مزایای کلروفیل
سلامت

مزایای کلروفیل: آنچه باید بدانید

 

آیا روند کلروفیل همه تبلیغاتی است؟

اگر چیزی بیش از حد خوب است که واقعیت داشته باشد، می توانید روی این واقعیت حساب کنید که معمولاً همینطور است. این جمله به ویژه در مورد برخی از ادعاهای بهداشتی رایج در رسانه های اجتماعی مانند نوشیدن آب کرفس برای شفافیت پوست یا مصرف برخی مکمل ها برای کاهش وزن صدق می کند. همیشه آنچه را که آنلاین می بینید با کمی نمک مصرف کنید.

که ما را به آخرین شوق اینترنتی می رساند: نوشیدن کلروفیل مایع.مزایای کلروفیل

اینفلوئنسرها ادعا می کنند که این مکمل می تواند پوست را پاک کند، به کاهش وزن کمک کند و (مثل همیشه) از سرطان جلوگیری کند. کارشناسان می گویند در حالی که کلروفیل برخی از مزایای واقعی را ارائه می دهد، این تبلیغات از حقیقت جلوتر است.

کلروفیل چیست؟

یکی از رایج ترین چیزهایی که مردم در مورد کلروفیل می دانند این است که به گیاهان رنگ سبز می دهد.

این ماده به گیاهان سبز کمک می کند تا مواد مغذی انرژی را از نور خورشید جذب کنند.

کلروفیل همچنین حاوی ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها نیز می باشد. و اگرچه شما می توانید کلروفیل را از گیاهان دریافت کنید، اما می توان این کار را با مکمل ها نیز انجام داد.

آب کلروفیل چطور؟

آب کلروفیل به سادگی مخلوطی از مکمل کلروفیل مایع و آب است و یکی از محبوب ترین روش هایی است که مردم در شبکه های اجتماعی از کلروفیل در رژیم غذایی خود استفاده می کنند.

غذاهای سرشار از کلروفیل

به گفته Malina Malkani، متخصص تغذیه، به طور کلی، سبزیجات سبز طیف گسترده ای از فواید سلامتی، از جمله کاهش خطر ابتلا به فشار خون، بیماری های قلبی عروقی، چاقی، و زوال شناختی را ارائه می دهند.

خوردن سبزیجات بیشتر با کلروفیل به مصرف کلی سبزیجات شما کمک می کند که برای تندرستی و سلامت کلی مفید است.

کلروفیل در تمام گیاهان سبز موجود است از جمله:

توجه داشته باشید که برخی از تحقیقات در مجله دانشگاه ژجیانگ دریافتند که پختن غذاهای غنی از کلروفیل برای مدت طولانی با مایکروویو، جوشاندن یا سرخ کردن آنها سطح کلروفیل آنها را کاهش می دهد.

بنابراین بهتر است آنها را خام مصرف کنید یا از روش های پخت سبک مانند بخارپز استفاده کنید تا بیشترین کلروفیل را دریافت کنید.

مکمل های کلروفیل

یکی از دلایل محبوبیت مکمل‌های کلروفیل این است که غلیظ هستند و ممکن است راحت‌تر از کلروفیل مواد غذایی گیاهی جذب شوند.

ملکانی می گوید: شکل مکمل کلروفیل که برای تولید کلروفیل مایع استفاده می شود، یک ماده شیمیایی نیمه مصنوعی به نام کلروفیلین است. از نظر تئوری، کلروفیلین بهتر از کلروفیل جذب می شود و ممکن است فوایدی برای سلامتی داشته باشد. با این حال، اکثر ادعاهای بهداشتی در مورد کلروفیلین توسط علم پشتیبانی نمی شود.

کلروفیلین یک مشتق محلول در آب از کلروفیل طبیعی است: برچسب های مکمل ممکن است کلروفیلین را به عنوان “سدیم” ذکر کنند. مس کلروفیلین یا کلروفیلین مس پیچیده” در مواد تشکیل دهنده.

انواع مختلفی از مکمل‌های کلروفیل وجود دارد، از جمله کلروفیل مایع، قرص‌های کلروفیل و قرص‌های کلروفیل. کلروفیل همچنین در مکمل‌های دیگر مانند پودر سبزی، علف گندم، اسپیرولینا، کلرلا و جلبک‌های سبز آبی نیز وجود دارد.

پمادها و اسپری های حاوی کلروفیل برای استفاده موضعی نیز وجود دارد.

فواید بالقوه کلروفیل چیست؟

اینکه آیا کلروفیل برای سلامتی شما مفید است یا نه، یک سوال پربار است و پاسخ به چند عامل بستگی دارد.

اول، بین استفاده موضعی و خوراکی کلروفیل تفاوت وجود دارد. سپس فواید خوردن غذاهای حاوی کلروفیل را نیز باید در نظر گرفت.

نتیجه نهایی این است که تحقیقات زیادی در مورد کلروفیل انجام نشده است و برای رسیدن به هر نتیجه مطمئنی نیاز به تحقیقات بیشتری است.

در اینجا آنچه تحقیقات اولیه و کارشناسان می توانند در مورد مزایای بالقوه کلروفیل بیان کنند، آمده است.

ضد پیری، آکنه و سلامت پوست

به گفته دکتر Niket Sonpal، پزشک متخصص داخلی نیویورک، تحقیقات نشان می دهد که کلروفیل ممکن است دارای مزایای مراقبت از پوست مانند کاهش التهاب، پاکسازی آکنه و کاهش چین و چروک باشد.

با این حال، توجه داشته باشید که تمام تحقیقات زیر برای سلامت پوست ناشی از مالیدن آن بر روی پوست شما – عدم نوشیدن آن یا مصرف مکمل‌ها است.

یک مطالعه آزمایشی در سال 2018 در مجله پوست بالینی و زیبایی 24 زن مبتلا به آکنه خفیف تا متوسط ​​را به مدت هشت هفته ردیابی کردند. آنها از یک درمان موضعی دو بار در روز از پاک کننده، کرم آکنه با اسید سالیسیلیک 2 درصد و یک ژل متعادل کننده با نسخه ای از کلروفیل به نام کمپلکس کلروفیلین مس سدیم استفاده کردند.

محققان دریافتند که این رژیم اندازه منافذ، صافی پوست، شفافیت، رنگ پوست و ضایعات آکنه را بهبود می بخشد. اگرچه، مشخص نیست که چه مقدار از این به دلیل کلروفیل در مقابل اسید سالیسیلیک است.

یک مطالعه بسیار کوچک از سال 2016 که در مجله منتشر شد درماتولوژی بالینی، زیبایی و تحقیقاتی اثرات کلروفیل موضعی (کمپلکس کلروفیلین مس سدیم دوباره) را در مقایسه با فرم موضعی ویتامین A به نام ترتینوئین بررسی کرد. این چهار زن دریافتند که هر دو درمان تأثیر مشابهی در ترمیم آسیب های پوستی دارند.

دو کارآزمایی دیگر در سال 2015 نشان دادند که ژل موضعی حاوی نمک های کمپلکس کلروفیلین می تواند علائم آسیب ناشی از نور خورشید و لکه های پیری را بهبود بخشد، آکنه را کاهش دهد و به خوبی توسط بیماران تحمل شود.

نتیجه این است که به نظر می رسد کلروفیل موضعی به افراد مبتلا به آکنه و برخی علائم پیری کمک می کند.

سلولهای خونی

کلروفیل ممکن است کیفیت گلبول‌های قرمز خون را بهبود بخشد و برخی افراد را به این باور برساند که این ماده «سازنده خون» است – می‌تواند به ساخت سلول‌های خونی کمک کند.

طبق تحقیقات انجام شده در مجله اطفال هندی، کلروفیل و هموگلوبین ساختار اتمی مشابهی دارند. هموگلوبین برای انتقال اکسیژن به اندام های بدن شما بسیار مهم است. وقتی پایین می آیید، انرژی شما می تواند کاهش یابد.

برخی پیشنهادات وجود دارد که کلروفیل رفتاری مشابه هموگلوبین دارد، حتی اگر حاوی منیزیم باشد در حالی که هموگلوبین از آهن ساخته شده است: اطفال هندی مطالعه آزمایشی، محققان به بیمارانی که آب علف گندم و تزریق خون داشتند، نگاه کردند. (علف گندم حدود 70 درصد کلروفیل است.)

آنها دریافتند که بیمارانی که علف گندم می نوشند به تقریباً نیمی از تزریق خون نیاز دارند. محققان می گویند مطمئن نیستند که آیا این فواید از خود علف گندم بوده یا محتوای کلروفیل.

مطالعه دیگری روی 42 نفر تحت دیالیز منتشر شده است مجله تنظیم کننده های بیولوژیکی و عوامل هومئوستاتیک اثرات درمان با آهن و کلروفیل را بررسی کرد.

محققان دریافتند که این ترکیب باعث بهبود کیفیت زندگی و کاهش برخی علائم مرتبط با کم خونی می شود.

کاهش وزن

با توجه به برخی از تحقیقات منتشر شده در مجله، کاهش وزن ممکن است یکی دیگر از زمینه های مورد بررسی باشد اشتها، میل.

یک مطالعه در سال 2014 در مجله بر روی 38 زن دارای اضافه وزن که برنامه کاهش وزن داشتند، نشان داد که افرادی که روزانه مکمل غشای گیاه سبز حاوی کلروفیل مصرف می کردند نسبت به گروهی که مکمل را مصرف نمی کردند، کاهش وزن بیشتری داشتند.

اما این تفاوت زمین را از بین نبرد: محققان دریافتند که به طور متوسط، زنانی که این مکمل را مصرف می کردند، سه پوند اضافی در طول سه ماه از دست دادند.

تحقیقات قبلی (2013) مکمل غشاهای حاوی کلروفیل را ارزیابی کرد و تأثیر آن را بر گرسنگی، سیری و گرلین (هورمون گرسنگی) در زنان دارای اضافه وزن بررسی کرد.

آنها دریافتند که این مکمل به سرکوب گرسنگی کمک می کند و ممکن است به جلوگیری از پرخوری کمک کند.

دئودورانت طبیعی

کلروفیل ممکن است بوهای خاصی را خنثی کند.

یک کارآزمایی بالینی در علوم زیستی به مکمل های غذایی در مورد تری متیل آمینوری، یک اختلال نادر که در آن بدن نمی تواند ماده شیمیایی تری اتیلامین (TMA) را تجزیه کند، نگاه کرد. از آنجایی که تری اتیلامین بوی قوی شبیه ماهی دارد، افراد مبتلا به تری متیل آمینوریا و تجمع TMA بوی قوی بدن را منتشر می کنند.

محققان هفت فرد مبتلا به این بیماری و اثرات مصرف زغال چوب و کلروفیلین مس را مورد بررسی قرار دادند. آنها دریافتند که مکمل کلروفیلین تعداد TMA ها را کاهش می دهد و این اثر طولانی تر از زغال چوب باقی می ماند.

مزایای کلروفیل

سایر ادعاهای کلروفیل

در حالی که شما در مورد تأثیر کلروفیل بر هضم، التهاب، تعادل هورمونی، تسکین آرتریت، فیبرومیالژیا و سرطان خواهید شنید، تحقیقات هنوز کاملاً وجود ندارد. بیشتر مطالعات بر روی حیوانات انجام شده است و این یافته ها همیشه به انسان ها ترجمه نمی شود.

دکتر سونپال اضافه می کند که برخی تحقیقات نشان می دهد که کلروفیل ممکن است به مبارزه با انواع خاصی از سرطان ها کمک کند و با افزایش باکتری های مفید در دستگاه گوارش به هضم کمک کند.

ایمنی، خطرات و عوارض جانبی

دکتر سونپال می گوید کلروفیل طبیعی که از غذا دریافت می کنید خطرناک نیست و عوارض جانبی شناخته شده ای ندارد.

ملکانی اضافه می‌کند که وقتی افراد مکمل‌های کلروفیل را در مقادیری مشابه آنچه از غذا دریافت می‌کنند مصرف می‌کنند، به نظر می‌رسد هیچ خطری وجود ندارد.

اما به گفته دکتر سونپال، اگر مقادیر بیشتری از مکمل‌ها مصرف کنید، ممکن است در معرض خطر اسهال، استفراغ و افزایش حساسیت به بثورات پوستی ناشی از نور خورشید باشید.

ملکانی می گوید، به یاد داشته باشید که اطلاعات قابل اعتمادی در مورد بی خطر بودن کلروفیل مورد استفاده در مقادیر دارویی هنوز وجود ندارد.

او می‌گوید: «کلروفیل مایع برای زنان باردار و/یا شیرده توصیه نمی‌شود، زیرا تحقیقات کافی در مورد بی‌خطر بودن آن برای این جمعیت انجام نشده است».

مثل همیشه، برای مصرف کنندگان مهم است که قبل از شروع هر مکمل جدید، از جمله کلروفیل مایع، ابتدا با پزشک یا متخصص تغذیه خود مشورت کنند.

دلیل دیگری که باید قبل از مصرف مکمل با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید این است که ممکن است با داروهای دیگری که مصرف می کنید تداخل داشته باشند.

بنابراین آیا آب کلروفیل و مکمل ها ارزش این هزینه را دارند؟

به گفته متخصصان، اکنون که می دانید تحقیقات چه می گوید و چه چیزی نمی گوید، ممکن است تعجب کنید که آیا آب کلروفیل یا مکمل ها ارزش امتحان کردن دارند یا خیر.

دکتر سونپال می‌گوید که در گفتن این که کلروفیل بهترین راه حل برای کمک به کاهش وزن، پاکسازی پوست یا کاهش خطر سرطان است، مردد است زیرا تحقیقات محدودی در مورد کلروفیل وجود دارد. با این حال، این بدان معنا نیست که افراد خاصی از آن سود نمی برند.

او می گوید: «تحقیقات کمی برای اثبات اینکه نوشیدن کلروفیل فوایدی برای سلامتی دارد، انجام شده است. اگرچه، استفاده موضعی از آن ممکن است به کاهش آکنه و تورم کمک کند.

ملکانی می افزاید: “به عنوان یک متخصص تغذیه و مادر سه دختر، خوشحالم که این آخرین روند رسانه های اجتماعی عمدتاً بی ضرر است، اما من آن را توصیه نمی کنم.”

ملکانی به جای نوشیدن کلروفیل مایع، ترجیح می دهد مردم زمان، انرژی و منابع خود را صرف مصرف بیشتر سبزیجات سبز کنند.

او می‌گوید: «سبزیجات سبز کلروفیل را ارائه می‌کنند، اما فواید سلامتی را نیز ارائه می‌کنند که توسط مجموعه‌ای قوی از شواهد علمی پشتیبانی می‌شود و به لطف محتوای فیبرشان بسیار ارزان‌تر و سیرکننده‌تر هستند».

بنابراین اگرچه کلروفیل موضعی برای مراقبت از پوست امیدوارکننده به نظر می رسد، اما بر اساس علم تاکنون، بلع مکمل های خوراکی کلروفیل واقعاً منطقی نیست.

به جای آن پول خود را برای سبزیجات سبز خرج کنید – پس انداز زیادی خواهید داشت و همچنین مقدار زیادی مواد مغذی اضافی دریافت خواهید کرد.

اگر این روند را امتحان کردید، با پزشک، داروساز یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید. و به یاد داشته باشید که روی برچسب “کلروفیلین” را جستجو کنید.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *