ژل رویال
سلامت

ژل رویال: آیا برای شما مفید است؟ 4 مزایای بالقوه

 

ژل رویال چیست؟

همه درباره فواید زنبور عسل وزوز می کنند.

به ما عسل می دهند. گرده زنبور عسل را در اختیار ما قرار دهید. موم زنبور عسل را که در یک دسته لوازم آرایشی و خانگی استفاده می کنیم درست کنید. و اوه بله، آنها محصولاتی را گرده افشانی می کنند که اجازه می دهد بشریت وجود داشته باشد.

اما دوستداران زنبور عسل ممکن است متوجه نشوند که یک ماده ژل مانند دیگری نیز وجود دارد که زنبورها می سازند: ژل رویال.

برخلاف عسل، ژل رویال به طور طبیعی تلخ و ترش است. زنبورهای عسل کارگر این ماده را از غدد خود برای تغذیه لارو و ملکه خود ترشح می کنند.

اگرچه این مزه به نظر می رسد، اما طعم آن مانع از استفاده افراد از ژل رویال به عنوان مکمل برای کمک به شرایط مختلف سلامت نمی شود. با این حال، اینکه آیا واقعا کمک می کند یا نه، مورد بحث است.

در اینجا آنچه تحقیقات فعلی نشان می دهد، نظر کارشناسان در مورد ژل رویال، و هر چیز دیگری که باید بدانید، آمده است.

ژل رویال

ژل رویال چه تفاوتی با عسل دارد؟

جدا از این واقعیت که هر دو توسط زنبورها ساخته می شوند، ژل رویال و عسل چیزهای مشترک کمی دارند.

برای شروع، تفاوت فاحشی در طعم آنها وجود دارد: تلخ و ترش (ژل رویال) در مقابل شیرینی طبیعی (عسل).

مالینا ملکانی، متخصص تغذیه، متخصص تغذیه توضیح می دهد که عسل مایعی است که از شهد گل ها از طریق یک فرآیند چند مرحله ای شامل چندین زنبور عسل ساخته می شود.

در همین حال ملکانی می گوید ژل رویال ماده ای شیر مانند است که توسط زنبورهای کارگر به عنوان تغذیه ملکه و بچه های آنها تولید می شود.

کریس سولید، مدیر ارشد ارتباطات تغذیه در شورای بین‌المللی اطلاعات غذا، می‌گوید ژل رویال نسبت به عسل پروتئین بیشتری دارد و قند کمتری دارد.

لارو زنبورها و ملکه زنبورها ژل رویال را صرفاً به دلیل نیاز بیشتر به پروتئین مصرف می کنند. پس از چند روز زندگی، تنها زنبورهایی که قرار است ملکه شوند، به طور انحصاری با ژل رویال تغذیه می‌شوند.

زنبورهای ملکه در تمام عمر خود فقط ژل رویال (بدون عسل، بدون گرده) مصرف می کنند.

اما به گفته سولید، علاوه بر قیمت در فروشگاه و روش‌های خاصی که زنبورها آن را درست می‌کنند، تنها تفاوت‌های کمی بین عسل و ژل رویال وجود دارد.

“هیچ یک [are] او می‌گوید که به اندازه‌ای واضح است که برای سلامت انسان اهمیت زیادی داشته باشد.

(در اینجا آنچه باید در مورد عسل مانوکا بدانید آمده است.)

حقایق تغذیه ای ژل رویال

ژل رویال ترکیبی از آب، پروتئین، قندها، لیپیدها و املاح معدنی است. سولید می گوید ژل رویال تا 70 درصد آب دارد، در حالی که عسل فقط حدود 17 درصد آب است.

با این حال، میزان دقیق آرایش ژل رویال مشخص نیست. و حقایق تغذیه بسته به منبع متفاوت است.

تحقیق در مرزها در فارماکولوژی دریافت که ژل رویال حاوی پروتئین ها و اسیدهای چرب منحصر به فردی است. این شامل نه گلیکوپروتئین یا پروتئین های اصلی ژل رویال و دو اسید چرب (ترانس-10-هیدروکسی-2-دسنوئیک اسید و 10-هیدروکسی دکانوئیک اسید) است.

همچنین حاوی ویتامین های گروه B از جمله تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پیریدوکسین، اسید پانتوتنیک، بیوتین و اسید فولیک است.

مردم از آن به صورت ژل، پودر یا کپسول استفاده می کنند. اما هیچ دوز رسمی توصیه شده برای ژل رویال وجود ندارد.

فواید بالقوه ژل رویال

ژل رویال به عنوان مکمل و درمان بیماری های مختلف به فروش می رسد.

به گفته سولید و ملکانی، هنوز شواهد بالینی که اثرات مفید ژل رویال بر سلامت انسان را نشان دهد، وجود ندارد. تحقیقاتی که ما انجام می دهیم کوچک است و باید توسط آزمایشات انسانی بزرگتر پشتیبانی شود.

در اینجا چیزی است که تحقیقات موجود نشان می دهد.

ممکن است علائم یائسگی را درمان کند

به گفته ملکانی، قانع‌کننده‌ترین تحقیقات در مورد ژل رویال نشان می‌دهد که در صورت مصرف خوراکی، ممکن است به بهبود برخی از علائم مرتبط با یائسگی و افزایش احساس خوشبختی در زنان یائسه کمک کند، اگرچه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

تغییرات هورمونی در دوران یائسگی باعث عوارض جانبی ناخواسته مانند گرگرفتگی، درد، اختلال در حافظه، افسردگی و اضطراب می شود.

در یک مطالعه، منتشر شده در طب مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهدمحققان 42 زن یائسه ژاپنی سالم را به مدت 12 هفته تحت نظر گرفتند. کسانی که 800 میلی گرم پودر ژل رویال (خوراکی) مصرف کردند، درد و اضطراب خود را بدون هیچ گونه عوارض جانبی ناخواسته کاهش دادند.

مطالعه دیگری، منتشر شده در زنان و زایمان غدد درون ریز، دریافتند که 36 زن یائسه که روزانه 150 میلی گرم ژل رویال به مدت سه ماه مصرف کرده بودند، سطح کلسترول خود را بهبود بخشیدند (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد).

ممکن است بر سطح کلسترول تأثیر بگذارد

برخی تحقیقات نشان داده است که مکمل های ژل رویال می تواند سطح کلسترول را کاهش دهد، حتی در افرادی که در دوران یائسگی نیستند. برخی از کارشناسان معتقدند این به دلیل پروتئین های خاص ژل رویال است PLOS ONE.

یک مطالعه کوچک و یک ماهه منتشر شده در زیست شناسی دارویی 40 فرد مبتلا به فشار خون خفیف را بررسی کرد. نیمی از مردم به مدت سه ماه روزانه 9 کپسول ژل رویال مصرف کردند.

هر کپسول حاوی 350 میلی گرم ژل رویال بود که در مجموع 3150 میلی گرم در روز بود.

محققان سطح کلسترول آنها را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند افرادی که روزانه ژل رویال مصرف می‌کنند، سطح کلسترول کل و کلسترول LDL “بد” آنها را کاهش می‌دهند.

می تواند قند خون را تنظیم کند

در یک مطالعه کوچک و شش ماهه بر روی 61 فرد سالم، محققان بررسی کردند که ژل رویال چگونه ممکن است بر قند خون ناشتا در افراد سالم تأثیر بگذارد.

پس از شش ماه، سطح گلوکز ناشتا در 30 نفری که روزانه 3000 میلی گرم ژل رویال مصرف می کردند نسبت به افرادی که دارونما مصرف می کردند، کمتر بود.

یک مطالعه کوچک دیگر، منتشر شده در مجله پزشکی یکپارچه چینی، 50 زن مبتلا به دیابت نوع 2 را بررسی کرد و نتایج مشابهی را مشاهده کرد. در این مطالعه آزمایشی، نیمی از زنان به مدت هشت هفته هر روز یک دوز یک گرمی ژل رویال مصرف کردند، در حالی که نیمی دیگر دارونما مصرف کردند.

محققان دریافتند زنانی که ژل رویال مکمل می‌نوشتند، سطح گلوکز خون پایین‌تری داشتند. و سطح آنها کمتر از زنان در گروه کنترل بود.

ممکن است از سیستم ایمنی حمایت کند

بر اساس تحقیقات انجام شده، ژل رویال پتانسیل تقویت یا تحریک آنتی بادی ها را دارد که یک پاسخ ایمنی طبیعی به باکتری ها و ویروس های خارجی است. علوم غذایی و تغذیه.

این مطالعه امیدوارکننده است، اما در سلول ها انجام شده است، بنابراین بسیار مقدماتی است و به تحقیقات اضافی زیادی، به ویژه در انسان، برای تأیید یافته ها نیاز دارد.

و یک مطالعه مروری منتشر شده در میکروبیولوژیک تحقیقات نشان داد که ژل رویال فعالیت ضد باکتریایی را افزایش می دهد و حتی در برابر بسیاری از باکتری های مقاوم به چند دارو موثر است. این تحقیق به این معنی است که ژله ممکن است سیستم ایمنی بدن را تقویت یا حمایت کند.

سایر مزایای بالقوه

تحقیقات حیوانی به برخی دیگر از فواید بالقوه ژل رویال اشاره می‌کند: درمان خشکی چشم، کاهش عوارض جانبی درمان سرطان، کند کردن علائم پیری و کمک به بهبود زخم.

اما داده های کافی وجود ندارد که بگوییم این مزایا برای انسان ها ترجمه می شود.

چه کسانی باید از ژل رویال اجتناب کنند؟

عوارض جانبی معمولاً نادر است. ملکانی می گوید: «زمانی که ژل رویال به مقدار مناسب مصرف شود یا به صورت موضعی استفاده شود، عموماً برای اکثر افراد بی خطر است.

خطرات و عوارض جانبی ژل رویال بیشتر به این واقعیت مربوط می شود که یک محصول زنبور عسل است. افرادی که به نیش زنبور یا گرده آلرژی دارند ممکن است نخواهند این مکمل را امتحان کنند.

ملکانی می گوید: «در افراد مبتلا به آسم، آلرژی به زنبورها یا استعداد ژنتیکی برای ایجاد واکنش های آلرژیک، به نظر می رسد ژل رویال باعث افزایش میزان علائم آلرژیک می شود که برخی از آنها می توانند شدید باشند.

مطابق با مرزها در فارماکولوژی، واکنش های آلرژیک عبارتند از:

  • آسم
  • آنافیلاکسی که باعث مشکل در تنفس، تورم در دهان و گلو، افت ناگهانی فشار خون و گاهی از دست دادن هوشیاری می شود.
  • درماتیت تماسی، بثورات قرمز و خارش دار ناشی از تماس با چیزی که به آن حساسیت دارید

ملکانی خاطرنشان می کند، افرادی که باردار یا شیرده هستند نیز باید از مصرف ژل رویال اجتناب کنند، زیرا در حال حاضر شواهد قابل اعتماد کافی برای اطلاع از بی خطر بودن آن برای این جمعیت وجود ندارد.

اگر از برخی مکمل های گیاهی یا داروهای تجویزی استفاده می کنید که باعث رقیق شدن خون یا کاهش فشار خون می شوند، قبل از مصرف ژل رویال با پزشک خود مشورت کنید.

همیشه یک قانون سرانگشتی خوب است که قبل از افزودن هر مکملی با پزشک یا داروساز خود صحبت کنید.

نظر کارشناسان در مورد ژل رویال

ملکانی به طور کلی ژل رویال را توصیه نمی کند، اگرچه او اغلب عسل را در دستور العمل ها و آشپزی توصیه می کند و به دلیل فواید بالقوه برای سلامتی، طعم شگفت انگیز و بافت آن استفاده می کند.

سولید همچنین اشاره می کند که عسل بسیار ارزان تر از ژل رویال است.

و اگر به دنبال راه هایی برای بهبود سلامت خود هستید، راه های زیادی برای انجام این کار وجود دارد. با توجه به عدم تحقیق، ممکن است ارزش افزودن یک مکمل گران قیمت به رژیم غذایی خود را نداشته باشد.

با این حال، اگر قصد مصرف ژل رویال را دارید، سالید توصیه می کند ابتدا با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید. مانند تمام مکمل های غذایی، برچسب را به دقت بخوانید و طبق دستورالعمل از آن استفاده کنید.

در مرحله بعد، فواید سلامت طبیعی عسل را بررسی کنید.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *