دوش آب گرم بهتر است یا دوش آب سرد ؟

برای بعضی از ما هیچ چیز بهتر از حسی نیست که دوش آب گرم به ما می بخشد. اما آیا دوش آب سرد هم برای سلامتی مفید است؟

دوش آب گرم و دوش آب سرد هر یک فواید خاص خودشان را دارند و اینکه تصمیم به انتخاب کدام آن بگیرید بستگی به آن دارد که به دنبال چه فوایدی باشید.

دوش آب سرد

سه فایده دوش آب سرد برای سلامتی

یک دوش آب سرد کوتاه شاید چندان آرامش بخش به نظر نرسد اما ممکن است بیشتر از دوش آب گرم برای سلامتی مفید باشد.
اول از همه آنکه دوش آب سرد می تواند هوشیاری تان را بیشتر و روحیه تان را بهبود بخشد.

۱- ترمیم بدن بعد از ورزش

حمام یخ و دوش آب سرد دو روشی هستند که به دلیل کمکی که به ترمیم بدن بعد از ورزش می کنند محبوبیت زیادی در دنیای فیتنس پیدا کرده اند.

تحقیقی در سال ۲۰۱۸ درباره ی تکنیک های ترمیم بدن بعد از ورزش نشان داد قرارگیری در معرض آب سرد – مانند فرو رفتن در آب سرد و کرایوتراپی (سرما درمانی) – یکی از بهترین راه ها برای کاهش التهاب و خستگی عضلانی بود.

در حقیقت فرو رفتن در آب سرد احساس درد و خستگی را در شرکت کنندگان تا ۹۶ ساعت بعد از ورزش کاهش داده بود.

۲- کاهش خارش

اگر پوست حساسی دارید، گرفتن دوش آب سرد می تواند به کاهش خارش پوست تان کمک کند. علت آن اثر خنک کننده و ضد التهاب آب سرد است.

چه دوش آب سرد باشد و چه کیسه یخ یا فرو رفتن در آب سرد، این روش به غلبه بر حس خارش کمک می کند.

۳- تقویت دستگاه ایمنی بدن

محققان می گویند دوش آب سرد باعث یک واکنش استرس سطح پایین از سوی دستگاه ایمنی بدن می شود، امری که به افزایش توان برگشت پذیری بدن کمک می کند. بنابراین وقتی بدن از سوی یک عفونت مورد حمله قرار گیرد، ممکن است پاسخ بهتری به آن داشته باشد.

سه فایده دوش آب گرم برای سلامتی

دوش آب گرم شاید انتخاب همیشگی بسیاری از ما باشد اما از نقطه نظر پوست پزشکی پذیرفته نیست چون چربی طبیعی روی پوست را سریع تر از بین می برد.

مضرات دوش آب گرم از نظر پوستی، بیشتر از فواید آن است. دوش آب گرم می تواند پوست را خشک کند، به خصوص اگر دچار مشکل مزمنی همچون اگزما باشید. به علاوه دوش آب گرم می تواند خارش پوست را بیشتر کند چون می تواند باعث شود از سلول های درون پوست هیستامین آزاد شود، ماده ای که باعث حس خارش می شود.

جدا از مضرات آن برای پوست، دوش آب گرم می تواند در برخی موارد مفید باشد.

۱- تسکین عضلات

دوش آب گرم می تواند به تسکین عضلات و افزایش ترمیم بدن بعد از ورزش کمک کند.

تحقیقی در سال ۲۰۱۴ نشان دادن فرو بردن پاها درون آب داغ به مدت ۴۵ دقیقه پیش از ورزش، آسیب درد بعد از ورزش را کاهش داده بود.

۲- تسکین علائم تنفسی

گرفتن دوش آب گرم می تواند راه خوبی برای رفع گرفتگی بینی باشد. چون خلط درون حلق و بینی بر اثر بخار آب گرم شل می شود.

با این حال، بخار آب می تواند برای کسانی که به مشکلات ریوی مزمن دچارند مضر باشد، مانند برونشیت مزمن، فیبروز سیستیک یا آسم شدید.

۳- بهبود خواب

تحقیقات نشان داده ۲۰ دقیقه دوش آب گرم در ساعات پیش از خواب می تواند به بهبود خواب کمک کند.

برای مثال، تحقیقی در سال ۲۰۱۹ نشان داد گرفتن دوش آب گرم حدود ۹۰ دقیقه قبل از خواب کمک کرد ساعت زیستی بدن به طور خودکار برای خواب آماده شود، امری که باعث می شود زودتر به خواب روید و کیفیت خواب را هم افزایش می دهد.

مطلب پیشنهادی

درمنه

فعالیت ضدباکتریایی عصاره گیاه درمنه

دکتر قربانی نهوجی، گیاه شناس و عضو هیات علمی این پژوهشکده درخصوص خصویات گیاه شناسی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 5 =