کیست های سینه
رپورتاژ آگهی

آیا کیست های سینه می توانند تبدیل به سرطان شوند؟

آیا کیست های سینه می توانند تبدیل به سرطان شوند؟ برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

کیست سینه در بین خانم ها بسیار شایع و معمولاً غیر سرطانی است. با این حال، احتمال کمی وجود دارد که کیست پستان منجر به سرطان سینه شود. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

کیست سینه چیست؟

کیست پستان یا به اصطلاح Breast Cysts در حقیقت کیسه هایی بادکنکی (گرد) و پر از مایع هستند که در بافت پستان ایجاد می شوند، این کیست ها اغلب ضایعات بادکنکی، نرم، صاف و معمولا متحرک هستند.

این کیست ها می توانند در اندازه های متفاوتی از ریز یا میکروکیست ها تا درشت یا ماکروکیست ها باشند که اکثر آن ها با لمس و قابل احساس هستند. این کیست ها ممکن است ساده که پر از مایع با دیواره های نازک و صاف باشند، می توانند از نوع پیچیده جامد یا مایع غلیظ با دیواره های ضخیم تر و بی نظم باشند و یا ممکن است ترکیبی از این دو نوع باشند.

کیست های پستان در خانم های 35 تا 50 سال شایع تر هستند و در طول چرخه قاعدگی اندازه آن ها در نوسان است. در حالی که اکثر کیست های سینه خوش خیم هستند، احتمال کمی وجود دارد که با افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه مرتبط باشند.

تفاوت کیست سینه یا سرطان سینه؟

تفاوت کیست سینه وسرطان

درک این نکته مهم است که کیست سینه و سرطان سینه دو موضوع متفاوت هستند. کیست های سینه شایع و اغلب بی ضرر هستند، در حالی که سرطان سینه یک بیماری جدی و خطرناک است. با این حال، در برخی موارد، کیست پستان ممکن است حاوی سلول های غیر طبیعی باشد یا ممکن است با سایر عوامل خطر سرطان سینه مرتبط باشد.

تفاوت کیست پستان و سرطان پستان در این است که کیست ها معمولا خوش خیم و غیرسرطانی و فقط در برخی موارد خاص ممکن است نیاز به پیگیری داشته باشند ولی در مقابل آن سلول های سرطانی به دلیل تکثیر و تقسیم سلولی بالا به سرعت پخش می شوند و باید آن را حتما پیگیری و برای درمان آن سریعا اقدام کرد.

علل خطر

هرچند رابطه بین کیست و سرطان سینه به طور کامل شناخته نشده است، اما عوامل متعددی وجود دارد که ممکن است خطر مرتبط بودن یا منجر به سرطان سینه را افزایش دهد، که عبارتند از:

سن

خانم های بالای 50 سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به کیست سینه و سرطان سینه هستند. با افزایش سن خانم ها، احتمال ابتلا به بیماری های خوش خیم (غیرسرطانی) و بدخیم (سرطانی) پستان افزایش می یابد.

سابقه خانوادگی (ارثی)

سابقه خانوادگی سرطان سینه یا سابقه شخصی سرطان سینه ممکن است خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

کیست های پیچیده

برخی از کیست های پستان ممکن است در تصویربرداری های تشخیصی پیچیده به نظر برسند، به این معنی که دارای ویژگی های خاصی هستند که باعث نگرانی در مورد وجود سلول های غیر طبیعی می شود. این کیست های پیچیده ممکن است نیاز به ارزیابی و بررسی بیشتر برای رد احتمال سرطان داشته باشند.

علائم

علائم پایدار مانند درد، حساسیت، یا تغییرات در ظاهر پستان (مانند فرو رفتگی نوک پستان و غیره) مرتبط با کیست پستان ممکن است نگرانی را در مورد یک فرآیند سرطانی زمینه ای ایجاد کند.

یافته های تصویربرداری

برخی از ویژگی های مشاهده شده در بررسی های تصویربرداری تشخیصی، مانند ماموگرافی یا سونوگرافی، ممکن است مشکوک به وجود سرطان در کیست پستان را ایجاد کند.

برای خانم های مبتلا به کیست پستان مهم است که مراقب سلامتی خود باشند و هر گونه نگرانی را با پزشک خود در میان بگذارند. در حالی که اکثر کیست‌های پستان خوش خیم و غیرسرطانی هستند و منجر به سرطان نمی‌شوند، نظارت بر آن‌ها و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در علائم یا یافته‌هایی که در بررسی های تصویربرداری باعث نگرانی می‌شود، ضروری است.

علائم کیست های پستان

کیست ها ممکن است در یکی از سینه ها و یا در هردو سینه اتفاق بیافتد اما اکثر کیست های سینه بدون هیچگونه علامتی هستند ولی در برخی از افراد ممکن است علائم زیر را داشته باشد:

  • احساس درد در نواحی پستان
  • حساسیت در ناحیه سینه مخصوصا پیش از شروع پریود
  • احساس ضایعاتی بادکنکی، نرم و صاف در هنگام لمس سینه
  • حرکت ضایعات به راحتی در بافت پستان
  • ترشحات شفاف و یا زردرنگ از نوک سینه
  • شدیدتر شدن علائم در طول چرخه قاعدگی

برخی علائم که ممکن است به دلیل سرطانی شدن سلول های بافت پستان باشد شامل موارد زیر است و در صورت مشاهده هرگونه علائم باید برای بررسی آن ها اقدام نمائید:

  • تغییراتی در اندازه و ظاهر پستان مخصوصا نوک آن شامل فررفتگی و یا پوسته پوسته شدن
  • افزایش اندازه توده های ایجاد شده در بافت سینه
  • احساس توده و تورم غدد لنفاوی زیربغل

چرا کیست سینه ایجاد می شود؟

دلیل اصلی آن می تواند تغییر در هورمون های استروژن و پروژسترون در دوران قاعدگی باشد.

چطور برای تشخیص اقدام کنیم؟

در صورت وجود هرگونه درد و یا شدیدتر شدن علائم کیست پستان لازم است به پزشک معالج خود مراجعه کنید (البته این را در نظر داشته باشید که اگر در تشخیص های قبلی خود متوجه وجود کیست در پستان خود شده اید لازم است که تحت نظر پزشک باشید). پزشک ممکن است بسته به شرایط بیمار پس از معاینات فیزیکی برای بررسی بافت داخلی پستان و یا در صورت وجود کیست برای بررسی بیشتر وضعیت کنونی کیست پستان درخواست تصویربرداری های تشخیصی بیشتری مانند ماموگرافی تشخیصی یا سونوگرافی پستان را توصیه کند البته در برخی موارد ممکن است با توجه به صلاح دید پزشک نیاز به انجام ام آر آی هم باشد اما در بیشتر موارد سونوگرافی و ماموگرافی درخواست می شود.

در صورت مشاهده علائم و ویژگی‌های نگران‌کننده‌ای، ممکن است نظر پزشک نمونه بردای از بافت پستان باشد؛ که این نمونه‌برداری از مایع یا بافت کیست برای تعیین وجود سلول‌های غیرطبیعی یا رد هرگونه بدخیمی بالقوه انجام می شود و در برخی موارد نیز لازم به تخلیه کیست های پستان یا وکیوم بیوپسی است. در حقیقت بیوپسی (نمونه برداری) پستان برای تشخیص دقیق سلول های سرطانی انجام می شود.

مهم است که به یاد داشته باشید که اکثر کیست های سینه بی ضرر هستند و منجر به سرطان سینه نمی شوند. با این حال، برای خانم های مبتلا به کیست پستان بسیار مهم است که از وضعیت خود مطلع باشند و چکاپ های سالیانه خود را برای اطمینان از سلامت خود انجام دهند.

نتیجه

همانطور که در این مقاله توضیح داده شد در صورت مشاهده هرگونه درد و شدیدتر شدن علائم کیست باید به پزشک مراجعه کنید و بررسی های لازم برای تعیین وضعیت سلامت پستان ها مانند سونوگرافی، ماموگرافی اقدام کنید و در صورت وجود هرگونه مورد مشکوکی در تصویربرداری لازم است برای تشخیص دقیق سرطانی بودن یا نبودن سلول های سینه نمونه برداری و بیوپسی انجام شود و گاهی نیز ممکن است نیاز به تخلیه این کیست ها باشد.

اگر چنانچه قصد انجام خدماتی همچون سونوگرافی، ماموگرافی و.. را در منطقه اکباتان دارید توصیه ما به شما مرکز رادیولوژی و سونوگرافی اکباتان است که با سرپرستی دکتر بهنام غیاثوند خدمات تصویربرداری و نمونه برداری به صورت تخصصی در این مرکز انجام می شود.

 

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *