شباهت‌ها و تفاوت‌های زخم کاری با مکبث
متفرقه

شباهت‌ها و تفاوت‌های زخم کاری با مکبث

کنجکاوی کرده‌ایم تا ببینیم شخصیت‌های سریال محمدحسین مهدویان مشابه کدام شخصیت‌ها در نمایشنامه ویلیام شکسپیر هستند؟

شباهت‌ها و تفاوت‌های زخم کاری با مکبث

شباهت زخم کاری به مکبث
آن‌طور که در تیتراژ سریال زخم کاری آمده، سریال شباهت‌های آشکاری به تراژدی «مکبث» ویلیام شکسپیر دارد. شکسپیر، مکبث را از رویدادنامه هالینشد برگرفته است. خود هالینشد هم این رویدادها را از تاریخ‌نامه‌ شخصی به نام هکتور بوسی نوشته و او هم تاریخ‌نامه‌اش را بر اساس نوشته‌های تاریخ‌گذاران قرن چهاردهم میلادی به تحریر درآورده. درواقع مکبث نیمی تاریخی است و نیمی خیال‌پردازانه.

اما آنچه در واقعیت وجود داشته این است که مکبث، سپهسالار اسکاتلند، دانکن شاه اسکاتلند را کشته و خودش ملکم پسر او را کنار زده و در سال ۱۰۴۰ بر تخت پادشاهی نشسته. در پایان هم به دست ملکم، پسر دانکن کشته شده. سایر وقایع، شاخ‌وبرگ‌هایی است که رفته‌رفته به آن اضافه شده. ما اینجا شباهت‌ها و تفاوت‌های شخصیت‌های مشترک میان زخم کاری و مکبث را بررسی می‌کنیم.

پادشاه دانکن | نعمت ریزآبادی

شباهت‌‌ها:
پادشاه دانکن زمان حمله «نروژی‌ها» به اسکاتلند، مکبث را رهبر جنگ با «نروژی‌ها» می‌کند. در «زخم کاری»، ریزآبادی، مالکی را مأمور می‌کند تا برای قرارداد مهم نفتی با «نروژی‌ها» مذاکره کند.
دانکن بعد از پیروزی مکبث در جنگ با نروژی‌ها، اداره کودور را به او پیشکش می‌کند. ریزآبادی بعد از موفقیت مالک در عقد قرارداد با نروژی‌ها مدیریت هولدینگ در کیش و دبی را به مالک می‌دهد.
دانکن برای جشن گرفتن پیروزی اسکاتلند، خود را برای جشن به دیار مکبث دعوت می‌کند. ریز‌آبادی هم بعد از عقد قرارداد، خودش را به ویلای مکبث دعوت می‌کند تا جشن بگیرند.
دانکن توسط مکبث و به تحریک لیدی مکبث در دیار آنها به قتل می‌رسد. ریزآبادی توسط مالک و به تحریک سمیرا (همسرش)، در ویلای آنها به قتل می‌رسد.
تفاوت‌ها:
پادشاه دانکن اولین پادشاه اسکاتلند بوده و طبیعتا به لحاظ میزان قدرت در جایگاهی بسیار بالاتر از نعمت ریزآبادی در سریال زخم کاری قرار داشته.
دانکن به‌عنوان پادشاه شریف و مهربان اسکاتلند، معرفی می‌شود و رابطه‌ای هم با همسر مکبث ندارد. ریزآبادی با وجود مهربانی که به مالک می‌کند اما چندان مهربان و شریف معرفی نمی‌شود. ریزآبادی پیش از اینکه مکبث با سمیرا ازدواج کند با او رابطه داشته.
دانکن دو پسر به نام‌های دانلبین و ملکم دارد. ریزآبادی یک پسر به نام ناصر و یک دختر به نام منصوره دارد.

مکبث | مالک

شباهت‌ها
مکبث تحت تأثیر همسرش دست به قتل دانکن می‌زند. مالک هم به تحریک سمیرا تصمیم به قتل می‌گیرد.
مکبث بعد از قتل دانکن، گرفتار عذاب وجدان می‌شود و هر صدا و هر در کوفتنی او را می‌ترساند. مالک بعد از قتل ریزآبادی درگیر توهم می‌شود و مدام حالت تهوع دارد.
مکبث بعد از دانکن، برای فاش نشدن راز قتل، دست به قتل‌های بعدی می‌زند. مالک تا اینجای سریال بعد از قتل ریزآبادی، دست به قتل نجفی و… هم زده است.
تفاوت‌ها
مکبث پسرخاله دانکن است اما مالک در یک خانواده فقیر متولّد شده و پدرش وضع خوبی نداشته. ریزآبادی به او کمک می‌کند تا تحصیلاتش را تمام کند و کنار دست خودش مشغول به کار شود. البته همه یکدیگر را «پسرعمو» صدا می‌کنند.
مکبث غیر از لیدی مکبث با زن دیگری رابطه ندارد اما در داستان زخم کاری، مالک به سمیرا دروغ می‌گوید و با دختر حاج عمو و… وارد رابطه می‌شود.

لیدی مکبث | سمیرا

شباهت‌ها:
برای رسیدن به جاه و جلال، نقشه قتل دانکن را می‌کشد. سمیرا هم از ابتدا به خاطر سهم بیشتر به قتل ریزآبادی فکر می‌کند.
لیدی مکبث بعد از قتل دانکن به سمت فروپاشی می‌رود. در زخم کاری، مجموعه شرایط طوری پیش می‌رود که سمیرا هم ضعیف شود.
تفاوت‌ها:
با مهربانی و زبان‌بازی مکبث را وادار به قتل دانکن می‌کند اما سمیرا مالک را کتک می‌زند و تحقیر می‌کند.
به لحاظ طبقه اجتماعی با مکبث برابر است و خودش را برتر نمی‌داند اما سمیرا از همان ابتدا مالک را زیردست خودش می‌داند.
لیدی مستقیم در قتل شاه مشارکتی ندارد اما در زخم کاری، سمیرا لحظه قتل کنار مالک است.

ملکم | ناصر و منصوره
منصوره مابه‌ازایی در مکبث ندارد اما نمی‌توانیم بگوییم ناصر مابه‌ازای مَلکُم در داستان است. به نظر می‌رسد هردوی این شخصیت‌ها در کنار هم برگرفته از ملکم، دانلبین و مکداف (قاتل مکبث) هستند.

شباهت‌ها
دانکن قبل از مرگش ملکم را به‌عنوان جانشین انتخاب می‌کند و ریزآبادی منصوره را جانشین خودش می‌کند و ناصر سهمی از این ماجرا ندارد.
ملکم بعد از شنیدن خبر قتل پدرش فرار می‌کند. خودش را ضعیف می‌پندارد و فکر می‌کند مکبث از او برای اداره مملکت قدرتمندتر است. در زخم کاری، ناصر آن‌قدر ضعیف است که همیشه کنار گذاشته می‌شود، گریه می‌کند و…
تفاوت‌ها
منصوره به خاطر احساسات گذشته به مالک علاقه‌مند است و به او نزدیک می‌شود اما در مکبث چنین روابطی وجود ندارد.
در داستان مکبث، ملکم نهایتا پیروز میدان می‌شود و در سریال هنوز نمی‌دانیم قرار است به چه پایانی برسیم.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *