آب تصفیه شده
سلامت

آب تصفیه شده چقدر سالم است؟

به گزارش سایت نتگام و به نقل از پایگاه سلامت: آب تصفیه شده ممکن است طعم بهتری نسبت به شیر آب داشته باشد، اما آیا سالم تر است؟ با روش های فیلتراسیون و نحوه یافتن بهترین فیلتر آب برای نیازهای خود آشنا شوید.
همه می دانند که نوشیدن هر روز آب برای هیدراته ماندن مهم است. با این حال، پیدا کردن بهترین نوع آب برای شما، همیشه به این آسانی نیست. انواع مختلفی از آب وجود دارد.

آب تصفیه شده خانگی تعادلی بین سلامتی و مقرون به صرفه بودن ایجاد می کند. یعنی عاری از ناخالصی‌هایی است که ممکن است از شیر آب دریافت کنید. برخی از مردم آب چشمه بطری‌های شیشه‌ای را ترجیح می‌دهند زیرا بسیاری از سیستم‌های تصفیه آب، مواد معدنی سالم مانند کلسیم، منیزیم، کلرید و پتاسیم را فیلتر می‌کنند.

آب تصفیه شده چیست؟

فن آوری های تصفیه آب زیادی وجود دارد، اما هدف یکسان است. حذف آلاینده ها از آب آشامیدنی شما، فیلترهای پارچ از فیلترهای کربن فعال استفاده می کنند، در حالی که سیستم های کل خانه یا زیر سینک اغلب از اسمز معکوس استفاده می کنند. چهار روش اصلی تصفیه آب عبارتند از:

فیلتر کربن فعال

طبق گفته آژانس حفاظت از محیط زیست که معمولاً در فیلترهای نوع پارچ استفاده می شود، کربن فعال به آلاینده ها متصل می شود، آنها را در فیلتر به دام می اندازد تا در فنجان شما جریان پیدا نکند. این رسوبات قابل مشاهده و برخی فلزات را حذف می کند، اما ممکن است باکتری ها یا آرسنیک را از بین نبرد.

تبادل یونی

این نوع سیستم فیلتراسیون برای نرم کردن و غیر معدنی کردن آب استفاده می شود. معمولاً برای حذف سموم ناسالم استفاده نمی شود.

اسمز معکوس (با کربن)

دکتر سینگ متخصص امریکایی این روش فیلتراسیون را توصیه می کند که از کربن و غشاهای محکم برای فیلتر کردن آلاینده ها در سطح مولکولی استفاده می کند. اسمز معکوس می تواند باکتری ها، ویروس ها و آلاینده های شیمیایی رایج را حذف کند.

تقطیر

آب مقطر را به بخار می‌جوشانند، سپس اجازه می‌دهند تا در ظرفی جداگانه به مایع تبدیل شود. آلاینده های موجود در بخار در ظرف اصلی محبوس می شوند. تقطیر آب بسیار مؤثر است، اما گاهی اوقات با سرد شدن آب، باکتری ها می توانند مجدداً کلون شوند.

چرا مردم آب خود را فیلتر می کنند؟

اکثر مردم آب خود را فیلتر می کنند زیرا نگران آلاینده ها هستند یا مزه آب لوله کشی را دوست ندارند. آب در شهرها که از منابع شهری می آید، گاهی اوقات دارای کلر است که برای از بین بردن هر گونه میکروب مضر استفاده می شود. از سوی دیگر، آب چاه می تواند طعم گوگرد، فلزی یا حتی کپک زده داشته باشد. اما بسیاری از آلاینده های آب به هیچ وجه طعمی را اضافه نمی کنند. به همین دلیل است که دکتر سینگ می گوید نوشیدن آب بدون فیلتر عاقلانه نیست. او می‌گوید آلاینده‌های زیادی در آب لوله‌کشی یافت می‌شوند. این آلاینده ها می توانند به طور بالقوه برای میکروبیوم روده و سلامت کلی ما مضر باشند.

یک افزودنی آب لوله کشی که ممکن است بخواهید آن را نگه دارید فلوراید است. این ماده معدنی نزدیک به 100 سال است که به آب آشامیدنی اضافه شده است. اسمز معکوس یا تقطیر به احتمال زیاد فلوراید را حذف می کند، در حالی که احتمال حذف آن با روش های دیگر فیلتر کردن کمتر است. آب بطری معمولاً حاوی فلوراید نیست.

انواع آلاینده های آب

چهار نوع آلودگی آب وجود دارد.

فیزیکی

این شامل هر لکه خاک یا گرد و غبار یا هر تکه شناوری است که می توانید در آب خود ببینید.

شیمیایی

به گفته دکتر سینگ، این شامل آفت کش ها و فلزاتی مانند سرب است. همچنین می‌تواند شامل آثاری از کلر یا داروهای دارویی باشد که به منبع آب شما فرار کرده‌اند.

بیولوژیکی

می تواند طیف گسترده ای از باکتری ها، ویروس ها، و انگل ها وجود داشته باشد.

رادیولوژیک

طبق گفته EPA، این شامل سزیم، پلوتونیوم و اورانیوم است.
به گفته دکتر سینگ، نوشیدن آب آلوده می تواند منجر به انواع مشکلات سلامتی، از علائم شبیه آنفولانزا گرفته تا عدم تعادل هورمونی شود. سرب مخصوصاً برای کودکان خطرناک است.

چگونه بفهمیم آب سالم است؟

اگر نگران آب لوله کشی آلوده هستید، دکتر سینگ پیشنهاد می کند کیفیت آب شهر خود را بررسی کنید. او هشدار می‌دهد که اکثر محدودیت‌های قانونی آلاینده‌ها برای سال‌ها به‌روزرسانی نشده‌اند و می‌افزاید که محدودیت‌های قانونی لزوماً به معنای محدودیت‌های ایمن نیستند. اگر آب چاه دارید، گورین توصیه می کند که آن را از نظر آلاینده ها آزمایش کنید. اگر آب چاه شما ایمن تلقی شود، او می گوید که می تواند منبع شگفت انگیزی از مواد معدنی مفید برای سلامتی باشد.

در مورد آب معدنی چطور؟

اگر از آب بطری لذت می برید، دکتر سینگ می گوید عاقلانه است که در مورد کیفیت آب تامین کنندگان مختلف تحقیق کنید. و هم او و هم گورین توصیه می کنند که بطری های شیشه ای یا آب بسته بندی شده را به جای پلاستیک انتخاب کنید.

آب موجود در بطری‌های پلاستیکی می‌تواند حاوی ذرات ریز موسوم به میکروپلاستیک باشد، اگرچه اثرات سلامتی آن مشخص نیست. نه تنها این، بلکه بطری های پلاستیکی به زباله های محیطی کمک می کنند.

آیا آب تصفیه شده ارزش هزینه را دارد؟

پاسخ به این سوال به موقعیت مکانی، منبع آب و نگرانی های سلامت شخصی شما بستگی دارد. به گفته دکتر سینگ، احتمالاً آب تصفیه شده سالم‌تر است و اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در معرض خطر آلودگی است، بسیار مهم است. من نسبت به آب تصفیه شده در خانه شما تعصب دارم. بسیار مقرون به صرفه است و آلودگی را کاهش می دهد. من شخصاً سیستم اسمز معکوس را ترجیح می دهم. شما می توانید سیستم های بدون BPA ساخت ایالات متحده را پیدا کنید که فقط چند صد دلار قیمت دارند.

با این حال، این امکان نیز وجود دارد که شما در خانه ای با خاک و آب چاه زندگی کنید که حاوی سطوح سالمی از مواد معدنی ضروری است. این مورد برای گورین است. او می‌گوید: برای فواید بهینه برای سلامتی، نوشیدن آب چشمه یا معدنی یا آب چاه، اگر آب خود را آزمایش کرده‌اید و نوشیدن آن بی‌خطر است، توصیه می‌کنم دوستدار محیط‌زیست‌ترین روش ممکن باشید.

منبع: besthealthmag

4/5 - (1 امتیاز)
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *