گونه ای متفاوت طراحی شده اند تا با محیط بیرون سازگار شوند. توپ ها به طور قابل توجهی بزرگتر از توپ های داخلی هستند و psi پایین تری دارند. جرم این دو به طور کلی یکسان است.

توپ هندبال

توپ هندبال

توپ سلکت

توپ های هندبال معمولاً از لاستیک سیاه ساخته می شوند و به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی حمل شوند. اندازه و وزن توپ های هندبال با توجه به سن و جنس متفاوت است.
توپ های هندبال سایز 00 و 0 برای کودکان زیر 8 سال و سایز 1 برای کودکان بالای 8 سال ایده آل هستند. توپ های هندبال سایز 2 معمولاً توسط زنان، پسران بالای 12 سال و دختران بزرگتر از 14 سال استفاده می شود. توپ های هندبال سایز 3 بزرگترین توپ موجود است و معمولاً توسط مردان بالای 16 سال استفاده می شود.
سایز 3 هندبال دارای قطر 7.3 تا 7.5 اینچ (18.5-19 سانتی متر) و دور آن 23-24 اینچ (58تا60 سانتی متر) است. جرم یک توپ هندبال سایز 3 بین 425-475 گرم با فشار بین 5.8-8.7 psi است.
هندبال یک ورزش تیمی متشکل از 7 بازیکن است که توپ را با دست پاس می دهند. یک مسابقه هندبال دارای 2 نیمه 30 دقیقه ای است.

توپ تنیس

توپ تنیس

توپ ویلسون

توپ‌های تنیس عموماً رنگی فلورسنت برای دید بهتر در سرعت بالا دارند و با مواد نمدی پوشیده شده‌اند، این بافت خز خاصیت آیرودینامیکی را به توپ می‌دهد. و یک خط منحنی در سرتاسر توپ حرکت می کند و ظاهری مشخص به آن می دهد. توپ‌های تنیس قبلی از پشم و چرم ساخته می‌شدند، سایر پرکننده‌های سبک وزن نیز با نخ و پارچه پوشانده می‌شدند. اکنون توپ ها از لاستیک با فضای داخلی توخالی ساخته شده اند. توپ های تنیس اسلزنگر از سال 1902 در مسابقات ویمبلدون مورد استفاده قرار می گیرند و بهترین برند توپ هستند. توپ های تنیس با هوا پر می شوند و توسط یک ترکیب لاستیکی یکنواخت با پوشش نمدی روی سطح قرار می گیرند.
فدراسیون بین المللی تنیس (ITF) قطر رسمی را 6.54-6.86 سانتی متر (2.57-2.70 اینچ) تعریف می کند. جرم توپ ها باید در محدوده 56-59.4 گرم باشد.

توپ گلف

توپ گلف

تصویری از یک توپ گلف

اگر به دنبال بهبود امتیازات خود هستید، نوع توپ گلفی که بازی می کنید بسیار مهم است. گلف بازان پیشرفته قادر به کنترل و دور شدن از هر توپ گلف هستند، اما برای بازیکنان متوسط، نوع توپ تفاوت زیادی ایجاد می کند.
توپ‌های گلف دارای تعداد لایه‌های متفاوتی هستند، درجه‌بندی فشرده‌سازی متفاوتی دارند، برخی از آنها چرخش بیشتری نسبت به بقیه دارند و برخی بسیار نرم‌تر هستند. نکته کلیدی در انتخاب توپ گلف تعداد قطعات در ساخت آن است. دو گزینه اصلی وجود دارد. توپ گلف دو تکه و توپ گلف چند لایه، توپ های گلف دو تکه به سادگی از هسته و پوشش تشکیل شده اند. این توپ ها برای افراد مبتدی انتخابی عالی هستند.

انواع توپ گلف

Tour performance

3 تا 5 لایه دارند. این توپ ها معمولاً گران ترین توپ های موجود در بازار هستند و برای گلف بازان حرفه ای ساخته می شوند. آنها برای فاصله، احساس و چرخش بهینه طراحی شده اند. برای بهره مندی از این توپ ها به سرعت چرخش سریع تری نیاز دارید.

Tour value

3 لایه دارند. این توپ ها تقریباً شبیه توپ های قبلی هستند، اما تفاوت اصلی این است که آنها معمولاً دارای امتیاز فشرده سازی کمتر، چرخش کمتر و برچسب قیمت ارزان تر هستند. این آنها را برای بازیکنان بهتری که نمی‌خواهند پول زیادی خرج کنند، انتخاب خوبی می‌کند.

Straight distance

2 تا 3 لایه دارند. این توپ ها با یک هسته بزرگ و لایه بیرونی نازک ساخته می شوند که برای حداکثر فاصله طراحی شده اند. مزیت این توپ ها این است که ارزان تر از توپ های توری هستند و مستقیم تر پرواز می کنند. نکته منفی این است که آنها عملکرد بسیار خوبی در بازی های کوتاه ندارند.

Soft distance

2 تا 3 لایه دارند. این توپ ها دارای امتیاز فشرده سازی پایینی هستند و برای افرادی با سرعت چرخش پایین طراحی شده اند. گلف بازانی که سرعت چرخش آهسته‌تری دارند، با این توپ‌ها فاصله بیشتری می‌گیرند و کمتر از پهلو به پهلو می‌چرخند.

توپ بیسبال

توپ بیسبال

نمایی از توپ های بیسبال

توپ بیسبال باید از یک هسته ساخته شده از چوب پنبه و لاستیک یا مواد مشابه تشکیل شده باشد که در نخ پیچیده شده و با پوست گاو یا اسب پوشیده شده باشد. یک توپ بیس بال رسمی MLB از یک مرکز چوب پنبه ای تشکیل شده است که در سیم پیچ های پشمی و نخ پلی استر پنبه محکم پیچیده شده و با پوست گاو دوخته شده پوشانده شده است.

توپ بیسبال حرفه ای

توپ بیسبال

هر توپ باید بین 5 تا 5.25 اونس (141.75-148.83 گرم) وزن داشته باشد و محیطی بین 9 تا 9.25 اینچ (22.86-23.49 سانتی متر) داشته باشد تا با استانداردهای لیگ مطابقت داشته باشد. دو نوع چرم اصل و چرم مصنوعی وجود دارد. پوشش چرم اصل ماندگاری بالایی دارد و به دلیل چسبندگی بهتر و دوام ثابت شده، انتخاب سنتی بسیاری از تیم های بیسبال است.

توپ کریکت

توپ کریکت

توپ کریکت رسمی

کریکت رایج ترین بازی در فضای باز در هند است، اما توپ کریکت سنتی که از چوب پنبه و چرم ساخته شده است. توپ کریکت اصلی یک چوب پنبه سخت است که با چرم صاف پوشیده شده است. قابل توجه ترین چیز درز دو نیم کره چرمی است که دور اطراف می چرخد. خط درز برای بولرها بسیار استراتژیک است، آنها از آن برای گرفتن و چرخش استفاده می کنند. رنگ توپ به طور کلی قرمز است. وزن توپ کریکت 163 گرم و محیط آن 8.9 تا 9 اینچ است.

توپ بیلیارد اسنوکر

توپ بیلیارد اسنوکر

توپ اسنوکر

بازی اسنوکر با 22 توپ انجام می شود که از یک توپ سفید (توپ نشانه)، 15 توپ قرمز یک امتیازی و شش توپ رنگی شماره گذاری شده شامل یک توپ زرد 2، یک سبز 3، یک قهوه ای 4، یک آبی 5، یک صورتی 6 و یک سیاه 7 امتیازی تشکیل شده است.

در زمان‌های اولیه این توپ‌ها از عاج ساخته می‌شدند، سپس نگرانی طبیعت و حیات وحش سلولوئید جایگزین آن شد، اما این ماده در طول فرآیند تولید بسیار انفجاری و قابل اشتعال بود. اکنون این توپ ها از پلاستیک، رزین و پلی استر مختلف ساخته می شوند. همچنین مستحکم و مقاوم در برابر ترک خوردگی و بریدگی هستند.

توپ سپک تاکرا

توپ سپک تاکرا

توپ توخالی بازی سپک تاکرا

سپک تاکرا که به آن کیک والیبال نیز گفته می شود، یک ورزش گروهی است که با یک توپ ساخته شده از چوب دستی یا پلاستیک مصنوعی بین دو تیم با 3 بازیکن در زمینی شبیه به زمین بدمینتون با توری 1.5 متری بازی می شود. توپ های سپک تاکرو از چوب حصیری ساخته شده اند و محیطی در حدود 42 سانتی متر دارند. که آن را از توپ والیبال کوچکتر می کند.
تاکرا در زبان تایلندی به معنای توپ بافته شده حصیری است. سپک تاکرا در ابتدا با توپ های ساخته شده از حصیر بازی می شد. با این حال، اخیراً از الیاف مصنوعی یا پلاستیک نیز برای ساخت توپ استفاده شده است. توپ های سپک تاکرا کروی شکل هستند. توپ های ساخته شده از لاستیک مصنوعی باید دارای 12 سوراخ در سطح و 20 محل تقاطع باشند.

دور توپ سپک تاکرا برای بازی مردان باید بین 42 تا 44 سانتی متر (16.5 تا 17.3 اینچ) و برای زنان بین 43 تا 45 سانتی متر (16.9-17.7 اینچ) باشد. علاوه بر این، توپ های سپک تاکرا باید از 170 تا 180 گرم برای بازی مردان و از 150 تا 160 گرم برای زنان وزن داشته باشند.

توپ لاون بال یا بولینگ چمنی

نام توپ کاسه bowls که به آن کاسه چمن نیز می گویند، است. بازی در فضای باز که در آن یک توپ معروف به کاسه به سمت یک توپ ثابت کوچکتر به نام جک پرت می شود. هدف این است که کاسه‌های خود را بغلتانند تا کاسه‌ها به جک نزدیک‌تر از کاسه‌های حریف شوند. این گاهی اوقات با کنار زدن کاسه یا جک حریف به دست می آید. به کاسه ها چوب نیز می گویند، اگرچه ممکن است از لاستیک، چوب یا مواد دیگر ساخته شده باشند. قطر کاسه ها از 4.75 تا 5.75 اینچ (12 تا 14.5 سانتی متر) و حداکثر وزن 1.5 کیلوگرم است. رنگ آنها سیاه یا قهوه ای است. آنها همچنین از یک طرف بایسی یا صاف هستند، به طوری که هنگام غلتش یک مسیر منحنی را دنبال می کنند. جک به رنگ سفید است، وزن آن 0.2 تا 0.3 کیلوگرم و قطر آن 2.5 اینچ (6.3 سانتی متر) است.

توپ راگبی

راگبی، بازی که با یک توپ بیضی شکل توسط دو تیم 15 نفره (در بازی اتحادیه راگبی) یا 13 بازیکن (در بازی لیگ راگبی) انجام می شود. توپ راگبی که قبلا به عنوان کوانکو شناخته می شد، به دلیل شکل عجیبش در بازی نمادین است و تقریباً با هر ورزش دیگری متفاوت است. در حالی که کریکت، فوتبال، تنیس و غیره از توپ کروی برای بازی خود استفاده می کنند، توپ راگبی یک بیضی دراز یا اساساً بیضی شکل است.
توپ باد شده بیضی شکل است. طول آن 28 تا 30 سانتی متر (11 تا 11.8 اینچ) و 58 تا 62 سانتی متر (22.9 تا 24.4 اینچ) است و وزن آن 410 تا 460 گرم است. پوشش بیرونی توپ معمولاً از چرم یا پلاستیک است.

توپ گلبال

اندازه یک توپ بسکتبال و توخالی است و حدود 1.27 کیلوگرم وزن دارد. زنگ‌های داخل توپ به بازیکنان اجازه می‌دهد بدانند توپ کجا می‌رود. گلبال یک ورزش گروهی است که به طور خاص برای ورزشکارانی با اختلال بینایی طراحی شده است. شرکت‌کنندگان در تیم‌های سه نفره به رقابت می‌پردازند و سعی می‌کنند توپی را که زنگ‌هایی در آن تعبیه شده است به دروازه حریف پرتاب کنند. توپ با دست پرتاب می شود و هرگز ضربه نمی خورد.
گلبال از این نظر منحصر به فرد است که فقط بازیکنان در زمین و داوران می توانند در حین بازی صحبت کنند یا سر و صدایی ایجاد کنند. مربیان، بازیکنان روی نیمکت و تماشاگران باید سکوت کنند تا بهترین فرصت ممکن برای شنیدن و یافتن توپ به بازیکنان داده شود.

توپ بولینگ

توپ بولینگ یک توپ کروی سخت است که برای کوبیدن پین های بولینگ استفاده می شود. به عنوان یک قانون کلی بولینگ، بهترین توپ بولینگ باید حدود 10 درصد وزن بدن شما وزن داشته باشد. به طور کلی، هر چه توپ بولینگ سنگین‌تر باشد، بهتر است که توپ سنگین تأثیرگذاری بیشتری دارد، قدرت بیشتری را حمل می‌کند و شانس بیشتری برای قلاب زدن نسبت به توپ بولینگ سبک‌وزن خواهد داشت. وقتی دو توپ بولینگ با سرعت یکسان پرتاب شوند، توپ سنگین‌تر می‌تواند پین‌های بیشتری را از بین ببرد، اما نباید آنقدر سنگین باشد که ناراحت کننده باشد.
توپ از ترکیب غیرفلزی، لاستیک سخت، پلی استر یا یورتان با محیط 27 اینچ (68.6 سانتی متر) و محدودیت وزنی 16 پوند (7.3 کیلوگرم) است. توپ دارای سه سوراخ است که به شکل مثلثی چیده شده اند. از سوراخ ها برای نگه داشتن و گرفتن توپ در حین پرتاب آن به سمت 10 پین استفاده می شود.

توپ واترپلو

توپ های واترپلو به دلیل شکلی که دارند شباهت عجیبی به توپ های والیبال دارند. با این حال، بافت و اندازه توپ های واترپلو بسیار متفاوت است و برخلاف توپ های والیبال که برای زمین ساخته می شوند، به طور خاص برای استفاده در استخر طراحی شده اند.
توپ های واترپلو در اندازه های استاندارد:

سایز 5: توپ واترپلو مردانه، محیط توپ نباید کمتر از 68 سانتی متر و بیش از 71 سانتی متر باشد. وزن توپ 400-450 گرم و باد شده تا 90-97 کیلو پاسکال (13-14 psi) است.
سایز 4: توپ جمع و جور سن 14 سال و توپ واترپلو زنانه، محیط توپ نباید کمتر از 0.65 متر و بیش از 0.67 متر باشد. وزن توپ 400-450 گرم است.
سایز 3: توپ واترپلو متوسط
سایز 2: توپ واترپلو نوجوانان
سایز 1: توپ واترپلو سن 8 سال به پایین

توپ چوگان

یک ورزش با توپ که بر روی اسب انجام می شود و معمولاً به آن پولو می گویند. توپ چوگان مدرن در فضای باز از پلاستیک با ضربه بالا تشکیل شده است. توپ های چوگان فایبرگلاس که معمولا به توپ های آرژانتینی معروف هستند، ضربه مهلکی به صنعت توپ چوگان بامبو وارد کرده است. توپ چوگان برای انجام ورزش چوگان استفاده می شود و بازیکن با چکش به آن ضربه می زند. توپ های پولو مدرن از پلاستیک با ضربه بالا ساخته شده اند. مواد پلاستیکی آنها باعث می شود کمتر در معرض شکستگی و ارزان تر باشند. توپ‌های چوگان داخل سالن و سالن معمولاً با چرم پوشانده می‌شوند.
چوگان در یک زمین چمن در فضای باز به طول 300 یارد (274.3 متر) و عرض 160 یارد بازی می شود. در مرکز هر انتها تیرک های دروازه سبک وزن به فاصله 8 یارد قرار دارند. با برخورد توپ بین تیرک دروازه ها امتیاز ایجاد می شود. بازی با دو تیم چهارنفره شروع می شود که در مرکز زمین مقابل یکدیگر قرار می گیرند.
هر بازیکن یک کلاه ایمنی، چکمه‌های سوارکاری تا زیر زانو و یک پیراهن رنگی که شماره موقعیت او را نشان می‌دهد، استفاده می‌کند. توپ برای چوگان در فضای باز از ریشه بامبو یا بید به قطر حدود 3 1/4 اینچ (8.3 سانتی متر) و وزن حدود 113.4 گرم ساخته شده است. بسته به اندازه اسب و طول بازوی بازیکن توپ با کناره چکش یا با انتهای آن زده می شود.

توپ هاکی

یک توپ هاکی که از پلاستیک جامد ساخته شده است بسیار سخت است و حاوی هسته ای ساخته شده از چوب پنبه است. این توپ مورد استفاده در بازی هاکی روی چمن هم برای بازی های داخل سالن و هم در فضای باز یکسان است.
یک توپ هاکی روی زمین تنظیمی دارای قطری بین 7.13 تا 7.48 سانتی متر است که معادل 2.81-2.94 اینچ است. این بدان معنی است که یک توپ هاکی روی زمین تنظیمی دارای محیطی بین 22.4 تا 23.5 سانتی متر (8.82-9.25 اینچ) است.
هاکی روی یخ به یک دیسک سخت از لاستیک ولکانیزه نیاز دارد. یک توپ استاندارد هاکی روی یخ سیاه، ضخامت 1 اینچ (25 میلی متر)، 3 اینچ (76 میلی متر) قطر، و وزن بین 156 تا 170 گرم دارد؛ برخی از توپ ها سنگین تر یا سبک تر از استاندارد هستند. توپ ها قبل از بازی منجمد می شوند تا جهش در طول بازی کاهش یابد.

توپ فوتبال آمریکایی

در کانادا و ایالات متحده، توپ فوتبال آمریکایی توپی است که تقریباً به شکل کروی پرولاتی است. توپ ها اغلب از چرم گاوی ساخته می شوند، زیرا چنین ماده ای در فوتبال حرفه ای و دانشگاهی مورد نیاز است.
اندازه توپ مسابقه بین المللی 27-28 (68.5 تا 71.1 سانتی متر) اینچ مطابق با اندازه های استاندارد است. وزن آن بین 397 تا 425 گرم است. این سایز برای تمامی افراد 12 سال به بالا مناسب است. تمام لیگ ها و مسابقات فوتبال در سراسر جهان از توپ های سایز 5 استفاده می کنند.

توپ ساحلی بادی

یک توپ بزرگ بادی سبک که برای بازی های ساحلی مناسب است. همچنین برای فوک‌های آموزش‌دیده ایده‌آل می‌سازد تا روی بینی خود تعادل برقرار کنند، که به یک صحنه نمادین تبدیل شده است. اندازه تولیدی خالی و باد شده 15-20 اینچ یا 38-50 سانت می باشد.

توپ باسبال

باسبال یک بازی توپ بین دو تیم است که عناصر والیبال، فوتبال و ژیمناستیک را با موسیقی در یک ورزش ترکیب می کند.

توپ اسکواش

ماده ای که یک توپ اسکواش را تشکیل می دهد لاستیک بوتیل خام، بسیاری از مواد و پودرهای مختلف طبیعی و مصنوعی و هوایی است که در داخل توپ لاستیکی محصور شده است. انواع مختلفی از توپ ها برای سرعت ها و سبک های مختلف بازی تولید می شود.
کدام توپ اسکواش برای مبتدیان بهترین است؟ توپ با نقطه سفید یا Start Squash Ball برای مبتدیان طراحی شده است.
توپ Dunlop Pro double yellow پر استفاده ترین توپ اسکواش در جهان است. این توپ رسمی فدراسیون جهانی اسکواش، انجمن حرفه ای اسکواش و انجمن بین المللی اسکواش بازان است. این تنها توپی است که در بازی های حرفه ای بین المللی استفاده می شود. اندازه توپ چقدر است؟ قطر آنها عمود بر درز باید بین 39.5 تا 40.5 میلی متر و وزن آنها بین 23 تا 25 گرم باشد.

توپ پدبال

یک بازی تک‌نفره است که با یک راکت و یک توپ متصل به آن انجام می‌شود.

توپ ویفل بال Wiffleball

Wiffleball یک نسخه ساده شده از بازی بیس بال است که به عنوان یک نسخه مینیاتوری از بازی طراحی شده است که برای بازی در داخل و خارج از خانه، اغلب در فضاهای محدود، مناسب است.
توپ در اندازه های چندگانه موجود است. این توپ در اندازه بیس بال معمولی (قطر 2.86 اینچ یا 7.2 سانتی متر) و سافت بال محبوب (قطر 3.82 اینچ یا 9.7 سانت) عرضه می شود.

منبع: سایت نتگام

4.7/5 - (7 امتیاز)
نظرات
  1. Pouria

    آقا دمتون گرم انصافا کاملترین مقاله در مورد انواع توپ بود

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *