کلرلا در مقابل اسپیرولینا
سلامت

کلرلا در مقابل اسپیرولینا: کدام یک برای شما مناسب است؟

به گزارش سایت نتگام : کلرلا و اسپیرولینا جلبک هایی هستند که ادعاهای سلامتی معجزه آسایی دارند. اما این مکمل‌ها تفاوت‌های اساسی دارند. مردم در مورد کلرلا و اسپیرولینا غوغا می کنند. با مزایای معجزه آسا، جای تعجب نیست که جلبک ها در حال رونق هستند. انتظار می رود فروش اسپیرولینا تا 3 سال آینده تا 10 درصد و فروش کلرلا به میزان 7 درصد افزایش یابد. و کدام یک انتخاب بهتر است؟ بیا یک نگاهی بیندازیم.

کلرلا چیست؟

کلرلا

تصویر مکمل کلرلا

کلرلا یک جلبک آب شیرین بومی ژاپن است. اگرچه این جلبک سرشار از پروتئین، فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی است، دیواره سلولی سخت این جلبک توسط انسان قابل هضم نیست. تنها راه برای به دست آوردن فواید تغذیه ای کلرلا، مصرف آن به شکل مکمل است. مکمل های کلرلا را می توان در قفسه ها به صورت پودر، کپسول یا قرص یافت.

فواید کلرلا برای سلامتی

کلرلا با مشخصات غذایی غنی خود ممکن است فواید بالقوه زیادی برای سلامتی داشته باشد. کلرلا به‌عنوان یک پروتئین گیاهی، حدود 50 درصد پروتئین کامل، شامل تمام 9 اسید آمینه ضروری و بسیاری از ویتامین‌های B را فراهم می‌کند و منبع عالی ویتامین A، آهن و روی است.

این خبر مخصوصاً برای کسانی است که از رژیم غذایی وگان پیروی می کنند. انجام توصیه های تغذیه ای روزانه برای مواد مغذی مانند ویتامین B12 بدون مصرف محصولات حیوانی می تواند چالش برانگیز باشد. محصولات کلرلا حاوی مقدار زیادی اسید آمینه آرژنین است که برای تولید اکسید نیتریک ضروری است. کمبود نیتریک اکسید با بیماری قلبی، دیابت، فشار خون بالا و اختلال عملکرد جنسی مرتبط است.

این مزیت کلرلا ممکن است برخی از ادعاهای سلامت مرتبط با مکمل را توضیح دهد. تحقیقات نشان داده است که مکمل های کلرلا ممکن است به کاهش سطح کلسترول و بهبود عملکرد سیستم ایمنی، فشار خون و سطح قند خون کمک کنند. علاوه بر این، کلرلا ممکن است به فرآیند سم زدایی بدن کمک کند. نشان داده شده است که کلرلا به فلزات سنگین و سموم در بدن متصل می‌شود و در واقع به دفع آنها کمک می‌کند.

همچنین بخوانید: مزایای کوآنزیم کیو 10 برای قلب

اسپیرولینا چیست؟

اسپیرولینا

تصویر مکمل اسپیرولینا

اسپیرولینا یک جلبک سبز آبی است که هم در آب شیرین و هم در آب شور رشد می کند. سرشار از مواد مغذی باورنکردنی، تنها یک قاشق غذاخوری چهار گرم پروتئین کامل را فراهم می کند. همچنین منبع عالی مس، منبع خوبی از آهن، و دارای ویتامین های گروه B تیامین و ریبوفلاوین است.

در واقع، این جلبک ریز حتی توسط ناسا برای تامین سوخت تغذیه فضانوردان استفاده شده است. مکمل های اسپیرولینا به دلایل خوبی به طور فزاینده ای محبوب هستند. اسپیرولینا مملو از ویتامین ها و مواد معدنی تقویت کننده سیستم ایمنی و همچنین یکی از بالاترین سبزیجات حاوی پروتئین است. بر خلاف کلرلا، اسپیرولینا را می توان به شکل یک غذای کامل هضم کرد و می تواند به عنوان یک ماده یا به عنوان یک مکمل غذایی در رژیم غذایی گنجانده شود.

مزایای سلامتی اسپیرولینا

از آنجایی که اسپیرولینا از نظر مواد مغذی بسیار متراکم است، هنگامی که به طور منظم آن را بخورید می تواند فواید بسیاری برای سلامتی داشته باشد. اسپیرولینا حاوی آنتی اکسیدان هایی مانند فیکوسیانین است که ضد التهاب، حمایت کننده سیستم ایمنی، کاهش دهنده سرطان و حمایت از مغز است.

تحقیقات همچنین نشان داده است که اسپیرولینا ممکن است به کاهش سطح کلسترول و تری گلیسیرید و بهبود سطح گلوکز خون کمک کند. محبوبیت مکمل‌های اسپیرولینا در بین ورزشکاران افزایش یافته است، به دلیل تأثیر بالقوه‌ای که ممکن است بر آسیب اکسیداتیو ناشی از ورزش داشته باشند. اسپرولینا ممکن است با کاهش استرس اکسیداتیو، که توانایی تمرین سخت‌تر و طولانی‌تر را افزایش می‌دهد، تأثیر مثبتی بر استقامت ورزشی داشته باشد.

مضرات کلرلا و اسپیرولینا

اگرچه این دو فواید زیادی دارند، اما باید چند نکته منفی را در نظر گرفت. اگرچه غیرمعمول است، برخی افراد ممکن است با مصرف مکمل‌های کلرلا دچار گاز یا حالت تهوع شوند. موارد منفی اسپیرولینا قابل توجه تر است. بسته به محل رشد اسپیرولینا، ممکن است سموم و فلزات سنگین در آن وجود داشته باشد، به همین دلیل است که یافتن منبع قابل اعتماد مهم است. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که برخی از افراد ممکن است واکنش آلرژیک به جلبک ها را تجربه کنند و بنابراین باید از مصرف مکمل کلرلا یا اسپیرولینا خودداری کنند.

کلرلا در مقابل اسپیرولینا

هر دو مکمل اسپیرولینا و کلرلا ممکن است فوایدی برای سلامت کلی داشته باشند، اما آیا یکی برتر است؟ هر دو از نظر ترکیبات زیست فعالی که بر فیزیولوژی ما تأثیر می گذارند، فواید بسیار مشابهی دارند.

با این حال، چند تفاوت کلیدی بین آنها وجود دارد. کلرلا در مقایسه با اسپیرولینا از نظر چربی و کالری بالاتر است، اما اسپیرولینا ممکن است تا 10 درصد پروتئین بیشتری نسبت به کلرلا داشته باشد.

و تفاوت ها تنها در درشت مغذی ها نیست. به نظر می رسد که کلرلا حاوی مقادیر بیشتری از ویتامین ها و مواد معدنی، به ویژه سلنیوم، ویتامین D2 و B12 است.

منبع: thehealthy

 

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *