متفرقه

شایعه شده است که اسنپدراگون 8 دارای مشکل گرمای بیش از حد است

اوایل این ماه، کوالکام از چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 رونمایی کرد و خیلی زود پس از آن اولین بنچمارک Qualcomm Snapdragon 8 Gen 1 به صورت آنلاین ظاهر شد. به نظر می رسد تراشه جدید در مقایسه با اسنپدراگون 888 فعلی در عملکرد تک هسته ای و چند هسته ای بیش از 10 درصد سریعتر باشد، و اگرچه این اعداد کاملاً جهش 20 درصدی وعده داده شده توسط کوالکام نیستند، با این وجود چشمگیر هستند. متاسفانه، توییت مرموز توسط نویسنده معروف @IceUniverse، نشان می دهد که چیپست جدید اسنپدراگون 8 نسل 1 دارای برخی مشکلات گرمای بیش از حد است. در گوشی های موتوری، تست شدید اسنپدراگون 8 Gen1 بسیار داغ است. لطفاً از نظر ذهنی آماده باشید، سال 2022 ممکن است سال “HOOOT” برای گوشی های اندرویدی باشد.”

اتصال موتورولا در اینجا احتمالاً همین است Moto Edge X30 – این گوشی اولین دستگاهی بود که رسماً با چیپست اسنپدراگون 8 نسل 1 رونمایی شد. موتورولا برندهای دیگری مانند ZTE و Xiaomi را زیر پا گذاشت (این دومی در توییتر به خود می بالید مدل شیائومی 12 اولین گوشی مجهز به اسنپدراگون 8 نسل 1 در جهان خواهد بود) اما آخرین اطلاعات IceUniverse نگرانی‌هایی را در مورد مشکلات درگیری حرارتی که ممکن است چیپست جدید داشته باشد افزایش می‌دهد.

مشخصات و عملکرد اسنپدراگون 8 نسل 1

جدیدترین و بهترین سیلیکون کوالکام در کارخانه های ریخته گری سامسونگ با استفاده از فرآیند تولید 4 نانومتری ساخته شده است. در اینجا تمام ویژگی ها در یک نگاه آورده شده است:

  • CPU Kryo تا 3 گیگاهرتز با هسته های Cortex-X2.
  • 30٪ پردازنده گرافیکی Adreno سریعتر با مصرف انرژی 25٪ کمتر.
  • اولین مودم X65 5G جهان که به سرعت دانلود 10 گیگابیت رسید.
  • اولین پردازنده سیگنال تصویر 18 بیتی برای موبایل.
  • اولین فیلمبرداری 8K HDR10+ برای موبایل.
  • عکاسی مگا در نور کم 30 عکس می گیرد و بهترین قسمت ها را در یک عکس ادغام می کند.
  • ISP همیشه روشن برای باز کردن سریع چهره و قفل کردن.
  • موتور هوش مصنوعی نسل هفتم Qualcomm برای تجزیه و تحلیل صدا و فیلترهای بوکه Leica Leitz Look.
  • ویژگی‌های صوتی کم مصرف بلوتوث مانند پخش، ضبط استریو و کانال پشتی صدا برای بازی.
  • اولین پلتفرم با پشتیبانی از Android Ready Secure Element، استاندارد جدید برای کلیدهای دیجیتال خودرو یا گواهینامه رانندگی.

و در اینجا جدول کوچکی است که نتایج بنچمارک لو رفته اسنپدراگون 8 نسل 1 را با نسخه قبلی خود و همچنین مقداری سیلیکون اپل مقایسه می کند. همانطور که می بینید، علیرغم تمام تلاش ها، Gen 1 همچنان پشت سر A15 Bionic اپل، حداقل در حال حاضر، قرار دارد. در واقع، A14 بالاتر از آخرین پرچمدار کوالکام قرار می گیرد، اما با توجه به هسته های بزرگ و مقدار زیادی حافظه کش L در معماری Bionic اپل، این قابل انتظار است.

 

 

مشکلات احتمالی داغ شدن بیش از حد اسنپدراگون 8 نسل 1

ممکن است کسی فکر کند که موتورولا عجله کرده است Moto Edge X30 نام “اولین” را در مواد روابط عمومی خود دریافت می کند، اما توییت به صراحت می گوید که ما باید از نظر ذهنی برای تلفن های اندرویدی داغ در سراسر صفحه آماده باشیم.

اگر به اسنپدراگون 888 و نسخه اورکلاک شده آن – 888+ نگاهی بیندازیم، به وضوح می‌بینیم که این تراشه‌ها در حال حاضر بسیار داغ هستند. Gen 1 SoC بر روی یک گره 4 نانومتری ساخته شده است، به این معنی که همه چیز کمی کوچک شده است. که به نوبه خود کمکی به خنک سازی نمی کند.

گلوگاه حرارتی یک مسئله تکراری در تلفن‌های همراه بوده است، عمدتاً به این دلیل که شرکت‌ها سعی می‌کنند مدل‌های خود را تا حد امکان براق نگه دارند و در عین حال آخرین پردازنده‌ها را در داخل خود جمع کرده‌اند. هر نسل جدید سریعتر از نسل قبلی است، و صرف نظر از کارایی بهبود یافته، هسته های بزرگ و سنگین ARM شروع به تابش گرمای زیادی می کنند.

هنوز روزهای ابتدایی است، اما اسنپدراگون 8 نسل 1 ممکن است حتی از آنچه که تیترها تصور می‌کنند، و به معنای واقعی کلمه داغ‌تر باشد.

منبع

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *