در گذشته عنوان فود تیستر یا چشنده غذا به کسانی گفته میشد که در دربار پادشاهان فعالیت میکردند و وظیفه این اشخاص تیست غذا از لحاظ سلامتی و بعد طعم و مزه غذا بود. همچنین این اشخاص خود در مراحل تهیهسازی غذا حضور و فعالیت داشتند.
البته مزه سنج های عزیز ما، صرفا به بررسی طعم و مزه غذا مشغول نیستند و در مراجعه به رستوران ها و فست فودی های شهرهای مختلف ایران و جهان، علاوه بر بررسی طعم و مزه و کیفیت غذاها و نوشیدنی ها، نحوه برخورد پرسنل رستوران و مدیریت رستوران و انچه در سرو یک غذای عالی موثر است را نیز گزارش می کنند که گاها جنجال آفرین هم شده است.
تیسترها چه از نوع خانم یا آقا، مخاطبان زیادی دارند و به نوعی بلاگرهای مطرح شبکه های اجتماعی هستند چون درباره غذا، یکی از جذابیت های روزانه در زندگی، صحبت میکنند. شما را با سلایق مختلف، رنگ و طعم های انواع نوشیدنی ها و غذاها و اسنک ها و ژله ها و میان وعده ها آشنا کرده و خلاصه، کلکسیونی از حرف های خوشمزه و صحبت های جذاب دارند که خیلی ها را شیفته کرده است.
تیسترها گاها بلاگرهای معروفی شده و مثل فشن بلاگرها، درآمدهای بالایی دارند و به نوعی فریلنسینگ (freelancing) می کنند. بعضی از رستوران ها در داخل و خارج از کشور، با دعوت از تیسترها، به منظور تبلیغ غذا و رستوران، پول های خوبی پرداخت میکنند که نشان از گردش مالی میلیاردی تیسترها و فشن بلاگرها در طول سال دارد.
برای تیستر شدن، صرفا تخصص تغذیه یا کارشناسی آشپزی یا مهارت تست غذا نیاز نیست. باید بازاریابی، فن بیان و چهره کاریزماتیک و جذابی هم داشته باشید که به نوعی در بلند مدت، فالوئرهای شما با کمک هشتگ های مطرح و محبوب غذا و بلاگرهای اینستاگرام، افزایش یابد.
هر وقت صحبت از تیستر می کنیم، اول یاد مستر تیستر میافتیم. حمید سپیدنام، جوانی است عاشق غذا و طعم های رنگارنگ و مزه های ترش و شیرین و ملس و ظرف چند سال اخیر، از تهران تا تایلند، از آلمان تا دوبی، مخاطبانش را با هزاران غذا و نوشیدنی وسوسه انگیز در صدها مقصد غذا فروشی، آشنا کرده است.
مستر تیستر، بیش از ۱ میلیون دنبال کننده داشته و یکی از فعال ترین تیسترهای ایران در اینستاگرام بوده و بیش از ۷۵۰۰ پست به اشتراک گذاشته است. او از یوتیوب به عنوان ابزار بین المللی و قوی معرفی فعالیت های خود نیز استفاده میکند که به نظر می رسد خیلی مورد توجه تیسترها و فشن بلاگرهای ایرانی نیست. او سابقه نقش آفرینی در فیلم سینمایی پاستاریونی هم دارد و گویا برنامه نویس هم هست.
مستر تیستر به خوبی از لوکیشن زنی و استفاده از هشتگ های مرتبط با عکسی که به اشتراک میگذارد، برای دیده شدن بهتر و بیشتر اینستانوشته های خوشمزه اش استفاده میکند.
امیر جابری هم مثل مستر تیستر، از تیسترهای معروف تهران است. او یک رستوران گرد حرفه ای بوده و گویا دستی هم در پخت و پز انواع غذاهای ایرانی و فرنگی دارد. ظرف چند سال اخیر، بیش از ۴۰۰۰ پست از رستوران گردی هایش به اشتراک گذاشت و مثل تیستر، ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دنبال کننده دارد.
تابستان گردی های خوشمزه و وسوسه انگیز امیر تیستر، یکی از جذاب ترین پست های او محسوب می شود که شما را به دنبال فراموش نشدنی خوشمزه جات ترش و ملس می برد.
میلاد کلانتری از دیگر تیسترهای معروف ایران است. او بیش از ۱ میلیون دنبال کننده در اینستاگرام داشته و قریب به ۱۷۰۰ پست از رستوران گردی و شکم گردی هایش به اشتراک گذاشته است و ما را به دنیای رنگارنگ خوشمزه جات می برد. او در پست هایش سعی کرده پیام های کرونایی و محیط زیستی را هم در نظر داشته باشد.
علی داور زنی از دیگر تیسترهای معروف ایران است. کافه گرد و رستوران گرد و شکم گرد محبوب که بیش از ۲۰ هزار عکس و ویدیو در چند سال اخیر در اینستاگرامش گذاشته و یکی از فعال ترین تیسترهای ایران در اینستاگرام است.
بیش از نیم میلیون دنبال کننده داشته و دانش اموخته دانشگاه تهران است. نام اینستاگرامش: @_mazaeh_ است و ساکن تهران و کیش خود را معرفی می کند.
همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید، علی داورزنی، گاها روش پخت و پز غذاهایی که تست می کند را نیز در اینستاگرامش ارائه میکند که نکته جالبی برای مشتاقان شکم گردی و آشپزی است.
علی تیستی، نام یکی دیگر از تیسترهای معروف ایران است در اینستاگرام. علی تیستی در نشانی تیستی پلاس: @tasty_plus شما را با بیش از ۱۲۰۰ غذا و نوشیدنی ایرانی و فرنگی آشنا می کند. ۵۷۸ هزار دنبال کننده داشته و در تلگرام هم فعال است.
اما بر خلاف مستر تیستر، در یوتیوب کانالی ندارد. تیستی پلاس شما را با تجربه های آشپزی و نکاتی که برای تهیه و تولید غذاهای خوشمزه باید بدانید، آشنا میکند. هم چنین خواص گیاهان و میوه ها و ادویه ها را نیز لابلای مطالبش به اشتراک میگذارد و استوری های جالبی دارد. از براونی شناسی تا سبزی شناسی!
منبع: روزیاتو