عادات نادرستی که نمی‌گذارند خواب راحتی داشته باشید

اگرچه خوب نخوابیدن در شب می‌تواند بر روی سلامتی، چهره و کیفیت کلی زندگی تاثیر منفی بگذارد، ۳۵ درصد بزرگسالان کمتر از ۷ ساعت در شبانه روز می‌خوابند.

 

عادات نادرست خواب

بی‌مقدمه به رختخواب رفتن

بعد از یک روز پرمشغله احتمالاً تنها کاری که دوست دارید انجام دهید این است که بالاخره سرتان را روی بالش بگذارید. اما ایجاد یک جور مناسک آرامش‌بخش می‌تواند به مغزتان کمک کند تا بین روز و شب‌هنگام فاصله بیاندازد و از این طریق به شما کمک کند که زودتر به خواب بروید.

این مناسک می‌تواند شامل یک میان‌وعده‌ی سبک قبل از خواب، دوش آب گرم، یا خواندن یک کتاب خوب باشد. نیازی نیست که مناسک شبانه شما پیچیده باشد، فقط چیزی را انتخاب کنید که ذهن‌تان را آرام و به تمدد اعصاب‌تان کمک کند.

نوشیدن چای سیاه قبل از رفتن به رختخواب

دم‌نوش‌ها را به تاثیرات آرامش‌بخش‌شان می‌شناسند و سال‌هاست که از آن‌ها برای درمان بی‌خوابی استفاده می‌شود. و اگرچه چای‌هایی نظیر بابونه و اسطوخودوس می‌توانند به آرامش شما و حتی بهبود کیفیت خواب‌تان کمک کنند، اما برخی نوشیدنی‌ها اثر عکس دارند. برای نمونه، چای سیاه دارای مقادیر زیادی کافئین است و انکان دارد باعث بروز بی‌خوابی و اضطراب شود.

استفاده از پتوی نامناسب

اگرچه نمی‌شود بدون پتو خوابید اما انتخاب پتوی مناسب برای داشتن خواب خوب ضروری‌ست. پتوهایی از جنس پلی استر را به راحتی می‌توان شست و نگهداری کرد اما این نوع پتوها برای خواب مناسب نیستند. پلی استر ماده‌ای مصنوعی است و این یعنی به بدن شما اجازه تنظیم دما نمی‌دهد و این باعث می‌شود گرم‌تان بشود و عرق کنید.

به جای پتوی پلی استر، از پتوی پشمی استفاده کنید چرا که هم شما را گرم نگه می‌دارد و هم به پوست‌تان اجازه‌ی تنفس می‌دهد.

نخوردن صبحانه

بی‌خود نیست که صبحانه را مهم‌ترین وعده‌ی روز می‌نامند. اگرچه ممکن است صبح پیش از رفتن به سر کار وقت خوردن صبحانه نداشته باشید، اما نخوردن یک صبحانه‌ی هرچند مختصر نه تنها به بر روی وزن و توانایی تمرکز بلکه بر روی کیفیت خواب‌تان تاثیر منفی می‌گذارد.

اشخاصی که به طور مرتب صبحانه را از برنامه روزانه‌شان حذف می‌کنند، به احتمال زیاد خواب خوبی نخواهند داشت و بعد از بیدار شدن هم کج خلق خواهند بود.

پوشیدن لباس خواب

شب شاید هیچ چیز بیشتر از پوشیدن لباس خوابِ مورد علاقه و دست آخر رفتن به رختخواب برایتان خوشایند نباشد. اما بعضی لباس‌های خواب زیادی گرم هستند و خواب‌تان را مختل می‌کنند. ما وقتی دمای بدن‌مان کمی کاهش بیابد بهتر می‌خوابیم. اگر راحت نیستید لخت بخوابید، لباس خواب سبکی انتخاب کنید که از مواد طبیعی مثل کتان یا پنبه ساخته شده باشد.

مطلب پیشنهادی

درمنه

فعالیت ضدباکتریایی عصاره گیاه درمنه

دکتر قربانی نهوجی، گیاه شناس و عضو هیات علمی این پژوهشکده درخصوص خصویات گیاه شناسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 2 =