تلسکوپ فضایی جیمز وب
متفرقه

ایجاد تصویر چرخش بنفش از داده های تلسکوپ فضایی جیمز وب

دانشمندان از داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب برای ایجاد تصویر چرخش بنفش از کهکشان دور استفاده می‌کنند.تصویری خیره کننده از کهکشان مارپیچی NGC 628 که توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است، شبیه چیزی است که مستقیماً از یک فیلم علمی تخیلی گرفته شده است و می تواند به دانشمندان کمک کند تا چگونگی رفتار غبار در کهکشان ها را درک کنند.

این تصویر توسط گابریل برامر از دانشگاه کپنهاگ دانمارک در توییتر به اشتراک گذاشته شده است.این تصویر ترکیبی از سه مجموعه داده است که توسط وب در سه طول موج مختلف گرفته شده است. برامر که عضوی از تیم وب نیست، داده‌ها را دانلود کرد و هر مجموعه از داده‌های فروسرخ را به طیف‌های مرئی نور قرمز، سبز و آبی ترجمه کرد و آنها را برای تولید این تصویر ترکیب کرد.

این کهکشان در گذشته توسط تلسکوپ های دیگر، از جمله هابل، در نور مرئی تصویربرداری شده است و حتی زمانی که از بالای صفحه کهکشانی مشاهده می شود، شبیه کهکشان راه شیری است. برامر گفت که این تصویر نشان می دهد که اگر چشمان ما بتوانند طول موج های فروسرخ وسط را ببینند، آسمان شب چگونه به نظر می رسد.

برای کمی بیشتر زمینه، رنگ بنفش در اینجا در واقع واقعی است به این معنا که انتشار از دود سیگار بین ستاره ای (مولکول های PAH) باعث می شود فیلترهای مورد استفاده برای کانال های آبی و قرمز نسبت به سبز روشن تر شوند.

NGC 628 در تصویر ایجاد شده توسط برامر به دلیل ترکیب ابرهای غباری که عمدتاً از مولکول های بزرگی به نام هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای تشکیل شده اند، ظاهر بنفش خود را به دست می آورد. اتفاقا PAH یک جزء بزرگ در دود سیگار است.

این مولکول ها فقط طول موج های خاصی از نور را منعکس می کنند. وقتی برامر داده های طول موج را به رنگ های قرمز، سبز و آبی ترسیم کرد، رنگ سبز بسیار کمی وجود داشت. ترکیب مقدار زیادی نور قرمز و آبی رنگ ارغوانی را به کهکشان داده است که در تصویر قابل مشاهده است.

منبع : indianexpress

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *