اصول انتخاب رشته کنکور
رپورتاژ آگهی

مهم ترین اصول انتخاب رشته کنکور و انتخاب مشاور

مهم ترین اصول انتخاب رشته کنکور و انتخاب مشاور انتخاب رشته کنکور آخرین و مهم ترین فرآیند در دوران تحصیل است. اهمیت انتخاب رشته کنکور 1402 بر هیچ کس پوشیده نیست. برای همین است که داوطلبان …

انتخاب رشته کنکور آخرین و مهم ترین فرآیند در دوران تحصیل است. اهمیت انتخاب رشته کنکور 1402 بر هیچ کس پوشیده نیست. برای همین است که داوطلبان آزمون سراسری به دنبال یک مشاور خوب انتخاب رشته هستند تا بتوانند بهترین نتیجه قبولی را کسب کنند. از این رو آگاهی از اصول و قوانین انتخاب رشته و نحوه یک انتخاب رشته صحیح اهمیت بسیاری دارد که هدف ما از این مطلب، آموزش انتخاب رشته کنکور و آگاهی از آخرین اصول و قوانین انتخاب رشته می باشد.

انتخاب رشته

انتخاب رشته یعنی چیدمان کد رشته هایی که در دفترچه شماره 2 سازمان سنجش منتشر شده است. فرایند چیدمان فرم انتخاب رشته است؛ که اهمیت آن را چندین برابر می کند. اینکه سازمان سنجش از اولین انتخاب شما شروع به بررسی می کند و اولین رشته ای که با رتبه شما مناسب است را به عنوان انتخاب رشته و دانشگاه شما بر می گزیند. برای همین اجازه خطا در هیچ انتخابی را ندارید. فرض کنیم شما در دو رشته و دانشگاه شانس قبولی دارید و هر دو رشته را علاقه دارید اما اگر در رشته اول قبول شوید خوشحال تر می شوید. بنابراین باید اولویت بندی بین این دو رشته را درست قراردهید. در اصل انتخاب رشته کنکور یک کار کاملا تخصصی است که باید بر اساس اصول و قوانین پیش برود.

بعد از چیدمان فرم انتخاب رشته، حال می توانید کد رشته های خود را در سایت سازمان سنجش وارد نمایید. بنابراین در مسیر انتخاب رشته کنکور در ابتدا باید قوانین و اصول انتخاب رشته را بدانید. سپس فرم 150 انتخاب خود را بر اساس اولویت بندی، چیدمان انجام دهید و در نهایت انتخاب های خود را با دقت وارد سایت کنید.

اصول انتخاب رشته کنکور

اصول انتخاب رشته

همانطور که در بالا توضیح دادیم، انتخاب رشته کنکور 1402 اصول و قوانینی دارد که قبل از چیدمان رشته ها باید از آنها آگاهی داشته باشید. از این رو اصول انتخاب رشته عبارتند از :

1-توجه به دوره های مجاز

در ابتدا باید کارنامه کنکور خود را بررسی کنید وببینید در کدام دوره ها مجاز هستید و دوره های غیر مجاز را از لیست کد رشته های خود حذف کنید. توجه به دوره های مجاز اولین قدم در انتخاب رشته می باشد.

2-لیست رشته های مورد علاقه

در سال های اخیر خیلی از رشته های دانشگاهی، بازار کار خوبی پیدا کرده اند اما خیلی از داوطلبان از آن شناختی ندارند. مثلا در رشته ریاضی، رشته هایی مانند مهندسی فیزیک که در گرایش های ارشد وارد اپتیک و لیرز می شود بسیار رشته خوبی خواهد بود. یا مثلا رشته آمار در جامعه ما خیلی بازار کار خوبی دارد اما ناشناخته است و در رشته های تجربی، رشته هایی مانند پروتز دندانی بسیار پر درآمد می باشد. یا رشته سلولی مولکولی که می تواند در گرایش ارشد وارد ژنتیک پزشکی شوید و مطب شخصی خود را داشته باشید.

یا در رشته انسانی، مشاور مالیاتی در جامعه امروز ما بسیار پرطرفدار می باشد. بنابراین در زمان انتخاب رشته حتما باید از تمامی رشته ها شناخت داشته باشید و از همه مهم تر رشته های مورد علاقه خود را لیست کنید و سپس رشته های مشابه با رشته مورد علاقه خود را وارد لیست کنید. لیست رشته های مورد علاقه شما مرحله مهمی در انتخاب رشته می باشد.

انتخاب رشته کنکور

3- توجه به بومی گزینی

نکته مهم در انتخاب رشته توجه به بومی گزینی رشته ها است. خیلی از داوطلبان تصور می کنند که هرچه شهر های دور تر و محروم تر را بالاتر انتخاب کنند؛ شانس قبولی بیشتری دارند. اما کاملا اشتباه است چرا که رشته های ناحیه ای و قطبی در ناحیه و قطب شما شانس بالاتری برای قبولی دارند. بنابراین در چیدمان شهر ها حتما به بومی گزینی باید توجه کنید و چیدمان خود را بر این مبنا انجام دهید.

4-اولویت بندی فرم انتخاب رشته

مرحله آخر این است که رشته ها، شهر ها و دوره ها و دانشگاه های خود را اولویت بندی کنید. این مرحله سخت ترین مرحله انتخاب رشته کنکور 1402 می باشد. بنابراین برای اولویت بندی فرم انتخاب رشته خود حتما از مشاور متخصص انتخاب رشته کمک بگیرید.

مشاور انتخاب رشته

همانطور که گفته شد استفاده از مشاور انتخاب رشته که متخصص و با تجربه باشد؛ یک اقدام هوشمندانه است. به هیچ عنوان مهم ترین انتخاب دوران تحصیلی خود را به دست افراد بی تجربه نسپارید. در انتخاب مشاور انتخاب رشته باید به نکات زیر تئجه کافی داشته باشید:

1-تجربه و تخصص مشاور

امر مشاوره نیز مانند پزشکی نیاز به سال ها تحصیل و تجربه دارد. بنابراین اینکه صرفا یک فردی در کنکور سراسری نتیجه گرفته است و سال بعد خودش مشاور باشد؛ اصلا اصولی نیست. برای انتخاب مشاور انتخاب رشته حتما سابقه و تخصص و تحصیلات فردی که می خواهد برای شما انتخاب رشته انجام دهد را بپرسید. تجربه و تخصص مشاور انتخاب رشته اولین موضوع مهم در انتخاب مشاور می باشد.

2-جلسات گروهی و نیمه گروهی ممنوع

متاسفانه به دلیل زمان محدود اعلام شده از سوی سازمان سنجش، اکثریت مراکز مشاوره تعداد بالایی دانش آموز می پذیرند و جلسات مشاوره خود را به صورت گروهی و نیمه گروهی برگزار می کنند. اما یادتان باشد که شرکت در جلسات گروهی و نیمه گروهی ممنوع می باشد. حتما در زمان انتخاب مشاور انتخاب رشته حواستان باشد که تمامی جلسات مشاوره شما به صورت خصوصی برگزار شود که زمان کافی برای شما قرار داده شود.

3-نظم و دقت در جلسات

در سال گذشته گروه بسیاری از دانش آموزان را دیدم که در روزهای آخر انتخاب رشته خسته و ناامید از انتظار طولانی در مراکز انتخاب رشته بودند. که از 8 صبح وارد مرکز انتخاب رشته شده بودند و 5 صبح فردا توانسته بودند با یک انتخاب رشته در هم و برهم خارج شوند. تمامی اینها به دلیل تعدد بیش از اندازه داوطلبان بوده است. اینکه در زمان انتخاب رشته، مشاور برای زمان شما ارزش قائل باشد و جلسات شما با دقت و منظم و راس ساعت برگزار شود؛ از دیگر ویژگی های مشاور انتخاب رشته کنکور 1402 می باشد.

انتخاب رشته

4-تعداد محدود داوطلبان انتخاب رشته

یادتان باید در زمان انتخاب مشاوره انتخاب رشته کنکور، به مرکزی مراجعه کنید که تعداد محدودی داوطلب برای انتخاب رشته ثبت نام کنند که فرصت کافی برای رسیدگی به انتخاب رشته هر داوطلب وجود داشته باشد. برای همین موضوع تعداد محدود داوطلبان انتخاب رشته یک معیار مهم برای انتخاب مشاور انتخاب رشته می باشد.

انتخاب رشته کنکور سراسری

انتخاب رشته کنکور سراسری 1402 از نیمه مرداد ماه شروع می شود و حدودا بین 5 الی 7 روز زمان برای انتخاب رشته با کنکور و بدون کنکور خواهید داشت. رشته های با کنکور در یک فرم 150 تایی و رشته های بدون کنکور در یک فرم 100 تایی انتخاب می شود که باید داوطلب در فرم بدون کنکور، فقط از رشته خود انتخاب نماید. یعنی داوطلبان تجربی نمی توانند کد رشته های بدون کنکور ریاضی را انتخاب نمایند.

بر اساس این سبک از انتخاب رشته کنکور سراسری، داوطلب 2 قبولی خواهد داشت که یکی بدون کنکور خواهد بود و یکی با کنکور که می تواند در نهایت یکی را انتخاب کند و برای ثبت نام دانشگاه اقدام کند.

برای انتخاب رشته کنکور سراسری با کمک یک مشاور خوب، لیست انتخاب های خود را بر اساس اصول و قوانین اولویت بندی و چیدمان کنید و سپس کد رشته های خود را از میان دفترچه شماره 2 سازمان سنجش، استخراج کنید و سپس وارد سایت سازمان سنجش کنید. اما در این مرحله دقت بسیار مهم است. چرا که اگر یک عدد 2و3 جا به جا شود کل نتیجه قبولی شما می تواند تغییر کند.

انتخاب رشته آزاد

در کنار انتخاب رشته کنکور سراسری، داوطلبان می توانند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد که بعد از انتخاب رشته سراسری می باشد؛ شرکت کنند. انتخاب رشته آزاد نیز دارای دو بخش است. بخش اول انتخاب رشته با کنکور در رشته اصلی داوطلب که شامل 100 انتخاب می باشد و انتخاب رشته بدون کنکور که بدون محدودیت در تمامی رشته ها می باشد. هر رشته دارای 20 حق انتخاب کد رشته می باشد. مثلا 20 انتخاب در رشته تجربی، 20 انتخاب در ریاضی، 20 انتخاب در انسانی، 20 انتخاب در هنر و در نهایت 20 انتخاب در رشته زبان. که برای هر انتخاب رشته یک کارت باید خریداری کنید.

توصیه ما به داوطلبان این است که شانس خود را در تمامی این انتخاب ها امتحان کنند و در نهایت با چندین قبولی مواجه می شوند که می توانند در نهایت با مشورت با یک مشاور متخصص، یک انتخاب را برگزینند.

اگر در زمینه انتخاب رشته کنکور سراسری و آزاد 1402 سوالی دارید و یا به دنبال بهترین مرکز انتخاب رشته به صورت حضوری و آنلاین در سرتاسر کشور می باشید، با شماره های 09207278684 و یا 02122141820 تماس حاصل نمایید و از مشاوره های رایگان انتخاب رشته، استفاده نمایید.

4/5 - (1 امتیاز)
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *