اهمیت نخ دندان
رپورتاژ آگهی

اهمیت نخ دندان در بهداشت دهان و دندان

اهمیت نخ دندان در بهداشت دهان و دندان، دندانپزشکان دندانپزشکی تخصصی کرج استفاده از نخ دندان حداقل یک­بار در روز را توصیه می­‌کنند.

درحالی‌که بیشتر مردم عادت دارند دندان‌­های خود را یک یا دو بار در روز مسواک بزنند، و بااین‌وجود که دندانپزشکان دندانپزشکی تخصصی کرج استفاده از نخ دندان حداقل یک­بار در روز را توصیه می­‌کنند، استفاده از نخ دندان کمتر رایج است.

نخ دندان چیست؟

نخ دندان، رشته‌­ای از موادی است که برای دندان و لثه‌­های شما بی‌ضرر هستند. از نخ دندان برای تمیزی فضای بین دندان­‌ها و زیر خط لثه که مسواک توانایی دسترسی به آن­ها را ندارد، استفاده می‌شود. همان‌طور که گفتیم، استفاده از نخ دندان به کاهش خطر و علائم پوسیدگی دندان در کودکان و بزرگسالان، بیماری لثه و بوی بد دهان کمک می­‌کند.

انواع مختلفی از نخ دندان وجود دارد و همچنین در ساخت آن­ها از مواد مختلفی مثل نایلون، ابریشم و کاغذ استفاده می­‌شود. هر نوع نخ دندان، مزایای منحصربه‌فرد خود را دارد. پس توصیه دندانپزشکی عمومی گلشهر این است که هنگام انتخاب نوع نخ دندان، بهتر است آن نوعی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند. در ادامه این مقاله با دندانپزشکی تخصصی کرج، به دلایلی برای استفاده از نخ دندان می­‌پردازیم.

دلایل دندانپزشکی تخصصی کرج برای استفاده از نخ دندان

درست است که مسواک‌زدن می‌تواند به ازبین‌بردن جرم کمک کند، اما مسواک به‌تنهایی نمی‌تواند به‌تمامی نواحی دندان‌های شما برسد. در واقع، تقریباً نیمی از سطح دندان­‌های ما در بین دندان­‌ها قرار دارد. این جا است که نخ دندان به کمک شما می‌­آید.

گیرکردن غذاها و خوراکی­‌ها بین دندان­‌ها آسان است، اما درآوردن آن­‌ها با استفاده از مسواک ممکن است راحت نباشد. غذا در شکاف بین دندان­‌ها می­‌تواند محیطی برای رشد باکتری‌­ها و پلاک ایجاد کند. بنابراین باید راهی باشد تا بتوان فضای بین دندان‌­ها را تمیز کرد.

برخلاف مسواک، نخ دندان می‌­تواند به شما امکان ورود به شکاف بین دندان­‌ها و ازبین‌بردن بقایای ایجادکننده باکتری را بدهد. به این دلایل است که ما در دندانپزشکی تخصصی کرج توصیه می‌­کنیم نخ دندان را در روتین بهداشت دهان و دندان خود قرار دهید.

فواید استفاده از نخ دندان

یکی دیگر از دلایلی که ممکن است شما را ترغیب به استفاده از نخ دندان کند، توجه به فواید آن است. این فواید به شرح زیر است:

محافظت از لثه­‌ها

اگر بین دندان­‌های شما پلاک و باکتری ایجاد شود، می­‌توانند باعث تحریک بافت لثه شوند. درصورتی‌که این تحریک بافت لثه درمان نشود، می‌­تواند در نهایت باعث طیف وسیعی از بیماری­‌های دهان و دندان، از جمله حساسیت دندان، التهاب لثه، یک بیماری پریودنتال شود.

بیماری پریودنتال می­‌تواند سبب پف‌کردن و قرمزی لثه­‌ها شود و لثه به‌راحتی خونریزی کند. به گفته متخصصان دندانپزشکی تخصصی کرج، با عادت به استفاده از نخ دندان، از تشکیل این پلاک و باکتری­‌ها جلوگیری می‌کنید و خطر ابتلا به بیماری و عفونت لثه را کاهش می­‌دهید.

اهمیت نخ دندان

حفظ سلامت دندان­‌ها

جدا از تحریک لثه‌­ها، باکتری‌­هایی که بین دندان­‌های شما ایجاد می‌شوند نیز می‌توانند مینای دندان (لایه محافظ پوشاننده سطح دندان) شما را ضعیف کنند و از بین ببرند. این موضوع می‌­تواند به ایجاد حفره منجر شود.

با ازبین‌بردن پلاک، نخ دندان از تجمع باکتری­‌های مضری که می‌توانند بر مینای دندان اثر مخرب داشته باشند، جلوگیری کند. به‌علاوه، استفاده منظم از نخ دندان با ازبین‌بردن پلاک­‌های نامطلوب و ذرات غذا، به درخشانی و پاکیزگی دندان­‌های شما کمک می­‌کند.

کاهش خطر ابتلا به بیماری­‌ها

ازآنجاکه دهان شما دروازه ورود به بقیه بدن شما است، وجود باکتری‌های مضر در این قسمت می‌تواند سلامت کلی شما را به خطر بیندازد. هر چند که احتمال این اتفاق کم است، اما بیماری لثه توانایی ورود به جریان خون و سپس سایر قسمت­‌های بدن را دارد. که از آن­جا احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و بیماری‌های تنفسی افزایش می‌یابد.

علاوه بر این­ها:

  • به آسانی قابل حمل است و می‌­توان آن را با خود به هر جایی برد.
  • در هر داروخانه، فروشگاه و غیره پیدا و قابل خریداری است.
  • گزینه‌­ای ارزان قیمت است.
  • زمان بر نیست و سریع و آسان انجام می‌شود.
  • تقریباً هر جایی که باشید، می‌­توانید این کار را انجام دهید!
  • اکنون که به اهمیت و فواید نخ دندان پی بردید، خوب است که در ادامه با دندانپزشکی تخصصی کرج، تکنیک صحیح استفاده از نخ دندان را نیز بیاموزید.

روش صحیح استفاده از نخ دندان

حدود 40 سانتی‌متر از نخ دندان یا هر مقداری که به نظرتان کافی است را به دور یکی از انگشتان میانی (وسط یا اشاره) هر دو دست خود بپیچید و چند سانتی‌متر در وسط بگذارید تا با استفاده از آن قسمت نخ دندان بکشید.

نخ را میان انگشتان خود محکم نگه دارید، و سپس آن را بین دندان‌­های خود به بالا و پایین به‌آرامی بلغزانید.

نخ را به‌آرامی در اطراف انگشتانتان منحنی کنید.

پایه هر دندان، اطمینان حاصل خواهد کرد که زیر خط لثه می­‌روید.

نخ دندان را به‌هیچ‌عنوان فشار ندهید، زیرا می­‌تواند موجب آسیب به بافت ظریف لثه شود.

هنگامی که نخ دندان کشیدن به اتمام رسید، این که دهان خود را آب بکشید مهم است. زیرا ذرات غذا و باکتری­های باقی‌مانده باید از بین بروند.

متخصصان دندانپزشکی تخصصی کرج توصیه می­‌کنند که از قرقره‌­های تازه نخ دندان استفاده کنید. نخ دندان­‌های قدیمی ممکن است در زمان استفاده پاره شوند و باعث کاهش اثر آن­ها شود.

 

زمان مناسب استفاده از نخ دندان

دندانپزشکان دندانپزشکی تخصصی کرج توصیه می­‌کنند که حداقل یک­بار در روز، ترجیحاً قبل از به خواب‌رفتن و قبل از مسواک، نخ دندان بکشید و مطمئن شوید که ذرات مواد غذایی بین دندان­‌ها شل و با مسواک و آب از دهان خارج می‌شود و از بین می­‌روند.

اگر دررابطه‌با نحوه نخ دندان سؤالات بیشتری در ذهن خود دارید، می­‌توانید با متخصصان دندانپزشکی تخصصی کرج در میان بگذارید و به پاسخ برسید. در ادامه با کلینیک دندانپزشکی شبانه‌روزی در کرج، نکاتی به شما ارائه می­‌دهیم که بتوانید با استفاده از آن­ها، عادت نخ دندان کشیدن را در خود ایجاد کنید.

نکات مراقبتی از دهان

نکاتی از دندانپزشکی تخصصی کرج که می­‌تواند به حفظ یک‌روال مناسب مراقبت از دهان کمک کند:

یکبار در روز دندان­‌هایتان را با نخ دندان مناسب خود تمیز کنید. برای مؤثربودن این کار، نخ دندان را به‌آرامی در دو طرف هر دندان (حتی دندان­‌های عقبی) بالا و پایین بیاورید.

مسواک را فراموش نکنید و حتماً روزی دو نوبت و هر نوبت، دو دقیقه مسواک بزنید. بهتر است این کار را با استفاده از یک برس نرم و یک خمیردندان با سایش کم انجام دهید.

یک رژیم غذایی متعادل را انتخاب کنید. به این معنا که از مواد غذایی خیلی شیرین یا خیلی اسیدی استفاده نکنید.

به طور مرتب به دندانپزشک خود در دندانپزشکی تخصصی کرج مراجعه کنید.

مطمئن باشید بسیاری از افرادی که از تمیزی بین دندان­‌های خود بیزار بودند، ابزار و روشی را یافتند که توانست نیازهایشان را برآورده و یک عادت مفید روزانه ایجاد کند.

کلام آخر

نخ دندان بخش مهمی از هر روتین بهداشت دهان و دندان است. همان­طور که دریافتید، به حذف ذرات غذا، پلاک بین دندان­‌ها و به طور کل مناطقی که مسواک توانایی رسیدن به آن­ها را ندارد، کمک شایانی می‌­کند. در هر سنی که باشید، نخ دندان می­‌تواند برای شما کمک‌کننده باشد. در این مقاله با دندانپزشکی تخصصی کرج، سعی کردیم راهنمایی کاملی دررابطه‌با نخ دندان، مزایا و اهمیت آن به شما ارائه دهیم تا شاید در راستای ارتقای سلامت جامعه، قدم مثبتی نهاده باشیم.

برای انجام ویزیت و مشاوره تخصصی با بهترین دندانپزشکان کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی ارغوان از طریق شماره تلفن‌های 02634091212، ۰۹۹۲۳۵۷۲۸۰۰ اقدام به تعیین نوبت نموده و یا به آدرس کرج، خیابان شهید بهشتی، ۴۵ متری گلشهر، روبه روی پمب بنزین حصارک، ساختمان بقیه الله مراجعه نمایید.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *