سیستم اعلام حریق ساختمان
رپورتاژ آگهی

سیستم اعلام حریق ساختمان

سیستم اعلام حریق ساختمان، در این مقاله  از آژمان، شما را با انواع سیستم های اعلام حریق، اجزای تشکیل دهنده و بسیاری مطالب دیگر در این زمینه، آشنا خواهیم کرد.

سیستم اعلام حریق ساختمان، به مجموعه ای از تجهیزات اعلام حریق، مانند دتکتور دود، حرارت، شعله و گاز گفته می شود که به منظور تشخیص علائم حریق و هشدار دادن از طریق آژیر ها و فلاشر ها، از آن ها استفاده می شود. امروزه، سیستم های اعلام حریق، به صورت گسترده ای در اغلب اماکن مسکونی و صنعتی کاربرد دارند. در این مقاله  از آژمان، شما را با انواع سیستم های اعلام حریق، اجزای تشکیل دهنده و بسیاری مطالب دیگر در این زمینه، آشنا خواهیم کرد.

سیستم اعلام حریق ساختمان

اجزای سیستم اعلام حریق

به طور کلی، در هر سیستم اعلام حریق، اجزا و بخش های مختلفی وجود دارد. این قسمت ها عبارتند از:

  • کنترل پنل یا مرکز کنترل، که وظیفه کنترل ورودی و خروجی ها را بر عهده دارد.
  • انواع تجهیزات ورودی که شامل دتکتور های دود، حرارت، گاز، شعله، شستی اعلام حریق و غیره می باشد.
  • انواع تجهیزات هشدار دهنده که شامل آژیر اعلام حریق، فلاشر و غیره می باشد.
  • منبع تغذیه که وظیفه تامین انرژی الکتریکی سیستم را در طول دوره فعالیت خود برعهده دارد.
  • تجهیزات جانبی مانند انواع ماژول های ورودی و خروجی که به منظور ارتباط سیستم اعلام حریق با سایر سیستم ها و تجهیزات به کار می روند.

عملکرد سیستم اعلام حریق ساختمان به چه شکل است؟

به طور کلی، سیستم های اعلام حریق در دو نوع سیستم اعلام حریق دستی و سیستم اعلام حریق اتوماتیک وجود دارد. چگونگی عملکرد سیستم اعلام حریق دستی در مقایسه با نوع اتوماتیک آن، بسیار متفاوت است. به این صورت که، در سیستم های اعلام حریق دستی با فشار دادن شستی توسط کاربر، آژیر به صدا در آمده و افراد حاضر در محل، با خبر خواهند شد. اما، در سیستم های اعلام حریق اتوماتیک، زمانی که دتکتورها، دود یا حرارتی را سنس یا احساس کنند، به کنترل پنل اطلاع داده و سپس، کنترل پنل ،دستور هشدار را به آژیر و فلاشر می دهد. به این ترتیب، اعلام حریق انجام می شود.

انواع سیستم های اعلام حریق ساختمان

امروزه، سیستم های اعلام حریق، در انواع مختلف و با ویژگی های متفاوتی، تولید و روانه بازار می شوند. در ادامه، با انواع مختلف این سیستم ها و ویژگی های هر کدام آشنا خواهید شد.

سیستم اعلام حریق متعارف

این نوع از سیستم های اعلام حریق، از قدیمی ترین انواع آن بوده که به دلیل سادگی در استفاده و کاربرد و هم چنین مقرون به صرفه بودن، هنوز هم مورد استفاده طیف گسترده ای از مردم قرار می گیرد. این سیستم، از چند آشکار ساز و شستی اعلام حریق تشکیل شده که در قالب یک مدار به هم پیوسته، به کنترل پنل وصل می شوند. از مزایای سیستم اعلام حریق متعارف، می توان به مواردی مانند استفاده در ساختمان های کوچک، مدارس، مراکز خرید و غیره اشاره کرد.

بیشتر بخوانید : تجهیزات اطفا حریق

سیستم اعلام حریق آدرس پذیر

در این نوع سیستم اعلام حریق، بر خلاف سیستم متعارف، وضعیت تمام اجزا در ایجاد آلارم، از طریق میکروپروسسور و نرم افزار، کنترل و بررسی می شود. سیستم اعلام حریق آدرس پذیر، نوعی سامانه هوشمند است که تمامی ورودی و خروجی ها را کنترل می کند. این سیستم نیز مانند سیستم اعلام حریق متعارف، شامل یک یا چند مدار است که از تعدادی آشکارساز، ماژول، شستی و غیره تشکیل شده که در تمام منطقه تحت پوشش، پخش شده اند. تفاوتی که در سیستم های اعلام حریق آدرس پذیر وجود دارد این است که، در آن، هر عملکردی آدرس منحصر به فردی دارد. به این ترتیب، پیدا کردن محل حریق از روی آدرس مشخص شده، بسیار دقیق تر و آسان تر خواهد بود.

سیستم اعلام حریق بی سیم

استفاده از این سیستم در مواردی که امکان سیم کشی وجود ندارد یا هزینه سیم کشی بسیار زیاد خواهد شد یا در مکان هایی که امکان سیم کشی روکار وجود ندارد، بسیار کاربردی و مناسب است. سیستم اعلام حریق بی سیم، بدون نیاز به سیم کشی و با سیستم آدرس پذیر کار می کند. به همین دلیل، تمامی ویژگی های سیستم آدرس پذیر را نیز دارد.

سیستم اعلام حریق متعارف

سیستم اعلام حریق دستی

ساختار سیستم اعلام حریق دستی به گونه ای است که، در آن از طریق شستی یا اهرم فعال شده، آلارم به صدا در می آید و مردم حاظر در محل، متوجه هشدار حریق خواهند شد. این سیستم، هوشمند نبوده و به وسیله نیروی انسانی و بدون آشکار ساز و سایر تجهیزات فعال می شود. امروزه، استفاده از این سیستم، رواج زیادی نداشته و از پنل های اعلام حریق، به عنوان جایگزین استفاده می شود.

سیستم اعلام حریق هوشمند یا آنالوگ

یکی از پیشرفته ترین سیستم های اعلام حریق موجود در بازار، سیستم های هوشمند هستند. طراحی این سیستم ها به گونه ای است که، در آن ها از ریز پردازنده ها برای برنامه ریزی جداگانه هر آشکارساز و دستگاه متصل به سیستم استفاده می شود. برنامه ریزی در این سیستم ها طوری تنظیم می شود که امکان ارسال هشدار های خاصی به مناطقی از ساختمان وجود دارد. این ویژگی، در ساختمان های بزرگ مناطق مختلف که به هشدار های متفاوتی نیاز دارند، بسیار کاربردی و مفید است.

مزایای سیستم های اعلام حریق ساختمان

همان طور که گفته شد، سیستم های اعلام حریق، انواع مختلفی دارند، که هر کدام از آن ها، دارای ویژگی ها و مزایای خاص خودشان هستند. در ادامه، به برخی از این مزایا، اشاره می کنیم.

  • تشخیص زود هنگام، به منظور هشدار به ساکنین و دادن زمان برای تخلیه
  • واکنش سریع و هشدار به امدادگران و در نتیجه، کاهش میزان آسیب به اموال و جان افراد
  • مقرون به صرفه بودن هزینه نصب سیستم اعلام حریق در مقایسه با هزینه تعمیر خسارات ناشی از آتش سوزی
  • رعایت مقررات و اجرای قانون نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان

گروه صنعتی آژمان، یکی از فعالان پیشرو در حوزه تجهیزات اعلام و اطفا حریق است که، متناسب با انواع ساختمان ها و فضا های مختلف، پیشرفته ترین سیستم های اعلام حریق را با مدرن ترین تجهیزات، طراحی و تولید می کند. در این مجموعه، علاوه بر محصولات با کیفیت، خدماتی مانند گستردگی پشتیبانی، قیمت مقرون به صرفه و هم چنین ارائه خدمات در کمترین زمان ممکن و غیره نیز وجود دارد که موجب رضایت طیف گسترده ای از مشتریان گردیده است.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *