پروبیوتیک ها
سلامت

کارهایی که پروبیوتیک ها می توانند انجام دهند

پروبیوتیک ها چیست؟

پروبیوتیک ها میکروارگانیسم های زنده ای هستند که در صورت مصرف به مقدار کافی از جمعیت سالم باکتری در دستگاه گوارش شما حمایت می کنند. هنگامی که تعادل باکتری ها در روده شما به هم نمی خورد، می توانید به اسهال، یبوست، نفخ و سایر بیماری ها مبتلا شوید. به گفته مرکز ملی سلامت مکمل و یکپارچه (NCCIH) آنها به منظور کمک به بازگرداندن نظم در روده هستند. اما اینکه آیا آنها واقعاً کار می کنند یا خیر جای بحث دارد.

کارولین نیوبری، پزشک متخصص گوارش در بیمارستان نیویورک-پرسبیتریان و ویل کورنل مدیسین در شهر نیویورک، می گوید: «پروبیوتیک ها دارای مزایای تبلیغاتی زیادی هستند، با این حال، داده ها هنوز اندک هستند که می توانند به این وعده ها عمل کنند. از نظر تئوری، بهبود ترکیب و نوع باکتری در روده به منظور استفاده از ترکیبات «سالم» پیشنهادی هیجان‌انگیز است، اما محصولات فعلی موجود در بازار دارای قدرت و (جذب) متغیری در دستگاه گوارش فرد هستند.» این چیزی است که کارشناسان تاکنون می دانند.

اصول پروبیوتیک ها

گروه های رایج پروبیوتیک ها شامل باکتری هایی مانند لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم. برخی از سویه های محبوب در این گروه ها هستند L. acidophilus، L. bulgaricus، و B. bifidum. گرگور رید، دکترا، استاد برجسته میکروبیولوژی و ایمونولوژی و جراحی در دانشگاه وسترن در انتاریو، کانادا، و کرسی وقف می گوید: باید مطمئن باشید که ادعاهای یک محصول توسط مطالعات انجام شده بر روی افراد – و نه فقط روی موش ها پشتیبانی می شود. در میکروبیوم انسانی و پروبیوتیک ها در موسسه تحقیقات بهداشت لاسون در لندن، انتاریو. شواهدی وجود دارد که از استفاده از سویه های خاص برای درمان یا پیشگیری از برخی از انواع بیماری ها حمایت می کند، اما در موارد دیگر، مطالعات به سادگی هنوز انجام نشده است.

 

دکتر نیوبری می‌گوید: به طور کلی، پروبیوتیک‌ها به خوبی تحمل می‌شوند و کمترین عوارض جانبی دارند، اگرچه مزایای سلامتی آنها هنوز در تحقیقات علمی مورد توجه قرار می‌گیرد.

پروبیوتیک ها

پروبیوتیک

اگر علاقه مند به مصرف پروبیوتیک برای بهبود سلامت یا درمان یک بیماری خاص هستید، باید این موضوع را با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی در میان بگذارید.

پروبیوتیک ها می توانند سرماخوردگی را کوتاه کنند

بر اساس بررسی مطالعاتی که در سال 2014 در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، سرماخوردگی می تواند تا 10 روز طول بکشد، اما پروبیوتیک ها می توانند مدت زمان احساس سخیف را کاهش دهند. محققان دریافتند افرادی که پروبیوتیک مصرف می کنند مدت زمان بیماری خود را دو روز کاهش می دهند. رید می‌گوید: «این بدان معناست که اگر از پروبیوتیک‌ها برای درمان یا پیشگیری از سرماخوردگی استفاده می‌کنید، می‌توانید به جای غیبت یک هفته کامل، روز جمعه به سر کار خود بازگردید.

پروبیوتیک ها می توانند از نارس ها محافظت کنند

بسیاری از نوزادان نارس در حالی که در بخش مراقبت‌های ویژه نوزادان (NICU) هستند، ممکن است به یک عفونت باکتریایی جدی در روده‌ها به نام انتروکولیت نکروزان مبتلا شوند. رید با تکرار یافته‌های یک بازبینی می‌گوید: «وقتی نوزادان نارس به دنیا می‌آیند، باکتری‌های مفیدی در روده‌هایشان وجود ندارد، اما وقتی پروبیوتیک‌ها از طریق تغذیه وارد می‌شوند، کودک باکتری‌های خوب را دریافت می‌کند و به این عفونت کشنده مبتلا نمی‌شود». مطالعات منتشر شده در سال 2019 در مجله پریناتولوژی. ما این را در NICU خود معرفی کرده‌ایم و میزان انتروکولیت نکروزان تقریباً غیرقابل تشخیص است.

پروبیوتیک ها می توانند به کاهش کلسترول کمک کنند

رید می گوید که پروبیوتیک ها می توانند سطح کلسترول را که عامل اصلی بیماری قلبی است، کاهش دهند. در واقع، مروری بر 15 مطالعه منتشر شده در سال 2017 در PLoS One نشان داد که به‌طور متوسط، پروبیوتیک‌های لاکتوباسیلوس باعث کاهش کلسترول تام و کلسترول بد LDL می‌شوند و دو نوع پروبیوتیک لاکتوباسیلوس، L. plantarum و L. reuteri، کاهش می‌یابند. به خصوص موثر است.

او می‌گوید: «نتایج به اندازه داروهای کاهنده کلسترول مانند استاتین چشمگیر نیست.» اما استاتین ها عوارض جانبی زیادی از جمله تحلیل رفتن عضلات دارند.

پروبیوتیک ها ممکن است به تقویت استخوان ها کمک کنند

استخوان‌های همه با افزایش سن ضعیف‌تر می‌شوند و این خطر شکستگی و بیماری استخوانی شکننده به نام پوکی استخوان را افزایش می‌دهد. تحقیقات در مجله پزشکی داخلی نشان می دهد که پروبیوتیک هایی مانند L. reuteri ممکن است از دست دادن استخوان را در زنان مسن با تراکم معدنی استخوان پایین کاهش دهد. دکتر نیوبری می‌گوید: اگرچه محققان مطمئن نیستند که چرا چنین است، اما ممکن است به تغییرات در میکروبیوم روده مربوط باشد که متابولیسم کلسیم و فسفر را که اجزای مهم استخوان‌های قوی هستند، تنظیم می‌کند. ادبیات کافی برای حمایت از استفاده روتین از پروبیوتیک ها در اکثر شرایط سلامتی وجود ندارد، بنابراین این چشم انداز باید با پزشک خود در میان گذاشته شود. در اینجا 30 کار ساده که می توانید هر روز برای تقویت استخوان های خود انجام دهید آورده شده است.
منبع

4/5 - (1 امتیاز)
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *