رویا
متفرقه

رویاهای شما چه معنایی دارند

به گفته نتگام، کیفیت خواب شما به طور مستقیم بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد. این بر خلق و خو، بافت عضلانی، عملکرد مغز، سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد. اما در حالی که درک اینکه چرا هر شب می‌خوابیم آسان است، توضیح اینکه چرا خواب می‌بینیم و چگونه آن خواب‌ها را تعبیر کنیم، بسیار دشوارتر است، به خصوص اگر عجیب یا وحشتناک باشند.

رویاها رایج هستند. در واقع، شما یک تا شش رویا در شب می بینید که قوی ترین خواب در طول خواب REM اتفاق می افتد. هیچ کس تمام رویاهایی را که دیده است به خاطر نمی آورد، و اگر تا به حال از رویاهای ناراحت کننده یا عجیبی بیدار شده اید، ممکن است تعجب کنید که چرا در وهله اول آن را می بینید. شما می توانید با کمک سه متخصص خواب که در زیر با آنها مصاحبه کردیم شروع به تشریح معنای رویاهای خود کنید. در اینجا آنچه باید در مورد رویاهای خود بدانید، معنی آنها و چرا آنها را می بینید.

رویاها چیست؟

آلن کوراس، مددکار اجتماعی بالینی می گوید: رویاها افکار، تصاویر، احساسات و گاهی صداهایی هستند که در طول خواب رخ می دهند.

هیچ شواهد قطعی در مورد اینکه رویاها از چه چیزی تشکیل شده است وجود ندارد، اما به طور کلی پذیرفته شده است که رویاها مجموعه ای از افکار، مبارزات، احساسات، رویدادها، افراد، مکان ها و نمادهایی را نشان می دهند که به نوعی با رویا بیننده مرتبط هستند.

واضح‌ترین رویاها معمولاً در طول خواب REM رخ می‌دهند، اگرچه می‌توانید در سایر مراحل خواب نیز رویا ببینید.

چرا خواب می بینم؟

کوراس می گوید تئوری های زیادی در مورد عملکرد رویاها وجود دارد. او می‌گوید: به نظر می‌رسد که آن‌ها در شکل‌گیری حافظه، یکپارچگی، حل مسئله و تثبیت ایده‌ها هم در مورد خود و هم در مورد جهان کمک می‌کنند. و افزود که دانشمندان علوم اعصاب کشف کرده‌اند که رویاها به پردازش اطلاعات و تنظیم خلق و خو نیز کمک می‌کنند.

در حالی که دانشمندان اطلاعات زیادی در مورد آنچه از نظر فیزیولوژیکی هنگام خواب دیدن افراد رخ می دهد، می دانند، هنوز چیزهای زیادی برای مطالعه در مورد آنچه از نظر روانی اتفاق می افتد وجود دارد. به عنوان مثال، محققان می دانند که افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه احتمالاً کابوس می بینند. اما افراد بدون PTSD نیز کابوس می بینند، بنابراین نمی توان گفت که کابوس همیشه با شرایط روانی همراه است.

یکی از مفاهیمی که به طور کلی پذیرفته شده است این است که رویا دیدن یک فرآیند بسیار احساسی است، زیرا با توجه به مطالعات تصویربرداری عصبی، آمیگدال (مرکز عاطفی در مغز شما) یکی از مناطق مغز شما است که در طول رویاها فعال‌تر است.

چرا نمی توانم رویاهایم را به یاد بیاورم؟

کوراس می‌گوید بخشی از این امر بیولوژیکی است، زیرا انتقال‌دهنده‌های عصبی که حافظه را تشکیل می‌دهند در طول خواب کمتر فعال هستند و به نظر می‌رسد فراموشی رویا نیز با سطح فعالیت الکتریکی مغز در هنگام خواب مرتبط باشد.

کوراس می‌گوید علاوه بر این، می‌تواند با محتوای رویاهای شما ربطی داشته باشد: نظریه‌های روانکاوی اولیه نشان می‌داد که اطلاعات دشوار یا آسیب‌زا در رویاها سرکوب می‌شوند و خواب‌بین کمتر احتمال دارد آن‌ها را بازیابی یا تجزیه و تحلیل کند.

دکتر Meir Kryger، پزشک خواب می‌گوید که اکثر مردم رویاهای خود را زمانی به یاد می‌آورند که در میانه رویا از خواب بیدار می‌شوند، یا در چند لحظه اول پس از پایان یک رویا. اما نکته مهم این است که حافظه فقط برای مدت کوتاهی دوام می آورد. اگر آن را یادداشت نکنید یا بارها و بارها در ذهن خود تکرار نکنید، احتمال زیادی وجود دارد که رویا را فراموش کنید. کرایگر می‌گوید: احتمالاً فراموش کردن رویاها بیشتر از به خاطر سپردن آنها رایج است.

وقتی از خواب بیدار می شوید نیز مهم است. تحقیقات نشان داده است که افرادی که در طول خواب REM از خواب بیدار می شوند، رویاهای واضح و دقیق تری را گزارش می کنند، در حالی که افرادی که در طول خواب غیر REM از خواب بیدار می شوند، خواب های کمتر، هیچ رویا یا رویاهای کم اهمیتی را گزارش می دهند.

تعبیر خواب من چیست؟

فرهنگ‌های مختلف در طول تاریخ به رویاها معنا و اهمیت داده‌اند، اگرچه شواهد علمی کمی وجود دارد که رویاها معانی خاصی به آنها متصل شده‌اند، کوراس می‌گوید: “هیچ کس هنوز به طور دقیق معنی رویاها یا تصاویر موجود در رویاها را تعیین نکرده است. شاخص های ضمیر ناخودآگاه یک فرض اساسی در فرهنگ های مختلف است، اما به روش های مختلف.

کرایگر می گوید که رویاها “بیشتر از نظر معانی خاص حدس و گمان هستند.” او ادامه می دهد که در میان جامعه علمی دو جریان فکری اصلی وجود دارد: یکی اینکه هر قسمت از یک رویا معنای خاصی دارد و دیگری اینکه رویاها کاملاً خودانگیخته هستند و هیچ معنایی ندارند.

اولین رشته فکری را می توان به زیگموند فروید نسبت داد، که به عنوان اولین کسی شناخته شد که به رویاها معانی قطعی داد – مانند خواب دیدن پادشاه و ملکه در واقع به این معنی است که شما در مورد مادر و پدر خود خواب می بینید.

اگرچه روانکاوی رویا ممکن است تنها در یکی دو قرن اخیر آغاز شده باشد، اما مردم رویاها را برای مدت طولانی تری مطالعه کرده اند: به گفته کرایگر، ارسطو در اوایل سال 325 قبل از میلاد در مورد رویاها نوشت.

وقتی خواب مرگ می بینید چه تعبیری دارد؟

کرایگر می‌گوید دیدن خواب مرگ، به‌ویژه در مورد مرگ یکی از نزدیکانتان از نظر عاطفی بسیار رایج است. تعبیر این نوع رویاها به عنوان ارتباط از جانب مردگان نیز رایج است، که واقعاً تعجب آور نیست: او می گوید: «مرگ چنان تأثیر زیادی بر زنده ها دارد که اغلب در محتوای رویاها گنجانده می شود.

لوونبرگ می گوید خواب دیدن مرگ می تواند به معنای پایان چیزی در زندگی واقعی باشد و این لزوما به معنای پایان زندگی نیست.

او می‌گوید: «خواب دیدن مرگ خود یک پیش‌آگاهی نیست، بلکه بازتابی از این است که چگونه می‌بینید که زندگی همانطور که اکنون می‌دانید در حال پایان است. چیزهایی مانند جابجایی، روند ترک سیگار یا ایجاد تغییر شغل.

به گفته کوراس، “این همه بستگی به این دارد که این تصاویر برای بیننده در زمینه زندگی و چالش هایشان چه معنایی دارند. کار رویایی تا حد زیادی کاوش احساسات و معنا برای بیننده خواب است و به نوعی با “کار” مدیریت مرتبط است.

منبع: cnet

3/5 - (1 امتیاز)
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *