تجزیه و تحلیل زمان در اکسل
متفرقه

نحوه تجزیه و تحلیل مقادیر زمان در مایکروسافت اکسل

بسیاری از صفحات گسترده مایکروسافت اکسل مقادیر تاریخ و زمان را ذخیره می کنند. گاهی اوقات این دو مقدار در یک سلول ظاهر می شوند، گاهی اوقات نه. اگر با تاریخ و یا زمان کار می کنید، به درک خوبی از محاسبات تاریخ نیاز دارید.

به طور خلاصه یک عدد صحیح نشان دهنده تاریخ و یک عدد اعشاری نشان دهنده زمان است. صرف نظر از اینکه مقادیر از کجا می آیند، ممکن است لازم باشد مولفه های زمانی، ساعت ها، دقیقه ها و ثانیه ها را تجزیه و تحلیل کنید.

در این آموزش نحوه وارد کردن مقادیر زمان در اکسل را به شما نشان خواهم داد. سپس به سه تابع اکسل مایکروسافت می پردازیم که می توانید از آنها برای تجزیه مقادیر ساعت، دقیقه و ثانیه از یک مقدار زمان ترکیبی استفاده کنید.من از مایکروسافت 365 در سیستم 64 بیتی ویندوز 10 استفاده می کنم، اما می توانید از نسخه های قبلی اکسل استفاده کنید. اکسل برای وب از توابع زمان پشتیبانی می کند.

نحوه وارد کردن مقادیر زمان در اکسل

هنگام وارد کردن مقادیر زمان، باید آنها را در قالبی وارد کنید که excel تشخیص دهد. اگر زمان دقیق را می دانید، می توانید آن را به صورت اعشاری وارد کنید. بسیاری از ما نمی خواهیم مقادیر زمانی را به این طریق وارد کنیم. در عوض، ما آنها را به روشی وارد می کنیم که برای ما معنادار باشد – 9:30 صبح، 12:30 بعد از ظهر، 8:01:01 صبح و …

اگرچه اکسل زمان را به صورت اعشاری ذخیره می کند، اما مقادیر زمانی را به صورت اعداد صحیح وارد کنید و اجزا را با دونقطه جدا کنید. در صورت لزوم، اعداد صحیح را با فاصله و جزء AM/PM دنبال کنید. زمان سربازی نیازی به جزء نهایی ندارد.

شما می توانید یک زمان برای همه اجزا وارد کنید. به عنوان مثال، 7:00 بعد از ظهر را به عنوان 7:00:00 بعد از ظهر وارد کنید. اگر می خواهید ساعت 8 صبح را بدون هیچ جزء دیگر وارد کنید، 8:00 صبح، 8:00 صبح یا حتی 8:00 صبح را وارد کنید. اگر در مورد نحوه نمایش مقادیر زمان توسط اکسل سردرگم هستید، قالب پیش فرض را بررسی کنید. شاید بخواهید تغییرش بدهید.

اگر جزء AM/PM را حذف کنید، Excel AM را فرض می کند. هنگام وارد کردن مقادیر زمان نظامی، جزء AM/PM را وارد نکنید. اگر فرمت برای نمایش زمان نظامی تنظیم نشده باشد، اکسل ورودی را به عنوان زمان AM/PM نمایش می دهد. نوار فرمول اکسل هر سه مولفه زمان و AM/PM را نشان می دهد.

داده های مثال شامل مقادیر زمانی وارد شده به روش های مختلف و نتایج TODAY() و NOW() می باشد. دو مورد آخر توابع فرار هستند. توابع فرار هر بار که ورق محاسبه می شود به روز می شوند. در نتیجه، شکل‌ها زمان‌های یکسانی را از شکلی به شکل دیگر نشان نمی‌دهند. اگر دنبال کنید این رفتار را در برگه خودتان خواهید دید.حال بیایید مقادیر زمانی را تحلیل کنیم.

نحوه تجزیه و تحلیل ساعت در اکسل

اگر برگه ای از مقادیر زمان ندارید، می توانید از فایل نمایشی قابل دانلود استفاده کنید یا از دستورالعمل های بالا برای وارد کردن مقادیر زمانی مشابه آنچه در شکل A نشان داده شده است استفاده کنید. به طور خاص، از تابع HOUR() Excel برای تجزیه استفاده کنید. ساعت از هر مقدار

شکل 1

تجزیه و تحلیل زمان در اکسل

تجزیه و تحلیل زمان در مایکروسافت اکسل

تابع HOUR() اکسل جزء ساعت یک مقدار زمانی را به صورت یک عدد صحیح از 0 تا 23 برمی‌گرداند که 0 12:00 صبح و 23 11:00 بعد از ظهر است.

نحو تابع HOUR() ساده است – HOUR(serial_value) – که در آن serial_value یک مقدار زمانی یا ارجاع به یک مقدار زمانی است. می توانید مقدار زمان را به عنوان متن با نقل قول وارد کنید، به عنوان مثال. B. TIMEVALUE (“6:45 PM”)، یک مقدار اعشاری، یک مقدار زمان ثابت، یا حتی نتیجه یک تابع یا عبارت دیگر.

کاور ویندوز را حتما بخوانید
مقادیر زمان بخشی از مقدار تاریخ هستند، حتی اگر تاریخ را تایپ نکنید. تاریخ یک عدد صحیح و زمان یک عدد اعشاری است که بخشی از عدد صحیح تاریخ است. مثلا 0.50 یعنی نصف روز یا 12 ظهر.

شکل 1 نتایج تابع HOUR() را نشان می دهد. ستون A مقادیر خاصی را در ستون B مشخص می کند که به دلیل قالب بندی نمی توانید آنها را ببینید.

همانطور که می بینید، این تابع یک عدد صحیح را نشان می دهد که نشان دهنده ساعت روز است که با مقدار زمان در ستون B نشان داده شده است. مقدار زمان در B3، 5:11:30 بعد از ظهر، 17 ساعت پس از نیمه شب است. مقدار اعشاری 0.063 هنگام قالب بندی تقریباً 4:30 بعد از ظهر است که 16 ساعت از نیمه شب گذشته است. تابع TODAY() فرمت شده به عنوان مقدار زمانی 0 است زیرا تابع TODAY() فقط عدد صحیح روز را برمی گرداند. تابع NOW() اکسل هم روز و هم ساعت را برمی گرداند، اما یک فرمت فقط مقدار زمان را در B11 نشان می دهد.

نحوه تجزیه و تحلیل لاگ ها در اکسل

برای تجزیه و تحلیل دقیقه ها، از تابع MINUTE() Excel استفاده کنید، که همانطور که انتظار می رود، دقیقه ها را نسبت به ساعت فعلی یک مقدار زمانی برمی گرداند. این تابع از دستور HOUR():

MINUTE (مقدار_سریالی)

شکل 2 نتایج تابع MINUTE() را در ستون D نشان می دهد. مقدار زمان، 5:11:30 بعد از ظهر، 11 دقیقه بعد از ساعت است. مقدار اعشاری 0.693 برابر با 37 دقیقه در ساعت است. TODAY() همچنان 0 را برمی گرداند و NOW() با هر محاسبه به روز می شود بنابراین تغییر می کند. در شکل B زمان 40 دقیقه به ساعت است.

شکل 2

تجزیه و تحلیل لاگ ها در اکسل

تحلیل لاگ در اکسل

آخرین مولفه زمانی ما برای تجزیه و تحلیل، ثانیه است که باید انجام دهیم.

چگونه ثانیه ها را در اکسل تجزیه و تحلیل کنیم

اگر مشکوک هستید که اکسل تابع SECOND() دارد، حق با شماست. تابع SECOND() اکسل ثانیه های یک مقدار زمانی را برمی گرداند و از نحو زیر استفاده می کند:

SECOND (مقدار_سریالی)

شکل 3 نتایج تابع SECOND() را در ستون E نشان می دهد. همه چیزهایی که تا کنون آموخته اید برای تابع SECOND() نیز کاربرد دارد. مقدار زمان 5:11:30 بعد از ظهر 30 ثانیه به دقیقه است. مقدار اعشاری 0.693 55 ثانیه در دقیقه است.

شکل 3

ثانیه در اکسل

تجزیه و تحلیل ثانیه در اکسل

نحوه تبدیل مقادیر زمان به اعشار در اکسل

در داخل، اکسل زمان را به عنوان یک مقدار اعشاری ذخیره می کند. سریعترین راه برای نمایش این مقدار زمان، تغییر قالب است. شکل 4 نتیجه تغییر فرمت مقادیر زمانی در ستون B را از Time به General نشان می دهد. TODAY() فقط یک عدد صحیح را برمی گرداند زیرا مقدار زمانی را بر نمی گرداند. توجه داشته باشید که نوار فرمول اکنون مقدار زمان را به عنوان یک عدد اعشاری نشان می دهد.

شکل 4

تبدیل مقادیر زمان به اعشار در اکسل

تبدیل زمان به اعشار در مایکروسافت اکسل

امیدوارم از این آموزش که در سایت نتگام آماده کردیم لذت برده باشید.

منبع : paperwriter

 

 

Rate this post
نظرات
  1. نیما جاویدنیا

    سلام لطفا آموزش های بیشتری از اکسل منتشر کنید

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *