امروز: May 3, 2024
تکنولوژی و فناوری در سایت نتگام

نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ

لپ تاپ تاریخ انتشار: 22/10/16 بدون نظر   464 بازدید

اندازه فونت    

به گزارش تکنولوژی نتگام:

چه در حال خرید لپ تاپ از فروشگاه باشید و چه در حال پیکربندی آن برای سفارش آنلاین، به بهترین درایو ذخیره سازی ممکن نیاز دارید. دریافت یک درایو حالت جامد سریع (SSD) به جای یک هارد دیسک مکانیکی جیر، کل رایانه شما را بسیار سریعتر می کند، اما آیا می توانید آن را بپردازید — و آیا فضای کافی برای همه فایل های شما خواهد داشت؟ به علاوه، حتی اگر یک SSD انتخاب کنید، همه آنها به یک اندازه سریع نیستند.

قبل از خرید لپ تاپ، بهتر است سوالات زیر را در مورد فضای ذخیره سازی در نظر بگیرید.

تجهیز لپ تاپ شما به SSD برای عملکرد کلی مهمتر از داشتن یک پردازنده سریعتر است، زیرا حتی یک SSD آهسته سه تا چهار برابر سریعتر از سریعترین هارد مکانیکی است.

اگر می‌خواهید یک هارد دیسک را باز کنید (این کار را نکنید، زیرا آن را می‌شکنید)، بازوی فلزی کوچکی را می‌بینید که روی یک بشقاب چرخشی گرد کشیده شده است. و درست مانند یک پخش کننده ضبط قدیمی، بازو داده ها را (به جای صداها) از رسانه های در حال چرخش می خواند. فرقی نمی‌کند هارد دیسک شما با سرعت 5400 چرخش در دقیقه (rpm) یا 7200 دور در دقیقه بچرخد، در مقایسه با SSD که مجموعه‌ای از تراشه‌های حافظه فلش است که داده‌ها را در داخل سیلیکون جابه‌جا می‌کند، ذاتاً محدود است. حتی اگر به طور مرتب هارد دیسک خود را در ویندوز 10 یکپارچه سازی کنید، از مزایای سرعت SSD بهره نخواهید برد.

SSD یا هارد؟

عملکرد افزوده شده یک SSD بر مواردی که بیشترین اهمیت را دارند تأثیر می گذارد: راه اندازی برنامه ها، باز کردن فایل ها، جابجایی بین وظایف و راه اندازی. در Dell Inspiron 15 5000، 31.9 ثانیه طول کشید تا Microsoft Word روی هارد دیسک باز شود، اما فقط 1.8 ثانیه با SSD. در همان لپ تاپ، مرورگر کروم در 14 ثانیه و اکسل در 19.9 ثانیه با هارد دیسک معمولی و تنها 1.1 و 1.8 ثانیه به ترتیب با SSD راه اندازی شدند.

با این حال، شکی نیست که لپ تاپ های دارای SSD داخلی گران تر هستند. ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌هایی که با SSD دیده‌ایم بین 500 تا 600 دلار قیمت دارند، اما قیمت بسیاری از آنها بیش از 1000 دلار است و درایوهای نسبتاً کوچک 256 گیگابایتی دارند. در همین حال، شما می توانید یک لپ تاپ کاملا کاربردی با هارد دیسک سنتی را با قیمت کمتر از 400 دلار تهیه کنید.

خط پایین: اگر امکان خرید لپ تاپ با SSD را دارید، بخرید. اگر به دلایل بیشتری نیاز دارید که چرا باید لپ تاپ با SSD بخرید، ما آنها را دریافت کردیم.

نحوه انتخاب بهترین SSD یا هارد دیسک لپ تاپ

کوچکترین اندازه رایج SSD فقط 128 گیگابایت است که حدود 25 درصد از ظرفیت هارد دیسک های 500 گیگابایتی است که در بسیاری از لپ تاپ های ارزان قیمت پیدا می کنید. شما به راحتی می توانید ویندوز 10 (20 گیگابایت)، آفیس 365 (3 گیگابایت)، کروم (کمتر از 500 مگابایت نصب شده) و حتی فتوشاپ (3.1 گیگابایت) را روی چنین درایوی قرار دهید، اما لحظه ای که شروع به کار با فایل ها یا حتی اجرای به روز رسانی های ویندوز می کنید، درایو به سرعت پر می شود همچنین مهم است که توجه داشته باشید، اگر SSD شما بیش از 75 درصد پر باشد، ممکن است عملکرد آن کاهش یابد.

برخی از لپ‌تاپ‌های بازی این معضل گران قیمت را با داشتن SSD برای برنامه‌های کلیدی و هارد دیسک برای داده‌ها حل می‌کنند. بیشتر نوت‌بوک‌های مصرف‌کننده و تجاری فضایی برای درایوهای ذخیره‌سازی چندگانه ندارند، اما هارد دیسک‌های USB خارجی 1 ترابایتی کمتر از 60 دلار قیمت دارند.

همچنین بخوانید:  بررسی Apple MacBook Pro (13 اینچی، M2، 2022)

خط پایین: حداقل 256 گیگابایت SSD یا 512 گیگابایت در صورت انجام کارهای سنگین برای ذخیره سازی، دریافت کنید.

هارد دیسک های معمولی از همان رابط SATA (معروف به SATA 3) به عنوان هارد دیسک های مکانیکی استفاده می کنند، اما این اتصال به حدود 550 مگابایت در ثانیه محدود می شود که هنوز هم چهار یا پنج برابر پهنای باند استفاده از هارد دیسک است. با این حال، برخی از لپ‌تاپ‌های گران‌تر از درایوهای مبتنی بر استاندارد PCIe-NVMe استفاده می‌کنند که گاهی اوقات فقط به عنوان NVMe یا PCIe ذکر می‌شود، اما همان چیزی است.

سریعترین SSDهای PCIe-NVMe موجود در بازار از نظر تئوری می توانند با سرعت چهار یا پنج برابر سرعت یک واحد SATA بخوانند و بنویسند، اما اکثر درایوهای PCIe-NVMe که ما آزمایش می کنیم 1.5 تا سه برابر سریعتر از یک درایو SATA معادل هستند. در جایی که یک SATA SSD معمولی ممکن است در تست انتقال فایل لپ تاپ سرعتی بین 150 تا 175 مگابایت بر ثانیه برگرداند که شامل خواندن و نوشتن 4.97 گیگابایت فایل به طور همزمان است، یک SSD معمولی PCIe-NVMe بین 250 تا 500 مگابایت بر ثانیه خواهد داشت. برخی از سیستم‌های بازی سطح بالا دارای SSD‌های دوگانه PCIe-NVMe هستند که با هم در آرایه‌ای RAID کار می‌کنند و اینها می‌توانند در تست ما نرخی بیش از 1000 مگابایت در ثانیه داشته باشند.

متأسفانه، همه SSD های PCIe-NVMe یکسان ساخته نمی شوند. به عنوان مثال، ThinkPad Yoga 370 که ما آزمایش کردیم، یک SSD توشیبا PCIe با ظرفیت 256 گیگابایت داشت که در آزمایش ما تنها 145.7 مگابایت بر ثانیه را مدیریت می کرد که کمتر از اکثر سیستم های مبتنی بر SATA است. به عنوان یک مصرف کننده، بهترین شرط شما این است که بررسی های معیاری مانند ما را بررسی کنید تا ببینید درایو لپ تاپ بالقوه شما چگونه عمل می کند.

هنگام خرید لپ‌تاپ، معمولاً بین پیکربندی‌های SATA و PCIe SSD با ظرفیت یکسان انتخابی ندارید، اگرچه درایوهای PCIe قیمت بیشتری دارند و در لپ‌تاپ‌های گران‌تر عرضه می‌شوند. مدل پایه Dell XPS 13 با 128 گیگابایت SATA SSD عرضه می‌شود و شرکت برای ارتقاء SSD PCIe 256 گیگابایتی 100 دلار دریافت می‌کند (گزینه 256 گیگابایتی SATA وجود ندارد).

خط پایین: یک SSD NVMe-PCIe در صورتی که بتوانید آن را بپردازید، بسیار خوب است.

برخی از ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های موجود در بازار (فکر می‌کنید کمتر از 300 دلار) با نوعی حافظه ذخیره‌سازی حالت جامد به نام eMMC (کارت چند رسانه‌ای تعبیه‌شده) عرضه می‌شوند که معمولاً در ظرفیت‌های 32 یا 64 گیگابایتی است.

در حالی که SSD ها دارای تراشه های کنترل کننده قدرتمند و حافظه فلش NAND سریع هستند، درایوهای eMMC به گونه ای ساخته شده اند که ارزان باشند و از قطعات مشابه کارت SD یا USB استفاده می کنند. هنگام خرید لپ‌تاپ زیر 500 دلار، برگه مشخصات را با دقت بخوانید، زیرا گاهی اوقات شرکت‌ها لپ‌تاپ‌هایی با eMMC را به‌عنوان ذخیره‌سازی «حالت جامد» یا «فلش» معرفی می‌کنند.

با وجود اینکه هیچ قطعه متحرکی ندارد، حافظه eMMC اغلب کندتر از یک هارد دیسک است. برای مثال، HP Stream 11 دارای eMMC فایل‌ها را در تست ما با سرعت 50.4 مگابایت بر ثانیه کپی می‌کرد، در حالی که Dell Inspiron 15 دارای هارد دیسک دارای سرعت 83.4 مگابایت بر ثانیه بود. با این حال، حافظه eMMC سبک‌تر، بادوام‌تر و مصرف انرژی کمتری نسبت به هارد دیسک دارد، به همین دلیل است که در نوت‌بوک‌های کوچک و ارزان‌قیمت و کروم‌بوک‌ها محبوب است.

منبع : laptopmag

تبلیغ
مطالب مرتبط

نظر شما

  • لطفاً از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.
  • از ارسال دیدگاه های تکراری ، توهین به دیگران و ارسال متن های طولانی و اسپم خودداری نمایید.
  • از کلمات و اصطلاحاتی که محتوای نامناسب و توهین آمیز دارند در دیدگاه خود استفاده نکنید.
  • اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است.
رفتن به ابتدای صفحه