LED های DUV
متفرقه

غیرفعال سازی سریع ویروس های RNA تنفسی انسان با LED های DUV

به گزارش نتگام، در این مقاله از، نیاز به روش‌های بهتر برای ضدعفونی ویروس‌های ریزما‌نشاختی تنفسی انسان بررسی شده و محدودیت‌های لامپ‌های جیوه مورد توجه قرار می‌گیرد. LED های DUV مبتنی بر آلومینیوم گالیوم نیترید که برخلاف لامپ‌های جیوه، سازگاری با محیط زیست دارند، جایگزینی قابل اعتماد را ارائه می‌دهند. پژوهش نشان می‌دهد که این LEDها، به ویژه LED با طول موج 256 نانومتر، می‌توانند در زمان کوتاهی تا 100 درصد ضدعفونی و استریلیزاسیون SARS-CoV-2 و IAV را دست یابند. نتایج به این معناست که LEDهای DUV روشی قابل حمل‌تر، سازگار با محیط زیست و کارآمدتر برای ضدعفونی ویروس را ارائه می‌دهند.

روش‌های ضدعفونی سنتی و محدودیت‌های آن‌ها

تابش نور فرابنفش عمیق یک روش مؤثر برای غیرفعال‌سازی ویروس‌ها است زیرا به ژنوم ویروس آسیب می‌رساند. به طور سنتی، لامپ‌های جیوه برای ضدعفونی ویروس‌ها استفاده می‌شوند. با این حال، این لامپ‌ها دارای مشکلات مختلفی از جمله سمی بودن، شکنندگی، حجم زیاد، عمر کوتاه و تولید اوزون هستند. علاوه بر این، کنوانسیون میناماتا درباره جیوه از سال 2020 تولید، واردات و صادرات محصولات حاوی جیوه را ممنوع کرده است. بنابراین، به یک جایگزین ضدعفونی بی آلایش و کارآمد با فناوری ژرمی سریع نیاز فوری است.

LEDهای DUV مبتنی بر آلومینیوم گالیوم 

یک مقاله جدید از طرف Opto-Electronic Advances درباره غیرفعال‌سازی سریع ویروس‌های RNA تنفسی انسان توسط LEDهای DUV بحث می‌کند.

ویروس‌های RNA تنفسی انسانی، مانند SARS-CoV-2 (ویروسی که بیماری COVID-19 را ایجاد می‌کند) و ویروس آنفلوانزا A (IAV)، از طریق انتقال از طریق مجاری تنفسی به سرعت در جمعیت انسانی گسترش می‌یابند. این ویروس‌ها منجر به مشکلات مهمی از جمله مرگ و میر، ضایعات اقتصادی و بروز بیماری‌های همه‌گیر در سراسر جهان شده‌اند. بنابراین، لازم است روش‌های بهتر و با دامنه وسیع‌تری برای ضدعفونی سطوح و محیط‌ها توسعه داده شود تا خطر انتقال ویروس‌های RNA تنفسی انسان را کاهش دهد.

دیگر نتایج

LED دی‌یوی مبتنی بر نیترید آلومینیوم گالیوم (AlGaN)، که طول موج آن از 365 تا 210 نانومتر قابل تنظیم است، یک جایگزین قابل اعتماد برای لامپ های جیوه محسوب می‌شود. این راهکار مزایایی همچون عدم آلودگی محیطی، جمع و جور بودن و صرفه جویی در انرژی را ارائه می‌دهد. به طور معمول، این LED های دی‌یوی مبتنی بر AlGaN به صورت هتروپیتاکسیال بر روی قالب آلومینیوم نیترید (AlN)/یاقوت رشد می‌یابند، زیرا اندودهای بلوری تک بلوری AlN خیلی گران هستند. روش HVPE Thermal Annealing (HTA) به نظر می‌رسد که به دلیل سادگی، کارایی و پایداری خود، برای به دست آوردن یک قالب AlN/یاقوت با کیفیت بالا، بهترین روش است. با این حال، مدیریت تنش فشاری قوی (SCS) که قالب AlN/یاقوت HTA نشان می‌دهد بسیار مهم است و می‌تواند کیفیت AlGaN را تحت تأثیر قرار داده و فرآیند ساخت تجهیزات را پیچیده کند.

روش تحقیق و نتایج

نویسندگان این مقاله تحقیقاتی درباره مهندسی تنش، آماده‌سازی تجهیزات و کارآیی غیرفعال‌سازی ویروس‌های RNA تنفسی انسان با استفاده از LED های دی‌یوی مبتنی بر AlGaN انجام دادند. پژوهشگران کشف کردند که با وارد کردن یک ساختار سوپرلاتیس بین زیرساخت SCS قالب AlN/یاقوت و لایه مپتاکسیال AlGaN، SCS می‌تواند به طور موثری کاهش یابد. این مداخله، چگالی خطای انتقال لایه مپتاکسیال AlGaN را بیش از یک درجه کاهش داد و سطح صافی در سطح اتصال LED را بهبود بخشید. تیم پژوهشی LED های دی‌یوی مبتنی بر AlGaN با طول موج های قمه مختلف را آماده کرد و تأثیر ضدعفونی و ضدعفونی بر روی ویروس‌های RNA تنفسی انسانی مختلف را مورد مطالعه قرار دادند.

منبع: scitechdaily

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *