علت افت بازدید سایت های ایرانی
بعضی از سایت هایی که در اوایل دهه نود یا اواسط دهه نود هجری شمسی، خیلی ببینده داشت، الان ببینده زیادی ندارد. علت چیست؟
یکی از دلایل افت بازدید سایت های پربیننده ایران را میتوان در عدم طراحی استراتژی درست بر اساس نیازهای روز بازار دانست. شما یک سایت خبری در حوزه سبک زندگی دارید. روزگاری، خواندن اخبار حوادث، خیلی جذاب بود. آشپزی، فوق العاده جذاب و خواندنی بود. اما امروز وقتی ۱۳ میلیون نفر کد بورس دارند و برای عرضه اولیههای بورس، ۱ میلیون نفر در صف قرار می گیرند و شمار کارگزاری های ۳۱ استان به عدد ۱۰۶ می رسد و بخشی از جامعه، کریپتوکارنسی باز! شده اند، باید در استراتژی محتوا نویسی خود تجدید نظر کنید.
نباید این جامعه ۱۳ میلیون نفری پول دار باسواد را که تشنه اطلاعات درباره ۶۰۰ سهم بازار بورس هستند را نادیده گرفت.
یا مثلا ۴ میلیون دانشجو داریم در صدها رشته. همه این ها نیازمند محتوا هستند. محتوای خوب. از ورود به مقطع کاردانی تا شیوه قبولی در آزمون مصاحبه دوره دکتری و نیازهای علمی مربوط به صدها رشته دانشگاهی از مهندسی تا پزشکی. چند سایت به این موضوعات مهم پر کاربرد و پربیننده توجه دارند؟
یا ۱۰ میلیون دانش آموز داریم. یک هشتم جمعیت ایران، دانش اموز هستند و زیر ۱۸ سال. همه هم خوشبختانه آنلاین هستند. چقدر به نیازهای این جماعت، سایت های پربیننده ایرانی توجه دارند؟ خیلی کم!
بخشی از دلایل افت بازدید سایت های پربیننده ایرانی، به دلیل عدم توجه وب مسترها و تئوریسین های آن ها به تجدید نظر در بیزینس مدل و برنامه تجاری بلند مدت مبتنی بر نیاز مخاطب، مرتبط است که در ایران، خیلی برای وب مسترها، جدی نیست و البته، خیلی زود هم از بازار رقابت، حذف می شوند.
از دیگر دلایل افت بازدید سایت های پربیننده ایران در سال های پایانی دهه نود سده سیزدهم هجری شمسی، به تغییر اکوسیستم کسب اطلاعات باز میگردد. روزگاری، همه علاقه ها متمایل به سرچ در گوگل بود. اکنون، بعضی ها فقط در شبکه های اجتماعی و هشتگ ها، به دنبال اطلاعات هستند و بعضی ها هم در شبکه های اجتماعی ویدویی (مثل یوتیوب و آپارات و امثالهم) به دنبال داده های مورد نظر از مد و لباس تا بورس و مهاجرت و سبک زندگی هستند. اگر شما دراین فضاها، تولید محتوا نکرده باشید، بخش قابل توجهی از مخاطبان را از دست داده اید.
شما اگر به عنوان وب مستر، در لینکدین، توییتر، اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک، پینترست و یوتیوب و آپارات و غیره حضور فعالی نداشته باشید، حتما با افت بازدید در بلند مدت روبرو خواهید شد چرا که بخشی از ورودی به سایت، از طریق این شبکه های اجتماعی و بسترهای اشتراک گذاری رایگان اطلاعات چند رسانه ای صورت می گیرد. اما شرط کافی برای افزایش بازدید نیست.
از دیگر دلایل افت بازدید سایت های پربیننده ایرانی در سال های اخیر، عدم توجه به طراحی مدل هایی خلاقانه برای SEO خوب محتوا بوده که سبب می شود تا کلید واژه های عالی با مطالب معمولی در سایت های تازه کار، جایگاه خوبی در موتورهای جستجو کسب کنند و رتبه مطالب سایت هایی با AUTHORITY دامنه بالا و رتبه خوب در الکسا را شکار کنند.
سئو، بحثی است کارشناسی و نیاز به صبر و حوصله و دقت و رصد دائمی بازار دارد و برخی از وب مسترها از این موضوع غافل هستند. سئو بد، یکی از دلایل افت قابل توجه بازدید سایت های پربیننده ایران در چند سال اخیر است.
سایتها و اپ هایی که هم اطلاعات خوب موثق می دهند و هم پاسخگوی سوالات و نیازهای اطلاعاتی کاربران هستند، این ها آرام آرام در حال شکار جایگاه و رتبه و بازدید سایت های قدیمی در کسب و کار امروز ایران هستند.
اکنون کاربران، مشتاق پیدا کردن پاسخ سوالات خود زیر کامنت مطالب منتشر شده در سایت ها هستند و پاسخ به سوالات آن ها، به صورت غیر مستقیم، در افزایش شمار بازدید صفحه و جذب کاربر بیشتر موثر است. این موضوع مهم را وب مستر ها، جدی بگیرند که رقبای آن ها، برنامه های دقیقی برای این حوزه در دستور کار قرار داده اند. اگر سایت شما ارتباطی با دنیای اپ ها ندارد و از طریق اپ اختصاصی، قابل رهگیری و خواندن نیست، آرام آرام باید شاهد جایگاه سه رقمی و چهار رقمی در الکسا باشید.