قهوه
سلامت

چه مقدار قهوه می توانم با خیال راحت بنوشم؟

به گزارش وبسایت نتگام وقتی صحبت از قهوه به میان می‌آید، دو نوع نوشیدنی وجود دارد. کسانی هستند که بعد از نوشیدن نصف فنجان عصبانی می شوند و کسانی هستند که می توانند یک قابلمه کامل بنوشند و همچنان در شب به خواب می روند.

به احتمال زیاد اگر با دومی همذات پنداری کنید، احتمالاً به این فکر کرده اید که آیا این یک عادت سالم است یا خیر. اگر اثرات نامطلوب آن را احساس کنید، اگر یک فنجان بیش از حد مصرف می کنید، اندازه گیری آسان تر است. اما اگر این کار را نکنید چه؟ چگونه می توانید بفهمید که بیش از حد قهوه می نوشید؟

بر اساس دستورالعمل های غذایی وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA)، اکثر مردم احتمالاً نباید یک فنجان قهوه در روز بنوشند. لانا نصرالله، MPH، RD، LDN، متخصص تغذیه در UNC Health در چاپل هیل، کارولینای شمالی، می‌گوید: «برای اکثر بزرگسالان سالم، مصرف 400 میلی‌گرم کافئین در روز بی‌خطر به نظر می‌رسد. برای در نظر گرفتن این موضوع، 4 تا 5 فنجان قهوه دم کرده فقط حدود 400 میلی گرم کافئین دارد. FYI، این وعده های 8 اونسی است، و اگر از کافی شاپ محلی خود خرید می کنید، به احتمال زیاد در هر زمان 12 یا 16 اونس می نوشید. بنابراین، شما خیلی سریعتر به آن حد خواهید رسید.

با این حال، همانطور که مشخص است، دقیقاً چند فنجان قهوه می توانید با خیال راحت بنوشید به چند چیز بستگی دارد. این شامل میزان حساسیت شما به کافئین، داشتن یا نداشتن شرایط سلامتی است که به خوبی با محرک ترکیب نمی شود، و نحوه دم کردن قهوه شما.

قهوه

قهوه

محتوای کافئین موجود در قهوه

جوی آلیسا ماراج، RD، CNSC، متخصص تغذیه بالینی در پردیس Wakefield مرکز پزشکی Montefiore در برانکس، نیویورک، می‌گوید: «توجه به این نکته مهم است که میزان کافئین موجود در قهوه از فنجانی به فنجان دیگر یا حتی روش دم کردن قهوه می‌تواند بسیار متفاوت باشد. دانه‌ها، مارک‌ها و آماده‌سازی‌های مختلف همگی تعیین می‌کنند که چه مقدار کافئین در یک فنجان قهوه به پایان می‌رسد. به عنوان مثال، فرض کنید هر روز همان دم نوش را از یک مکان دریافت می کنید. اگر باریستای شما مقدار متفاوتی تفاله در دستگاه قهوه بریزد، ممکن است در هر فنجان مقادیر متفاوتی کافئین مصرف کنید.

طبق گزارش USDA، یک فنجان قهوه دم کرده 8 اونس به طور متوسط ​​حاوی 95 میلی گرم کافئین است. اما، یک مطالعه در سال 2014 که در مجله منتشر شد مواد غذایی و سم شناسی شیمیایی دریافتند که یک فنجان 8 اونس قهوه دم کرده ممکن است حاوی 75 تا 165 میلی گرم کافئین باشد. قهوه‌های ویژه – فکر کنید: لاته، موکا، کاپوچینو یا آمریکایینو – در هر وعده 8 اونسی بین 63 تا 126 میلی‌گرم یافت شد. اگرچه، باز هم، بیشتر مردم احتمالاً نوشیدنی‌های ویژه به این کوچکی نمی‌خورند (یک Starbucks Tall 12 اونس است). اسپرسو می تواند تا 500 میلی گرم کافئین در هر وعده 8 اونسی داشته باشد، اما یک شات فقط یک اونس است (که به حدود 63 میلی گرم در هر وعده واقعی می رسد). میزان کافئین موجود در قهوه آرزوی مرگ را دریابید.

حساسیت به کافئین

نصرالله می‌گوید: «در میزان حساسیت افراد نسبت به تأثیرات کافئین تنوع زیادی وجود دارد. برای برخی افراد، حتی یک فنجان قهوه معمولی در روز می‌تواند عوارض ناخوشایندی مانند بی‌قراری، بی‌قراری، عصبی بودن و وقفه در خواب ایجاد کند. مری ام سوئینی، MS، PhD، استادیار در واحد تحقیقات فارماکولوژی رفتاری گروه روانپزشکی و علوم رفتاری در می گوید: در طرف دیگر طیف، برخی از افراد ممکن است بیش از حد توصیه شده را به خوبی تحمل کنند و هیچ اثر نامطلوبی احساس نکنند. دانشکده پزشکی جان هاپکینز در بالتیمور.

سوینی می افزاید: «عوامل زیادی وجود دارد که ممکن است به تفاوت های فردی در پاسخ کافئین کمک کند. به عنوان مثال، افراد ممکن است تفاوت های ژنتیکی داشته باشند که منجر به تغییرات در سیستم آنزیم های کبدی مسئول متابولیسم یا تجزیه کافئین در بدن می شود. در نتیجه، کافئین ممکن است توسط برخی افراد سریعتر از دیگران متابولیزه شود، به این معنی که شانس کمتری برای ماندن در بدن و ایجاد اثرات دارویی دارد.

عوامل سبک زندگی و تحمل کافئین

علاوه بر تفاوت‌های ژنتیکی، افرادی که اغلب کافئین مصرف می‌کنند، نسبت به اثرات آن تحمل می‌کنند. سوینی می‌گوید، دوزهای معمولی ممکن است شروع به ایجاد هرگونه عوارض جانبی کنند، زیرا بدن با قرار گرفتن در معرض مداوم تغییراتی را انجام می‌دهد. با گذشت زمان، ممکن است به مقادیر بیشتری از کافئین نیاز داشته باشید تا احساس کنید که این کافئین به شکل قابل توجهی روی شما تأثیر می گذارد.

کشیدن سیگار همچنین ممکن است شما را نسبت به کافئین کمتر حساس کند. سوینی می‌افزاید: «سیگار باعث تولید آنزیم‌های کبدی می‌شود که کافئین را تجزیه می‌کنند، به این معنی که سیگاری‌ها کافئین را سریع‌تر متابولیزه می‌کنند و ممکن است برای احساس اثرات آن نیاز به مقدار بیشتری داشته باشند.

گتی ایماژشرایط بهداشتی، داروها و کافئین

برخی از شرایط سلامتی و داروها ممکن است از شما نیاز داشته باشد که تلاش بیشتری انجام دهید تا در مصرف کافئین زیاده روی نکنید. این شرایط شامل بیماری قلبی و اضطراب است.

نصرالله می گوید کافئین به طور موقت ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد، بنابراین مقادیر زیاد آن می تواند برای افراد مبتلا به بیماری قلبی خطرآفرین باشد. مراج می افزاید: به طور خاص، «افراد مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و فشار خون بالا می توانند علائمی مانند افزایش فشار خون و ضربان قلب نامنظم را تجربه کنند».

نصرالله می‌گوید مصرف نوشیدنی‌های حاوی مقادیر کم کافئین برای افراد مبتلا به اضطراب، اختلالات خواب، میگرن یا بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) نیز مهم است. در تمام این موارد، کافئین به طور بالقوه می تواند علائم را تشدید کند.

برخی از داروها با کافئین تداخل نامطلوب دارند – یا به این دلیل که دارو با متابولیسم کافئین مختل می شود یا کافئین با متابولیسم دارو مختل می شود. نصرالله می گوید همچنین افرادی که از این داروها استفاده می کنند باید از محصولات حاوی کافئین از جمله قهوه خودداری کنند. به عنوان مثال، در یک مطالعه کوچک، منتشر شده در تیروئیدمحققان دریافتند مصرف داروی تیروئید با قهوه یا اسپرسو میزان جذب دارو را کاهش می دهد. همیشه با پزشک خود صحبت کنید تا متوجه شوید که آیا ترکیب کافئین با داروهای تجویزی شما بی خطر است یا خیر.

بارداری و مصرف کافئین

نصرالله می‌گوید: «اگر باردار هستید، بسیار مهم است که مصرف کافئین را محدود کنید زیرا از جفت به جنین شما می‌رسد.» با توجه به پایگاه داده داروها و شیردهی کتابخانه ملی پزشکی، کافئین در زنان باردار کندتر متابولیزه می شود. این بدان معناست که زنان در دوران بارداری به طور قابل توجهی حساس تر هستند. همچنین هیچ تایید علمی خوبی در مورد اینکه چه مقدار دقیق برای نوزاد بی خطر است وجود ندارد.

برخی از مطالعات، از جمله یکی منتشر شده در مجله آمریکایی زنان و زایمانمصرف بیش از حد کافئین در دوران بارداری با افزایش خطر سقط جنین مرتبط است. مطالعات دیگر هیچ ارتباطی پیدا نکرده اند. تا زمانی که شواهد قطعی تری نداشته باشیم، کالج آمریکایی زنان و زایمان توصیه می کند که احتیاط کنید و مصرف کافئین را به 200 میلی گرم در روز (یک فنجان قهوه 12 اونس) محدود کنید. البته، مهم است که با پزشک خود صحبت کنید تا مطمئن شوید که مصرف کافئین برای شما و کودکتان مناسب است.

نصرالله اضافه می‌کند که مادران شیرده ممکن است نیاز به کاهش مصرف کافئین داشته باشند، زیرا می‌تواند از طریق شیر مادر به نوزادان منتقل شود. باز هم، بهترین حد نامشخص است. اما، پایگاه داده داروها و شیردهی اشاره می کند که مصرف بسیار زیاد (10 فنجان یا بیشتر قهوه در روز) اثرات منفی بر روی کودک دارد. در همین حال، پنج فنجان قهوه در روز در نوزادان 3 هفته یا بیشتر که با شیر مادر تغذیه شده بودند، هیچ تحریکی نشان نداد. نوزادان نارس و بسیار جوان ممکن است به کافئین موجود در شیر مادر حساس تر باشند.

4.5/5 - (4 امتیاز)
نظرات

نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *