فونیو
سلامت

فونیو: فواید سلامت غلات بدون گلوتن – به علاوه دستور العمل ها

فونیو چیست؟

اگر تا به حال نام فونیو را نشنیده‌اید، دانه‌ای کوچک که اغلب به عنوان یک دانه باستانی از آن یاد می‌شود، تنها نیستید. در میان محبوبیت فزاینده غلات باستانی مانند کینوا، ارزن و آمارانت، فونیو بیشتر زیر نظر رادار پرواز کرده است. اما این در حال تغییر است. این دانه در حال حاضر در فروشگاه های مواد غذایی ایالات متحده موجود است و حتی در برخی از میان وعده های جدید نیز نقش دارد.

فونیو

فونیو نوعی ارزن است. این اصطلاح ممکن است آشنا به نظر برسد: ارزن اغلب به دانه پرندگان اضافه می شود. اما دانه ها فقط برای پرندگان نیستند. فونیو طعم آجیلی لذیذی دارد و سرشار از مواد مغذی است.

بث استارک، متخصص تغذیه در هریسبورگ، پنسیلوانیا، می‌گوید: «فونیو یک غلات کامل با مواد مغذی است که سرشار از فیبر و پروتئین گیاهی است». همچنین ویتامین های گروه B، روی، آهن و منیزیم را تامین می کند و به طور طبیعی فاقد گلوتن و وگان است، و برای افرادی که از چنین الگوهای غذایی پیروی می کنند، گزینه ای مغذی است.

ریشه های fonio

ممکن است برای شما جدید باشد، اما فونیو یکی از قدیمی ترین غلات کشت شده در نظر گرفته می شود. غرب آفریقا هزاران سال است که آن را پرورش داده اند. امروزه در کشورهایی مانند نیجریه، توگو و بنین به عنوان یک محصول مهم باقی مانده است.

این دانه ریز عضوی از خانواده علف Poaceae است. این نوع علف‌ها می‌توانند در آب و هواها و زمین‌های چالش‌برانگیز رشد کرده و رشد کنند، و آنها را برای افرادی که در مناطقی با دمای شدید زندگی می‌کنند، محصولات مهمی می‌سازد.

برخی از انواع فونیو بسیار سریعتر از سایر غلات رشد می کنند و ظرف شش تا هشت هفته پس از کاشت محصول را فراهم می کنند. در واقع، یکی از غلات سریع‌الرشد محسوب می‌شود. این به کاهش گرسنگی با افزایش دسترسی به غذا در زمانی که سایر محصولات به راحتی در دسترس نیستند کمک می کند.

حقایق تغذیه فونیو

این دانه ریز حاوی مواد مغذی غنی با فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و دو اسید آمینه مهم است. دانیل گافن، متخصص تغذیه در سن دیگو می گوید: فونیو همچنین منبع ویتامین های B، روی و منیزیم است.

راشل نار، متخصص تغذیه در شهر نیویورک، می‌گوید ویتامین‌های B، مانند B6 و B12، به سوخت و ساز بدن کمک می‌کنند و به بازسازی سلولی کمک می‌کنند، فرآیندی طبیعی که جایگزین سلول‌های آسیب‌دیده یا از دست رفته می‌شود.

این چیزی است که در یک چهارم فنجان (45 گرم) فونیو خشک وجود دارد که تقریباً نصف فنجان پخته شده بدست می آید:
کالری: 170

چربی کل: 0.5 گرم (1 درصد مقدار توصیه شده روزانه یا DV)

کلسترول: 0 گرم

پروتئین: 2 گرم (4 درصد DV)

کربوهیدرات: 39 گرم (14 درصد DV)

فیبر: 1 گرم (4 درصد DV)

سدیم: 0 گرم

اهن: 0.72 گرم (4 درصد DV)

انواع فونیو

دو نوع یا گونه فونیو وجود دارد. فونیو سفید (Digitaria exilis) رایج ترین و نوعی است که به احتمال زیاد در فروشگاه ها پیدا می کنید. به ویژه در نیجریه به نام آچا نیز شناخته می شود.
فونیو سیاه (سر دیجیتال)، که اغلب ایبورو نامیده می شود، به طور گسترده کشت نمی شود. این گیاه معمولاً در مناطق خاصی از نیجریه و همچنین در کشورهای توگو و بنین رشد می کند.

فواید سلامتی فونیو

افزودن این دانه به رژیم غذایی شما می‌تواند فوایدی برای سلامتی داشته باشد، اگرچه به دلیل اینکه تحت رادار بوده است، مطالعات علمی کمی آن را با سایر غلات مقایسه کرده است.

هنوز چیزهای زیادی در مورد این دانه وجود دارد، اما آنچه می دانیم امیدوارکننده است. فواید مرتبط با خوردن مقدار کافی غلات کامل و فیبر از غذاهایی مانند فونیو و سایرین ممکن است شامل مدیریت وزن، کنترل قند خون، کاهش کلسترول، کنترل اشتها و سلامتی بیشتر باشد.استارک می گوید: دستگاه گوارش یا روده.

Rate this post
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *