سزارین
سلامت

روشی برای کاهش درد و اضطراب پس از سزارین

پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با انجام یک مطالعه تاثیر ماساژ پا با اسانس پرتقال را بر کاهش درد و اضطراب جراحی سزارین، بررسی کردند.

کنترل درد و اضطراب پس از عمل، موضوع بسیار مهم در زنان تحت جراحی سزارین است. درد و اضطراب منجر به افزایش طول مدت بستری در بیمارستان و خستگی و افسردگی مادر و همچنین تاخیر در برقراری ارتباط مناسب مادرو نوزاد می‌شود.

سزارین

با توجه به اهمیت این موضوع؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با انجام یک مطالعه، تاثیر ماساژ آروماتراپی با روغن اسانس پرتقال را بر درد و اضطراب پس از جراحی سزارین مورد بررسی قرار دادند.

برای این منظور تعداد ۸۰ نفر از مادرانی که تحت جراحی سزارین قرار گرفته بودند به صورت تصادفی به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند. پژوهشگران میزان درد و اضطراب آن‌ها را در سه زمان؛ قبل، بلافاصله بعد و یک ساعت پس از ماساژ پا، با استفاده از پرسش‌نامه‌های استاندارد اندازه گیری کردند.

نتایج این بررسی نشان داد که نمره درد و اضطراب هر دو گروه قبل از مداخله، تفاوت قابل توجهی نداشت؛ اما بلافاصله پس از مداخله نمره درد و اضطراب در هر دو گروه در مقایسه با قبل از مداخله کاهش یافته بود. درمورد درد این اختلاف معنادار نبود؛ اما در گروه مداخله کاهش بیشتری در نمره اضطراب مشاهده شد. یک ساعت پس از مداخله، نمره اضطراب گروه مداخله و کنترل؛ نسبت به مرحله اول اندازه گیری؛ به ترتیب کاهش و افزایش یافته بود. نمره درد و اضطراب گروه مداخله و کنترل یک ساعت پس از مداخله به طور معنی‌داری با یکدیگر متفاوت بودند به طوری که نمره گروه مداخله به طور معناداری کمتر از گروه کنترل بود.

پژوهشگران این تحقیق می‌گویند: کاهش درد و اضطراب زنان تحت جراحی سزارین، باعث افزایش کیفیت زندگی مادر و نوزاد و بهبود وضعیت عملکرد بدنی و کاهش مدت بستری در بیمارستان و افزایش رضایتمندی مادر می‌شود. بر همین اساس توصیه می‌کنند که در مراقبت‌های پس از عمل؛ روش ماساژ آروماتراپی با روغن اسانس پرتقال مورد توجه واقع شود.

نتایج این پروژه تحقیقاتی با عنوان بررسی تاثیر ماساژ پا با روغن اسانس پرتقال بر نمره درد و اضطراب زنان تحت جراحی سزارین در پایگاه نتایج پژوهش‌های سلامت کشور منتشر شده و نسترن نوروزی، فاطمه مبارکی، علی عباسی، رضا محمد پورهدکی، سید محمد میرحسینی، محمد حسن بصیری نژاد؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شاهرود در انجام آن مشارکت داشتند.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *