گرمایش تابشی
رپورتاژ آگهی

سیستم های گرمایش تابشی

دستگاه ها و روش های مختلفی برای تامین گرمایش وجود دارد که بشر در طول تاریخ از آنها برای رسیدن به دمای آسایش خود استفاده کرده است. برخی از سیستم های گرمایشی که قصد داریم در این مقاله در مورد آنها صحبت کنیم در تقسیم بندی سامانه های گرمایش تابشی قرار می گیرند.

گرمایش تابشی

سامانه های تابشی به سیستم های گرمایشی گفته می شود که بیش از پنجاه درصد از انتقال حرارت آنها از طریق مکانیزم تابش صورت می گیرد.

رادیاتور های که هم اکنون در کشورمان برای گرمایش استفاده می گردند بیش از هفتاد درصد انرژی حرارتی خود را از طریق همرفتی با محیط رد و بدل می کنند به همین دلیل نمی توان آنها را در دسته بندی سامانه های گرمایش تابشی قرار داد.

انواع سامانه های گرمایش تابشی

سامانه های تابشی گستره متنوعی دارند و در انواع مختلف با توجه با حامل های انرژی (گاز و برق ) طراحی می شوند. به طورکلی دسته بندی های زیر را می توان برای این سیستم ها در نظر گرفت:

هیتر الکتریکی کوارتز با دمای بالا (c 2000)

پلاک های سرامیکی گازسوز شعله های مستقیم با دمای بالا ( c  900)

لوله های تابشی گازسوز با دمای متوسط (c 500300)

سامانه های گرمایش تابشی گازسوز نواری (c 200)

سامانه های گرمایش تابشی آبی ( c 110 60 )

 

بخاری تابشی برقی

بخاری های تابشی برقی عضوی از سامانه های تابشی می باشند که با برق کار می کنند و دارای مزایای بسیاری هستند که از آنها میتوان به کم صدای، نصب آسان، قابلیت جابه جایی(دربرخی از مدل ها) اشاره نمود. البته باید به میزان مصرف برق در این دستگاه ها توجه کرد و با انتخاب یک مدل مناسب بهترین بازده را داشت.

دستگاه های بخاری تابشی با توجه به شرایط مختلف برای یک مکان خاص پیشنهاد می گردند بخصوص در مکان های که گاز وجود ندارد این مدل دستگاه ها بسیار ایده ال می باشد.

هیتر تابشی برقی

بخاری تابشی برقی

هیتر برقی یک مدل پیشنهادی از دسته بخاری های تابشی برقی می باشد، با قابلیت نصب روی سه پایه و یا روی دیوار میباشد. ارتفاع سه پایه بلند تلسکوپی تا ۲ متر قابل تنظیم می باشد.

ظرفیت حرارتی این بخاری برقی ۲۵۰۰ وات بوده و یکی از کاربردی ترین هیترهای تابشی برقی میباشد. این هیتر، گرما را از طریق امواج مادون قرمز و تابش انتقال داده و باعث گرم شدن سریع افراد، اشیاء و محیط میگردد. امکان تنظیم حرارت در حدفاصل ۵۰۰ وات تا ۲۵۰۰ وات وجود داشته که این امر در کاهش میزان مصرف برق بسیار مهم میباشد. بخاری تابشی برقی موجب چرخش هوا نشده در نتیجه آلودگی های مواد معلق و غبار موجود در هوا به شدت کاهش می یابد. با روشن نمودن بخاری پس از ۲۲ ثانیه شاهد گرم شدن سریع و ایجاد گستره و چتر حرارتی در محیط خواهیم بود. کوتاه بودن زمان گرمایش، صرفه جویی زیادی در مصرف انرژی ایجاد مینماید. از پارامترهای مهم این دستگاه میتوان به قابلیت افزایش و کاهش درجه حرارت بر حسب نیاز اشاره نمود.

 

برای مشاوره در خصوص تهیه محصولات گرمایشی می توانید از طریق شماره تماس 09124884905 با ما در ارتباط باشید و همچنین می توانید با مراجعه به وب سایت ما به آدرس garmataaban.com اطلاعات جامعی در خصوص سامانه های گرمایش تابشی به دست بیاورید.

 

کاربرد سیستم های گرمایش تابشی در گلخانه

گرمایش گلخانه

تامین گرمایش گلخانه یکی از موارد مهم و با اهمیت در فرایند محصول دهی در گلخانه ها میباشد. داشتن یک سیستم گرمایشی مناسب برای صاحبان گلخانه بسیار حائز اهمیت است.

سیستم های گرمایش تابشی امروزه در محیط های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. که از جمله آنها می توان به رستوران ها، ویلاها، سالن های صنعتی و ورزشی، تعمیرگاه های خودرو و گلخانه ها اشاره نمود.

در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد فواید استفاده از سیستم گرمایشی  گلخانه بیشتر صحبت کنیم.

تامین گرمایش گلخانه یکی از نیازمندیهای مهم در این سالنها میباشد. روش های مرسوم و قدیمی جهت تامین گرمایش گلخانه ها، استفاده از روش همرفتی مانند بخاری ها میباشد. اتلاف انرژی در روش تامین گرمایش به روش همرفتی به واسطه تبادل دمایی از سقف و دیواره ها بسیار بالا بوده و در بسیاری موارد مقرون به صرفه نمیباشد.

در روش فوق علاوه بر اتلاف انرژی زیاد، مواردی از قبیل ایجاد شبنم بر روی سطح گیاهان و ریزش قطرات آب از روی سقف بر روی سطح گیاهان را خواهیم داشت. تولید میعان یا شبنم و مرطوب شدن سطح گیاه منجر به ایجاد قارچ و آفات در گلخانه میشود. دراین روش مساحت سالن گلخانه و بستر خاک سرد بوده و ریشه گیاه به دمای مورد نیاز نمیرسد.

این در حالی است که در تامین گرمایش با استفاده از روش گرمایش تابشی گرماتاب، انرژی حرارتی باا لهام ازطبیعت همچون خورشید امواج تابشی را به سطح ریشه وخاک گیاه منتقل نموده و دمای مورد نیاز گیاه را تامین مینماید. در این روش اختلاف حرارتی بین سقف و نقاط نزدیک به کف کم بوده و از تجمع حرارتی زیر سقف جلوگیری میگردد.

از اینرو اتلاف حرارتی از سقف گلخانه بسیار ناچیز بوده و موجب کاهش چشمگیر اتلاف حرارتی و انرژی مصرفی میگردد. گرمایش تابشی در گلخانه همانند تابش خورشید، گرما را برای گیاهان فراهم مینماید. صرفه جویی حداقل ۵۰ درصد گاز و ۹۰ درصد برق مصرفی از مزایای مهم دستگاههای گرمایش تابشی گرماتاب میباشد.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *