گندم سیاه
سلامت

گندم سیاه، یک غله غنی از پروتئین یک فوق ستاره تغذیه ای است

همراه با آمارانت و کینوا، گندم سیاه یک دانه باستانی است که به عنوان یک شبه غلات در نظر گرفته می شود. گیاهی که دانه های غنی از نشاسته تولید می کند که می تواند به روش هایی مشابه دانه های غلات استفاده شود. گندم سیاه با وجود نام گمراه‌کننده‌اش، نوعی گندم نیست، بلکه در واقع یک دانه است و با گیاهان علفی ریواس و خاکشیر ارتباط نزدیکی دارد. گیاهان گندم سیاه را برای دانه های هرمی شکل خود برداشت می کنند که می توان از آن به جای برنج یا گندم در غذاهای مختلف استفاده کرد.

گندم سیاه تقریباً در هر کشوری که محصولات غلات تولید می کند، کاشته می شود، اما در مناطق مرتفع در آسیا یک محصول اصلی است زیرا می تواند در مناطق سرد و کوهستانی که سایر غلات نمی توانند رشد کنند، شکوفا شود. از آنجا، محصولات گندم سیاه به آسیای مرکزی، تبت و روسیه گسترش یافت و یکی از محصولات اولیه بود که اروپایی ها به آمریکای شمالی آوردند.

گندم سیاه در سراسر جهان

گندم سیاه که در غذاهای مختلف از فرنی روزمره گرفته تا پنکیک های خوش طعم با خاویار استفاده می شود، تأثیری در آشپزی جهانی داشته است. می توان آن را در چند تجسم مختلف یافت، از جمله دانه پوست کنده معروف به بلغور، به عنوان آرد، و به عنوان یک غلات پف کرده.

بلغور گندم سیاه پایه یک فرنی محبوب اروپای شرقی به نام کاشا است که با جوشاندن آهسته آن با کره در آب درست می شود. گاهی اوقات آنها با شیر و شکر پخته می شوند که بلغور را به یک غذای شیرین صبحانه تبدیل می کند.

هم پوسته و هم دانه بلغور گندم سیاه را آسیاب می کنند تا آرد گندم سیاه تهیه شود که رنگ آن قهوه ای تیره است. در ژاپن از آرد گندم سیاه برای تهیه نودل سوبای جویدنی استفاده می‌شود که یک ماده اصلی برای سوپ‌های آب‌گوشت و سرخ‌کرده‌ها است. در منطقه فرانسوی بریتانی، از آن برای تهیه کرپ های خوش طعم پر از ژامبون و پنیر و روی آن یک تخم مرغ سرخ شده استفاده می شود. در روسیه و اوکراین، گندم سیاه پایه‌ای برای بلینی است، یک پنکیک مینیاتوری که به بوم رویه‌های مختلف مانند خامه ترش، سالمون دودی و قلیه ماهی تبدیل می‌شود.

فواید گندم سیاه

این دانه همه کاره سرشار از ترکیبی به نام روتین است که یک آنتی اکسیدان قوی است. روتین نوعی ماده شیمیایی گیاهی است که در گیاهان یافت می شود و دارای فواید ضد التهابی است. این رادیکال های آزاد را در بدن از بین می برد و به جلوگیری از اثرات مضر آنها که می تواند منجر به آسیب بافتی و سرطان شود، کمک می کند. سایر فواید مرتبط با روتین کاهش خطر لخته شدن خون و اثرات مثبت بر پیری و سلامت پوست است. روتین تشکیل کلاژن را افزایش می دهد، پروتئینی که خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می دهد و ظاهر خطوط و چین و چروک را کاهش می دهد.

از نقطه نظر تغذیه، گندم سیاه یک ستاره تمام عیار است. گندم سیاه نسبت به برنج، ارزن و ذرت پروتئین بیشتری دارد. حدود 6 گرم پروتئین در هر فنجان گندم سیاه پخته شده وجود دارد و حاوی مقدار زیادی فیبر محلول است که می تواند به بهبود هضم و کاهش قند خون کمک کند. ترکیبی از فیبر و اسیدهای چرب چند غیراشباع موجود در گندم سیاه طوفانی عالی برای کاهش سطح کلسترول مضر LDL در خون، کاهش فشار خون و کاهش سرعت افزایش قند خون و ایجاد یک اثر ضد فشار خون کلی ایجاد می کند. مانند بسیاری از دانه های دیگر، گندم سیاه فاقد گلوتن است و برای کسانی که به گلوتن حساسیت دارند، یک انتخاب غنی از مواد مغذی است.

مرتبط: مزایای بربرین

طرز پخت با گندم سیاه

در حالی که گندم سیاه یک غله واقعی نیست، می توان آن را مانند یک دانه در آشپزی استفاده کرد و طعم آجیلی را به دستور العمل ها اضافه کرد. سعی کنید از بلغور گندم سیاه به جای جو دوسر برای فرنی چسبنده به دنده هایتان که سرشار از پروتئین و فیبر است، به جای جو یا فارو در سالاد غلات، یا به عنوان غذای آماده برنج استفاده کنید. برای بهترین مزه، دوغاب ها را قبل از استفاده برشته کنید تا طعم آجیلی آن ها آزاد شود یا به دنبال دوغاب های بسته بندی شده ای باشید که قبلا برشته شده اند. روش خوب دیگر این است که غلات خام را یک شب قبل از مصرف خیس کنید. این باعث تجزیه برخی از پروتئین های آنها می شود که هضم بلغور را آسان تر می کند و زمان پخت را کوتاه می کند.

هنگام پخت، یک چهارم آرد سفید را با آرد گندم سیاه در دستور پخت کلوچه، پنکیک و نان های سریع تعویض کنید تا مغذی تر شوند. گندم سیاه به دلیل عطر و طعم قوی آن، زمانی که با آردهای دیگر ترکیب شود بهترین عملکرد را دارد و به خوبی با موادی مانند شکلات، گردو، دارچین، قهوه و عسل ترکیب می شود.

منبع : besthealthmag.ca

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *